اخبارگفتگوهامازندران

مدیر کل آموزش و پرورش مازندران عنوان کرد:

راهکارهای نوین و مشارکت همگانی برای ترویج فرهنگ نماز در مدارس

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز مازندران ، در آستانه برگزاری سی و دومین اجلاس سراسری نماز با شعار محوری «اقامه نماز، مادران، فرزندان، فناوری‌های نوین و راهبردی»، فریدون کلبادی نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران روز چهارشنبه دوم مهر ماه در گفت و گو با روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان، ضمن تشریح چالش‌ها و ارائه راهکارها، بر لزوم بهره‌گیری از رویکردهای نوین و فناوری‌های روز در نهادینه کردن فرهنگ نورانی نماز در میان دانش‌آموزان تأکید کرد.

چالش‌های پیش رو و راهکارهای عملیاتی

کلبادی نژاد در ابتدای این گفتگو به چالش‌های اساسی در این حوزه اشاره کرد و گفت: «مهم‌ترین موانع ما در سه حوزه اصلی خلاصه می‌شود: کمبودهای زیرساختی و فضایی، نیاز به نیروی انسانی متخصص و متعهد، و همچنین لزوم یافتن راهکارهای فرهنگی جذاب و نوین برای نسل امروز.» وی با ذکر جزئیات، افزود: «کمبود نمازخانه در برخی مدارس، پایین بودن سرانه فضاهای پرورشی و آموزشی، و از همه مهم‌تر، عدم حضور روحانی یا امام جماعت در بیش از نیمی از مدارس، از جمله مشکلات ساختاری است که نیازمند توجه جدی است.»

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، با اشاره به راهکارهای پیشنهادی مسئولان آموزشی، خاطرنشان کرد: «ما در حال برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدیران و معلمان با هدف توانمندسازی آن‌ها در شیوه‌های دعوت به نماز هستیم و تلاش می‌کنیم با اجرای پویش‌های دانش‌آموزی و فعال‌سازی کارگروه‌های تخصصی، مشارکت فعال‌تری را در مدارس شاهد باشیم. با این حال، اذعان داریم که اثربخشی واقعی این برنامه‌ها، منوط به رفع چالش‌های پایه‌ای مانند تأمین نیروی انسانی و فضای کافی است.»

ابتکارات مدارس؛ فراتر از اجبار و یکنواختی

کلبادی نژاد در بخش دیگری از این گفتگو، به برنامه‌ها و ابتکارات مدارس استان برای ترویج نماز اشاره کرد و رویکرد اصلی را «دوری از اجبار و تأکید بر درک معنوی و شناختی نماز» دانست. وی در این باره توضیح داد: «مدارس ما در تلاشند تا با آموزش چرایی‌محور، پاسخگویی به شبهات از طریق برگزاری جلسات با روحانیون جوان و خوش‌صحبت، و ارائه پیام‌های کوتاه و کاربردی پس از نماز، دانش‌آموزان را با فلسفه احکام آشنا کنند.»

وی همچنین بر مشارکت فعال دانش‌آموزان در برنامه‌های نماز تأکید کرد و گفت: «واگذاری مسئولیت‌هایی مانند امامت جماعت، اذان‌گویی و مدیریت نمازخانه به خود دانش‌آموزان، نقش مهمی در ایجاد تعلق خاطر و احساس مسئولیت در آن‌ها دارد.»

در زمینه بهبود فضای فیزیکی نمازخانه‌ها، کلبادی نژاد به اقدامات صورت گرفته در خصوص ایجاد فضاهای دلباز، تمیز، با نور و تهویه مناسب، و تجهیز آن‌ها به لوازم مورد نیاز اشاره کرد و افزود: «تلاش ما بر این است که نمازخانه به مکانی آرامش‌بخش و جذاب برای دانش‌آموزان تبدیل شود.»

چالش‌های اجرایی و ارزیابی نقش والدین و معلمان

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، به چالش‌های اجرایی که همچنان بر سر راه موفقیت وجود دارد نیز اشاره کرد: «گاهی شاهد رویکردهای سنتی و صرفاً اجباری هستیم که به جای ایجاد علاقه درونی، نتیجه عکس می‌دهد. همچنین، عدم ارتباط مفاهیم دینی با زندگی روزمره و نمره‌محوری به جای درک مفاهیم، از دیگر مشکلات است. از سوی دیگر، نباید تأثیر عوامل خارج از مدرسه مانند فضای مجازی و الگوبرداری نامناسب را نادیده گرفت.»

در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی نقش معلمان و والدین، کلبادی نژاد این نقش را «مکمل، پیوسته و سرنوشت‌ساز» توصیف کرد و بر مشارکت سه‌ضلعی (والدین، معلمان، دانش‌آموز) تأکید ورزید. وی در تشریح نقش والدین گفت: «والدین، بستر عاطفی و خانوادگی را فراهم می‌کنند؛ الگودهی عملی، ایجاد فضای معنوی در خانه، و تشویق مثبت، عوامل کلیدی در این زمینه هستند.» وی همچنین نقش معلمان را در «آموزش حکمت و فلسفه نماز» و «اجرای نماز جماعت با شکوه و جذابیت» دانست.

دعوت به همکاری و پیام برای اقشار مختلف

در همین راستا، کلبادی نژاد پیامی ویژه خطاب به هر یک از ارکان اصلی تعلیم و تربیت صادر کرد:

  • به معلمان عزیز: «شما نقش برجسته‌ای در تربیت نسل آینده دارید. با آموزش‌های خود و ایجاد فضایی معنوی، می‌توانید عشق به نماز و ارتباط با خدا را در دل دانش‌آموزان بکارید. با ایجاد محیطی مثبت و تشویق به اقامه نماز، می‌توانید تأثیر عمیقی بر زندگی دانش‌آموزان بگذارید.»
  • به دانش‌آموزان گرامی: «نماز نه تنها یک عبادت، بلکه فرصتی برای آرامش و ارتباط با خداوند است. با اقامه نماز، می‌توانید به روح خود آرامش دهید و در مسیر زندگی راستین گام بردارید. به یاد داشته باشید که نماز، راهی برای رشد معنوی و اخلاقی شماست.»
  • به خانواده‌های گرامی: «شما نخستین الگوی فرزندان خود هستید. با توجه به اهمیت نماز و تشویق فرزندان به اقامه آن، می‌توانید به تربیت نسلی مؤمن و متعهد کمک کنید. با برقراری فضایی معنوی در خانه و مشارکت در فعالیت‌های دینی، می‌توانید عشق به نماز را در دل فرزندان خود نهادینه کنید.»

نتیجه‌گیری و چشم‌انداز آینده

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در پایان، با تأکید بر ضرورت همکاری و همدلی همگانی، گفت: «بیایید به عنوان یک جامعه، همه با هم تلاش کنیم تا نماز را به عنوان یک ارزش اساسی در زندگی خود نهادینه کنیم. با همکاری و همدلی، می‌توانیم نسلی پرورش دهیم که به نماز و ارزش‌های مذهبی پایبند باشد.»

وی افزود: «امیدواریم با همکاری و هم‌افزایی همه دلسوزان، و بهره‌گیری هوشمندانه از فناوری‌های نوین در کنار آموزش‌های عمیق و ایجاد فضای معنوی، بتوانیم این مهم را به سرانجام برسانیم و شاهد نسلی باشیم که نماز، پیوند ناگسستنی آن‌ها با خالق خویش است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا