اخبارخراسان جنوبیگفتگوها

تجربه‌ها و برنامه‌های آموزشی برای تربیت مذهبی نسل نو در خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان خراسان جنوبی، در روز پانزدهم شهریور ماه، مهدی مرتضوی مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با عنایت به برگزاری سی و دومین اجلاس سراسری نماز با عنوان «اقامه نماز، مادران، فرزندان و فناوری‌های نوین»، در گفتگو با روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان به بررسی تجربه‌ها و برنامه‌های آموزشی برای تربیت مذهبی نسل نو در استان پرداخت.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:

۱ـ چه چالش‌هایی در آموزش نماز به دانش‌آموزان و نسل نو در استان وجود دارد؟

در عصر فناوری، با توجه به فراگیری استفاده از فضای مجازی توسط کودکان و نوجوانان، چالش های بسیاری در تربیت دینی دانش آموزان وجود دارد. تأثیر مثبت اعتقاد مذهبی خانواده ها در خراسان جنوبی  و فعالیت های پرورشی و فرهنگی مدارس، در زمینه ترویج فرهنگ نماز بر کسی پوشیده نیست.

با این وجود؛
– استفاده ی بیش از حد از محتواهای فضای مجازی توسط دانش آموزان،
– استفاده از روش هایی برای آموزش نماز که نسبتاً به روز و جذاب نیستند،
– تقلیل تعلیم و تربیت به آموزش،
– عدم هماهنگی و همراهی برخی اولیا با فعالیت های دینی و پرورشی مدارس و
– تأثیر همسالان و دوستان
را می توان به عنوان بخشی از چالش های آموزش نماز به دانش آموزان و نسل نو دانست.

۲ـ برنامه‌ها و ابتکارات مدارس برای ترویج نماز و تربیت دینی دانش‌آموزان چیست؟

– به کارگیری روش های جذاب و خلاقانه برای آموزش نماز در سنین کودکی در دبستان،
– برگزاری جلسات توجیهی برای اولیای دانش آموزان توسط اساتید خبره،
– توجه ویژه به نماز در برنامه های مدیران مدارس،
– تأکید بر خداشناسی و خودشناسی در آموزش های دینی،
– برگزاری جشن های تکلیف محتوایی،
– زیباسازی نمازخانه های مدارس در عین سادگی،
– طراحی برنامه های جذاب در حاشیه برنامه های مربوط به نماز،
– تشکیل گروه های یاوران نماز از میان دانش آموزان و سپردن مسئولیت برنامه اقامه ی نماز به دانش آموزان،
– برقراری پیوند بین مدرسه، منزل و مسجد با فراهم نمودن حضور دانش آموزان و اولیا و معلمان در مساجد برای اقامه نماز جماعت و سایر برنامه های تربیتی، می توانند راهی برای ترویج فرهنگ نماز و تربیت دینی دانش آموزان باشد.

۳ـ نقش معلمان و والدین در نهادینه کردن نماز در زندگی دانش‌آموزان چگونه ارزیابی می‌شود؟                                                                 با توجه به نقش مهم اولیا در تربیت فرزندان و نیز الگو بودن معلمان برای دانش آموزان، در سنین دبستان و حتی در دوره های بالاتر، رفتار معلمان تأثیر بسیاری بر دانش آموزان دارد. از آن جا که کودکان و نوجوانان آنچه را با چشم خود در رفتار معلمان مشاهده می کنند، فرا می گیرند، لذا حضور چشمگیر معلمان در نماز جماعت مدارس و مشاهده اقامه نماز اولیا توسط دانش آموزان در منزل، یکی از عوامل مؤثر در جذب و ترغیب دانش آموزان به نماز است.
– تشویق دانش آموز چه کلامی و چه مادی یا تشویق های معنوی از سوی اولیا و معلمان در مسیر زندگی نسل نو مؤثر خواهد بود.

۴ـ چگونه می‌توان از فناوری‌های نوین و فضای مجازی برای آموزش و جذب دانش‌آموزان به نماز بهره برد؟                                                  امروزه انواع نرم افزارها و انیمیشن ها برای آموزش نماز به صورت داستان و فیلم تهیه شده است که از سوی سازمان ها و نهادهای مربوط به ویژه معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، حوزه علمیه، ستاد اقامه نماز و کارشناسان متخصص حوزه ی دین و یا حتی معلمان علاقمند تهیه و تدوین شده است که این محتواها در برنامه های مختلف مدرسه و کلاس های آموزشی برای دانش آموزان به نمایش گذاشته شود.
– از سوی دیگر در دوره متوسطه می توان روش تولید محتوا پیرامون نماز را به دانش آموزان آموخت تا آن ها خود با کمک مربیان و بهره گیری از ابزارهای فناوری نوین و نیز هوش مصنوعی پیرامون نماز تولید محتوا نمایند.

۵ـ تجربه‌های موفق استان در ایجاد علاقه و پایبندی دانش‌آموزان به نماز چیست؟
– برگزاری مستمر جشن های تکلیف در مدارس و نیز به صورت متمرکز در شهرستان ها با برنامه های متنوع،
– برگزاری اجلاس های نماز با هدف تجلیل از دانش آموزان، معلمان، اولیا و سایر عوامل فعال نماز مدارس،
– برگزاری مسابقات و جشنواره های متنوع در رابطه با اهمیت نماز توسط معاونین پرورشی مدارس
– فراخوان دانش آموزان مؤذن و بهره گیری از آنان در اقامه اذان در مساجد و نیز نمازجمعه از برنامه های انگیزه بخش در بخش برنامه های نماز آموزش و پرورش استان بوده است.

۶ـ چه سیاست‌ها و برنامه‌هایی برای هماهنگی بین آموزش رسمی و تربیت دینی مدارس اجرا شده است؟

-در آموزش رسمی برای دانش آموزان در بخش معاونت های آموزشی، دروس آموزش دینی و نماز در کتاب های درسی گنجانده شده است که توسط معلم همان درس به دانش آموزان تدریس می شود.
– در بخش معاونت پرورشی، در اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، برنامه ی «بهار بندگی» تدوین شده که با آموزش وضو و نماز در ابتدای سال تحصیلی شروع و با جشن تکلیف که مرحله ی پایانی آن است، هر سال در مدارس برای پایه سوم ابتدایی دختران و هشتم پسران اجرا می شود.

۷ـچه راهکارهایی برای تشویق و ترغیب دانش‌آموزان به اقامه نماز در قالب فعالیت‌های فوق برنامه و فرهنگی پیشنهاد می‌کنید؟     

– برگزاری دوره های آموزشی-تفریحی در قالب «اردوی بچه های آسمان» برای دانش آموزان علاقمند به اذان و نماز و یاوران نماز مدارس
– اجرای برنامه های جذاب در زمان نماز جماعت مدارس
– استفاده از توان و همراهی روحانیون جوان و پرتلاش و فعال برای ارتباط مؤثر با دانش آموزان و جذب آنان به نماز جماعت

۸ـ پیام حضرت‌عالی به معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها در راستای ترویج نماز چیست؟                                                                        پیام ما به معلمان این است که با توجه به نقش الگویی معلمان گرانقدر برای دانش آموزان، از تمام روش های علمی و عملی استفاده نمایند تا دانش آموزان عزیز را با مسائل دینی آشنا سازند.

و در پایان سخنی با دانش آموزان:
دانش آموز عزیز!
برای بهتر زیستن که علم آموزی و دین آموزی مهم ترین جنبه های آن هستند، باید با بهترین ها انس بگیرید. شما عزیزانم را به انس با کتاب پروردگار، قرآن کریم و سخنان ائمه اطهار توصیه می کنم و برای دوری از پلیدی های روزگار و رسیدن به آرامش معنوی، به اقامه نماز دعوت می کنم.
باشد که با یاری خداوند شما دانش آموزان توانمند خراسان جنوبی بر سکوهای افتخار بدرخشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا