مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان:
توانمندسازی مادران هرمزگان؛ کلید نهادینه کردن نماز در نسل نو
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان، از اجرای برنامههای گسترده آموزشی، حمایتی و فرهنگی برای توانمندسازی مادران در تربیت فرزندان نمازخوان خبر داد و تأکید کرد که نقش مادران در نهادینه کردن نماز و ارزشهای دینی در نسل جدید بسیار تعیینکننده است.

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان هرمزگان، محدثه درویشی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان در گفتوگو با روابط عمومی ستاد، با اشاره به سیاستهای استان در حوزه توانمندسازی مادران اظهار داشت: «سیاستهای هرمزگان در این زمینه بر چهار محور آموزش، حمایت، فرهنگسازی و سبک زندگی اسلامی متمرکز است. در بخش آموزش، طرح ارتقا و تعالی بانوان با همکاری بسیج جامعه زنان تدوین شده و دورههای تخصصی برای مادران شامل مهارتهای فرزندپروری دینی و آموزش روانشناسی تربیت دینی اجرا میشود.»
محدثه درویشی در ابتدا درباره سیاستها و برنامههای استان برای توانمندسازی مادران در تربیت فرزندان نمازخوان گفت: «سیاستهای استان هرمزگان در حوزه توانمندسازی مادران بر چهار محور اصلی استوار است: آموزش، حمایت، فرهنگسازی و سبک زندگی اسلامی. در بخش آموزش، طرح ارتقا و تعالی بانوان استان با همکاری بسیج جامعه زنان تدوین و توسط دفتر امور بانوان و خانواده استانداری به دستگاهها ابلاغ میشود. طی اجرای این طرح، دورههای تخصصی برای مادران طراحی شده که شامل مهارتهای فرزندپروری دینی، شیوههای جذاب معرفی نماز به کودکان و نوجوانان و آموزش روانشناسی تربیت دینی است.»
وی افزود: «در حوزه حمایت، همکاری میان استانداری، اداره کل تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش دنبال میشود تا دسترسی مادران به منابع آموزشی و مشاورهای آسانتر شود. همچنین برنامههای رسانهای و اجتماعی طراحی شدهاند تا مادران نقش فعالتری در الگوسازی عبادی برای فرزندان ایفا کنند. سیاست استان بر این است که مادران علاوه بر یادگیری، در قالب گروههای مردمی بانوان مانند گروههای مواسات مادری مشارکت داشته باشند و تجربههای موفق خود را به اشتراک بگذارند.»
درویشی درباره تجربههای موفق استان در مشارکت مادران گفت: «در سالهای اخیر، اجرای طرح «مواسات مادری» از جمله تجربههای موفق بوده است. در این طرح، بانوان فعال با محوریت مادر و کودک و اعتکافهای مادرانه برنامههایی اجرا کردند که موجب شد مادران نقش محوری در تشویق فرزندان به نماز و ارکان دینی ایفا کنند.»
وی یادآور شد که نقش خانواده، به ویژه مادران، در نهادینه کردن نماز در نسل نو بسیار تعیینکننده است و افزود: «خانواده نخستین و مهمترین محیط تربیتی است و مادران به دلیل ارتباط عاطفی عمیق با فرزندان، نقش اصلی را در نهادینه کردن نماز دارند. وقتی مادر در خانه نماز را با آرامش و حضور قلب اقامه میکند، کودک آن را بهعنوان یک ارزش و رفتار زیبا درونی میسازد. اگر مادران تقویت شوند، مدارس و سایر نهادها نیز مسیر سادهتری در ادامه این تربیت خواهند داشت.»
درباره هماهنگی خانوادهها، مدارس و مراکز دینی، درویشی اظهار داشت: «برای ارتقای فرهنگ نماز، هماهنگی میان خانواده، مدرسه و مراکز دینی ضروری است. یکی از راهکارها بررسی طرحهای محور نماز و تصویب آنها در شورای اجتماعی استان است، زیرا نماز پیشگیری مهمی از آسیبهای اجتماعی است. تشکیل کارگروههای مشترک میان اداره کل بانوان، آموزش و پرورش، تبلیغات اسلامی و کانونهای فرهنگی مساجد کمک میکند برنامههای نماز از حالت جزیرهای خارج شود. همچنین تهیه بستههای آموزشی مشترک برای معلمان و مادران و طراحی برنامههای مشترک خانوادهـ مدرسه، مانند جشنوارههای خانوادگی نماز یا برنامه «نماز اول وقت» در مدرسه با حضور والدین، از دیگر اقدامات است.»
وی درباره برنامههای حمایتی برای مادران افزود: «برای ایجاد و تقویت رفتارهای مثبت، مهمترین شیوه آموزش است. دفتر بانوان و خانواده با تعامل مستقیم با بسیج محلات و سازمان تبلیغات زمینه برگزاری دورههای تربیت مربی دینی در محلات و کارگاههای فرزندپروری دینی و سبک زندگی اسلامی را فراهم میکند.»
درویشی درباره استفاده از فناوری و فضای مجازی گفت: «با توجه به ضریب بالای استفاده از فضای مجازی، بهرهگیری از فناوری بهعنوان ابزاری کارآمد در آموزش و ترویج نماز برای مادران مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا، کانالها و گروههای تخصصی سبک زندگی اسلامی ویژه بانوان توسط سازمان تبلیغات در پیامرسانها ایجاد شده است تا مادران به محتوای متنی، صوتی و تصویری دسترسی آسان داشته باشند. همچنین وبینارهای تخصصی با حضور کارشناسان مذهبی و روانشناسان تربیتی امکان آموزش آنلاین و تعاملی را فراهم کرده و اپلیکیشنهای آموزشی ویژه کودکان و نوجوانان نیز به کار گرفته میشوند که مادران نقش هدایتکننده استفاده از آن را بر عهده دارند.»