
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان قزوین، در آستانه سی و دومین اجلاس سراسری نماز، در روز سی و یکم شهریورماه مصاحبهای با حجتالله امینی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین انجام شد.
وی در این گفتگو به بررسی فرصتها و تهدیدهای فضای مجازی و فناوریهای نوین در ترویج نماز میان نسل جدید پرداخت.
فناوریهای نوین و فضای مجازی چه فرصتها و تهدیدهایی برای ترویج نماز در نسل نو ایجاد کردهاند؟
امینی در ابتدا گفت: «فناوریهای نوین و فضای مجازی، بهطور همزمان فرصتها و تهدیدهایی را برای ترویج نماز ایجاد کردهاند. ازجمله فرصتها میتوان به دسترسی آسان به منابع دینی، تولید محتواهای آموزشی چندرسانهای و ایجاد شبکههای اجتماعی دینی اشاره کرد؛ اما تهدیدهایی همچون سطحی گرایی در آموزشهای دینی، انتشار محتوای تحریفشده و کاهش تجربه جمعی نماز نیز وجود دارند.»
وی افزود: «اگر فناوریها بهطور هوشمندانه مدیریت شوند، میتوانند در جذب نسل نو به نماز مؤثر واقع شوند، اما در صورت استفاده نادرست، ممکن است موجب غفلت یا انحراف از اصول دینی شوند.»
فناوریهای نوین و فضای مجازی چه فرصتها و تهدیدهایی برای ترویج نماز در نسل نو ایجاد کردهاند؟
در خصوص بهرهبرداری از ابزارهای دیجیتال برای آموزش نماز، امینی عنوان کرد که اپلیکیشنهای آموزشی، بازیهای تعاملی و استفاده از واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) میتوانند نسل جوان را به روشهای جذاب و نوین به نماز نزدیک کنند. وی همچنین به استفاده از پلتفرمهای اجتماعی برای انتشار محتوای آموزشی نماز و ایجاد پویشهای دیجیتال اشاره کرد.
تجربههای موفق استان در استفاده از فناوری برای آموزش و جذب نسل نو به نماز چیست؟
مدیرکل ارتباطات همچنین در مورد تجربیات موفق استان قزوین در استفاده از فناوری برای ترویج نماز، به مسابقه فرهنگی اقامه نماز که از طریق اپلیکیشن «بله» در سال ۱۴۰۱ برگزار شد، اشاره کرد و گفت: «این مسابقه بهطور غیرحضوری و با استفاده از گوشی تلفن همراه انجام شد و مورد استقبال قرار گرفت.»
چه راهکارهایی برای کاهش آسیبهای فضای مجازی در استفاده جهت آموزش نماز برای کودکان و نوجوانان پیشنهاد میکنید؟
وی در پاسخ به این سؤال گفت: «مدیریت صحیح مصرف زمان و محتوای دیجیتال توسط خانوادهها و مدارس، به همراه استفاده از اپلیکیشنهای یادآور نماز و پویشهای مجازی مثبت، میتواند نقش مهمی در ترویج نماز در میان نسل جدید داشته باشد.»
چه برنامههایی برای هماهنگی فناوری و آموزش نماز در استان وجود دارد؟
امینی به برنامههای متعددی اشاره کرد که با هدف هوشمند سازی مساجد استان قزوین در حال اجراست و اظهار کرد: این برنامهها شامل تجهیز مساجد به زیرساختهای دیجیتال مانند اتصال اینترنت و تجهیزات سختافزاری برای برگزاری فعالیتهای فرهنگی و آموزشی بهصورت دیجیتال است. همچنین جشنوارههای تولید محتوای دیجیتال با محوریت نماز برگزار میشود تا خلاقیتهای نخبگان و علاقهمندان به ترویج فرهنگ نماز تشویق شود.
وی افزود: «طراحی اپلیکیشنهای آموزشی با محتوای صوتی و تصویری فارسی همراه با لهجه محلی، ارائه آموزشهای مرحلهای وضو و نماز، قابلیت پاسخگویی به سؤالات دینی نوجوانان و برگزاری مسابقات دروناپلیکیشنی ازجمله برنامههای در دست اجرا است.»
نقش رسانههای اجتماعی و ابزارهای دیجیتال در همگانیسازی نماز برای نسل نو چگونه قابلاستفاده است؟
مدیرکل ارتباطات تأکید کرد: با توجه به حضور گسترده نسل جدید در رسانههای اجتماعی و ابزارهای دیجیتال، این بسترها میتوانند به بهترین ابزار فرهنگسازی نماز تبدیل شوند. وی افزود: «رسانههای اجتماعی اگر با زبان و قالبهای موردعلاقه نسل نو مانند کلیپهای کوتاه، بازیها و چالشهای تعاملی به کار گرفته شوند، نماز را از یک وظیفه سنگین به تجربهای زیبا و افتخارآمیز تبدیل خواهند کرد.»
پیشنهاد حضرتعالی برای مشارکت خانوادهها و مدارس در استفاده مثبت از فناوری چیست؟
امینی در این بخش بر اهمیت آموزش سواد رسانهای و دینی در مدارس تأکید کرد و گفت: «برگزاری کارگاههای «نماز و فناوری» و تجهیز نمازخانهها به نمایشگرهای چندرسانهای از راهکارهای مؤثر است.»
وی همچنین افزود: «خانوادهها با الگو بودن در عمل و مدیریت زمان استفاده از گوشی و تبلت، نصب اپلیکیشنهای نماز و ایجاد پویشهای مجازی مثبت میتوانند نقش مهمی در تقویت فرهنگ نماز ایفا کنند.»
مدیرکل ارتباطات در پایان گفت: «تشکیل گروههای مجازی مشترک بین والدین و معلمان برای تبادل محتوای سالم و یادآوری برنامهها و اجرای برنامههای نماز خانوادگی در خانه از دیگر راهکارهای موفق برای استفاده مثبت از فناوری است.»