اخباراصفهانگفتگوها

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان: تربیت دینی باید در کنار آموزش علمی و رسمی، مکمل هم باشند

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان: فضای مجازی فرصتی بزرگ برای ترویج نماز فراهم می کند، به شرط آنکه محتوا خلاقانه و متناسب با ذائقه دانش‌آموزان باشد.

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان اصفهان، در ادامه تلاش‌های آموزش و پرورش استان برای نهادینه سازی نماز در میان نسل نو و در آستانه سی و دومین اجلاس سراسری نماز با عنوان “مادران، فرزندان، فناوری های نوین و راهبردی” روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان در هجدهمین روز از شهریورماه با محمدرضا نظریان مدیرکل آموزش و پرورش گفتوگویی داشت که وی در این مصاحبه به چالش‌ها، ابتکارات و راهکارهای اجرایی در حوزه تربیت دینی دانش‌آموزان پرداخت.

مشروح گفتگو را در زیر بخوانید.

چه چالش‌هایی در آموزش نماز به دانش‌آموزان و نسل نو در استان وجود دارد؟

نظریان در پاسخ گفت: یکی از چالش های اصلی، تفاوت شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دانش‌آموزان در مناطق مختلف استان است که موجب نابرابری در دسترسی به فرصت های تربیتی می‌شود.

وی ادامه داد: گاهی ضعف امکانات و کمبود نیروی متخصص پرورشی در مدارس باعث کاهش کیفیت آموزش دینی می‌گردد و همچنین فضای پرجاذبه رسانه های نوین، رقابت سختی برای جذب ذهن و دل نوجوانان ایجاد کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان افزود: تفاوت‌های نسلی و فاصله میان زبان نوجوانان با شیوه های سنتی آموزش، نیاز به بازنگری دارد. برخی خانواده ها نیز در همراهی با برنامه‌های تربیتی مدارس کم توجه هستند لذا مجموع این عوامل لزوم توجه جدی تر به عدالت آموزشی در حوزه نماز را نشان می‌دهد.

برنامه ها و ابتکارات مدارس برای ترویج نماز و تربیت دینی دانش‌آموزان چیست؟

مدیرکل آموزش و پرورش جواب داد: مدارس استان تلاش کرده اند با طراحی برنامه های متناسب با سن و شرایط دانش‌آموزان، نماز را به عنوان یک تجربه شیرین و جمعی معرفی کنند لذا تشکیل گروه های خلاق فرهنگی، استفاده از سرود و هنر و برگزاری اجلاس  نماز از ابتکارات موفق بوده است.

نظریان افزود: در برخی مناطق، از ظرفیت دانش‌آموزان نخبه قرآنی برای الگوسازی استفاده می‌شود و مدارس محروم نیز سعی کرده اند با کمک خیرین و نهادهای حمایتی، مکان مناسب برای اقامه نماز فراهم نمایند. همچنین اردوهای زیارتی از جمله اقداماتی بوده است که برخی مدارس اجرا کرده اند که این برنامه ها با محوریت عدالت آموزشی به گونه‌ای طراحی می‌شود که هیچ دانش‌آموزی محروم نماند.

نقش معلمان و والدین در نهادینه کردن نماز در زندگی دانش‌آموزان چگونه ارزیابی می‌شود؟

محمدرضا نظریان پاسخ داد: می توان گفت معلمان، به‌ویژه مربیان پرورشی، ستون اصلی تربیت دینی هستند و نقش الگویی آن ها بسیار تعیین‌کننده است و در کنار آن، خانواده به عنوان نخستین مدرسه باید زمینه های محبت به نماز را در خانه ایجاد کند.

وی تصریح کرد: در استان اصفهان تلاش شده است با آموزش های ضمن خدمت و نشست های مشترک اولیا و مربیان، این دو نهاد مهم هم افزا عمل کنند. عدالت آموزشی ایجاب می‌کند که معلمان و والدین در مناطق کم برخوردار نیز حمایت شوند. اگر دانش‌آموز رفتار منسجم و هماهنگ والدین و معلمان را ببیند، نماز به بخشی از سبک زندگی او تبدیل خواهد شد.

نظریان اظهار داشت: در راستای مردمی سازی اقامه نماز در ناحیه ۴ شهر اصفهان شاهد اجرای طرح «نماز یاران» بوده ایم که در راستای نهادینه کردن نماز از طریق والدین و معلمان اقداماتی صورت می پذیرد و از آنجایی که شواهد حاکی از  اثر بخشی این اقدام بوده است ، ان شاء الله این طرح موفق در سراسر استان اجرایی خواهد شد.

چگونه می‌توان از فناوری های نوین و فضای مجازی برای آموزش و جذب دانش‌آموزان به نماز بهره برد؟

مدیر کل پاسخ داد: فضای مجازی فرصتی بزرگ برای ترویج نماز فراهم می کند، به شرط آنکه محتوا خلاقانه و متناسب با ذائقه دانش‌آموزان باشد البته باید در این راستا از صاحب نظران علوم دینی بویژه علما و فضلای حوزه های علمیه استفاده شود و در استان، تولید بسته های آموزشی چندرسانه ای و کلیپ های کوتاه برای مدارس آغاز شده است.

وی تاکید کرد: استفاده از شبکه های شاد و پیام رسان ها برای مسابقات نماز و پرسش و پاسخ های اعتقادی در حال گسترش است و عدالت آموزشی ایجاب می‌کند که حتی دانش‌آموزان مناطق روستایی نیز به این محتواها دسترسی داشته باشند و می توان فناوری را همچون پلی مابین سنت های معنوی و دنیای دیجیتال نوجوان امروز در نظر گرفت و از ظرفیت های آن استفاده نمود.

تجربه های موفق استان در ایجاد علاقه و پایبندی دانش‌آموزان به نماز چیست؟

محمدرضا نظریان گفت: یکی از تجربه های ارزشمند، پیوند دادن نماز با نشاط و جمع گرایی دانش‌آموزان است و اجرای طرح «نماز وحدت» در مناطق استان اصفهان که با هدف جمع گرایی و ایجاد وحدت در جوار بقاع متبرک و گلستان شهدای سراسر استان برگزار می شود و همچنین  اجرای موفق اعتکاف دانش آموزی در سال جدید که در راستای پیوند بین «مدرسه ، منزل و مسجد» برای ارتباط نزدیک تر دانش‌آموزان با فضای معنوی مساجد وارتباط موثر با مساجد و روحانیون اجرا شده است.

چه سیاست ها و برنامه هایی برای هماهنگی بین آموزش رسمی و تربیت دینی مدارس اجرا شده است؟

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان جواب داد: ما در آموزش و پرورش استان معتقدیم تربیت دینی باید در کنار آموزش علمی و رسمی، مکمل هم باشند البته سیاست گذاری های لازم از طرف وزارت آموزش و پرورش برای هم راستایی دروس دینی با برنامه های پرورشی جهت جلوگیری از دوگانگی صورت پذیرفته است وهمچنین در شورای اقامه نماز استان، نمایندگان فرهنگیان و کارشناسان پرورشی به طور مستمر برنامه ها را برای پیشبرد اهداف و متناسب با توانمندی های موجود در استان هم افزا می‌کنند.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از ظرفیت هایی که در استان استفاده می شود، اجرای طرح امین و حضور طلاب و روحانیون عزیز در مدارس است  با اجرای طرح های یکپارچه از جمله مسابقات قرآن عترت و نماز، دانش‌آموزان در مسیر آموزش رسمی نیز با ارزش های معنوی آشنا می‌شوند و این سیاست ها باعث افزایش انسجام تربیتی در مدارس شده است.

چه راهکارهایی برای تشویق و ترغیب دانش‌آموزان به اقامه نماز در قالب فعالیت های فوق برنامه و فرهنگی پیشنهاد می‌کنید؟

نظریان پاسخ داد: فعالیت های فوق برنامه بهترین بستر برای پیوند دادن نماز با جذابیت های نوجوانانه است لذا برگزاری مسابقات ورزشی همراه با اقامه نماز، جشنواره های سرود و تئاتر نماز و اردوهای معنوی از راهکارهای موفق هستند.

وی ادامه داد و گفت: استفاده از ظرفیت انجمن های اسلامی و تشکل های دانش‌آموزی نیز نقش‌آفرین است و عدالت آموزشی اقتضا دارد که این فعالیت ها فقط در مدارس برخوردار متمرکز نباشد، بلکه در مناطق محروم نیز اجرا شود لذا ارائه جوایز معنوی مانند سفر زیارتی به برترین ها انگیزه مضاعفی ایجاد می‌کند و در این قالب، نماز نه به عنوان تکلیف، بلکه به عنوان تجربه ای شیرین و افتخارآمیز در ذهن دانش‌آموز می‌ماند.

پیام حضرت عالی به معلمان، دانش‌آموزان و خانواده ها در راستای ترویج نماز چیست؟

مدیرکل آموزش و پرورش گفت: نماز ستون دین و ضامن سلامت روح و روان نسل حاضر و آینده است لذا از معلمان عزیز می‌خواهم که با عشق و الگو عملی بودن در اجرای دستورات دینی، این فریضه را به دانش‌آموزان  و فرزندان خود منتقل کنند و به خانواده ها توصیه می‌کنم که نماز را در خانه، با محبت و آرامش، محور زندگی قرار دهند.

نظریان افزود: اولین جایی که فرزندان با نماز آشنا می شوند در خانه و خانواده است، پس مهمترین مکان برای آموزش و الگو گیری دینی فرزندان ما از خانه شروع می شود و این اهمیت موضوع را برای همگان روشن می کند.

وی خطاب به دانش آموزان بیان کرد: دانش آموزان عزیز نیز بدانند که نماز چراغ راه آینده و مایه آرامش در مسیر پرچالش زندگی است و آموزش و پرورش استان اصفهان همه تلاش خود را خواهد کرد تا در تخصیص امکانات موجود عدالت در حوزه نماز رعایت شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا