اخبارخراسان رضوی

نماز؛ جامع‌ترین نقشه راه عبودیت و بندگی برای انسان موحد

صاحب تفسیر مشکاة گفت: وقتی انسان در جاده عبودیت و بندگی قرار می‌گیرد به نقشه راهی که راه بندگی را به او نشان دهد نیاز دارد و نماز جامع‌ترین و کامل‌ترین نقشه راه عبودیت و بندگی برای انسان موحد است، زیرا از سه بخش افکار و نیات، اقوال و گفتار و اعمال و رفتار تشکیل می‌شود.

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز خراسان رضوی و به نقل از خبرگزاری ایکنا محمدعلی انصاری، مفسر قرآن و صاحب تفسیر مشکاه، امروز ۲۶ مردادماه، در نشستی مجازی با موضوع «ضرورت‌های هفتگانه نماز برای انسان امروز» اظهار کرد: تبیین نماز و ضرورت‌های این امر الهی که مختض دیروز، امروز و فردا نیست بلکه این امر الهی نیاز همه‌زمانی و همه عصری انسان در قرن ۲۱ است و برای اینکه بتوانیم این جایگاه والا را لمس کنیم نیاز داریم که کارکردهای این عبادت الهی را بشناسیم.

وی بیان کرد: اولین کارکرد این امر الهی این است که وقتی انسان در جاده عبودیت و بندگی قرار می‌گیرد به نقشه راهی که راه بندگی را به او نشان دهد نیاز دارد و نماز جامع‌ترین و کامل‌ترین نقشه راه عبودیت و بندگی برای انسان موحد است، زیرا از سه بخش افکار و نیات، اقوال و گفتار و اعمال و رفتار تشکیل می‌شود.

این مفسر قرآن ابراز کرد: در ابتدای نماز نیت و به تعبیر امروزی انگیزه ماست که پاسخ به چرایی این عمل است و این عبادت الهی هم بدون نیت محقق نمی‌شود، زیرا اولین جزء نماز نیت و نیت ما هم قرب الی‌الله است. همانا فلسفه آفرینش انسان نیز این است که تقرب الهی پیدا کند و متصف به اسماء صفات الهی شود.

انصاری در خصوص بخش دوم نماز گفت: نماز مجموعه‌ای از تحلیل، تکبیر، تسبیح و تحمید است که بر زبان ما جاری می‌شود و به نوعی ما در خواندن یک نماز، تمام معارف الهی را مرور می‌کنیم. اما جزء سوم نماز اعمال و رفتار نماز است که این جزء از قیام و قعود تشکیل شده است و آن هنگامی است که انسان در نماز می‌ایستد و این حالت ایستادگی، گوش به فرمان بودن و آمادگی پذیرش کامل خود را به درگاه الهی نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: در واقع این حالت قیام ما بدین معناست که پروردگارا با تمام وجود آماده هستم به حکم آنچه را که تو فرمان می‌دهی گوش می‌کنم. در این سیر الهی و سلوک عبودیت، احساس خجالتی برای ما پیش می‌آید و برای همین در برابر پروردگار خم می‌شویم و رکوع می‌کنیم که با این حالت خود به نوعی خضوع خود را در برابر خداوند متعال نشان می‌دهیم، اما احساس می‌کنیم که این حالت برایمان کافی نیست و اینجاست که به مقام سجده می‌رسیم و این به معنای به پایان رسیدن مقام انسان و آغاز حکمرانی و فرمان‌روایی خداوند در هستی آدمی است.

صاحب تفسیر مشکاه گفت: به راستی که نزدیک‌ترین حالت انسان به خداوند حالت سجده است که این حالت به نوعی سلوک عملی را به انسان نشان می‌دهد و همین است که جامع‌ترین نقشه راه عبودیت را خداوند در نماز برای مسلمانان قرار داده است. در واقع این پیشانی بر خاک ساییده شدن، نفس انسان را از زنجیرها و تعلقات بیرونی و درونی آزاد می‌کند.

نماز موثرترین طرح در مسیر عبودیت انسان است

انصاری نماز را مهم‌ترین عامل رهایی و آزادی انسان در زندگی خود از بند نفس،  طاغوت‌ها و ظالمان دانست و افزود: نماز در میان مجموعه عباداتی چون حج، روزه و… طرح موثری در مسیر عبودیت انسان است و همواره این عبادت است که از حضرت آدم تا حضرت خاتم برای انسان مطرح شده، زیرا عامل اصلی هویت بخشی به انسان است و این عبادت به انسان هویت می‌دهد.

وی با بیان اینکه هیچ عمل و عبادتی مانند نماز به انسان آرامش نمی‌دهد، تأکید کرد: حقیقتاً هویت انسان بین شروع و پایان نماز شکل می‌گیرد و با این عبادت است که انسان متوجه شخصیت خود می‌شود. این عبادت زمانی‌که شکل می‌گیرد گویا تک‌تک سلول‌های انسان و وجود او به آرامش می‌رسند و یک شادمانی در وجود او ایجاد می‌شود که این آرامش زمینه تحرک، نشاط و حرکت جدی انسان می‌شود.

این مفسر قرآن گفت: نماز از مهم‌ترین عواملی است که به زندگی انسان نظم می‌بخشد و موجب تحرک او می‌شود و عامل اصلی اتصال و وابستگی مستمر انسان‌ها به خداوند سبحان است. در حقیقت این نماز با وجود انسان موحد پیوسته و تنیده است و هرچه این عبودیت تکرار شود، موجب تثبیت آن در وجود انسان می‌شود.

انصاری عامل اصلی استمرار انسان به خداوند را اقرار انسان در برابر خداوند و اذکاری که می‌گوید دانست و افزود: در واقع این به یاد خداوند بودن موجب پیوستگی انسان با خداوند می‌شود و این پیوستگی نیز نشان دهنده باور ماست. ما انسان‌ها باورهای خود را با تحقق نماز در زندگی تثبیت می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا