اخبارایلام

نشست پرسش‌وپاسخ نماز دانش‌آموزی در شهرستان سیروان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان ایلام، در ادامه سلسله برنامه‌های نمازی با هدف تعمیق معارف دینی در بین نسل نوجوان، نشست پرسش‌وپاسخ نماز دانش‌آموزی با حضور حجت‌الاسلام خزایی، امام جمعه شهرستان سیروان، در دبیرستان دوره دوم خدیجه‌کبری(س) این شهر در روز دوشنبه بیست و چهارم آذرماه برگزار شد.

 این مراسم که با استقبال پرشور دانش‌آموزان و فرهنگیان همراه بود، فرصتی ارزشمند برای رفع شبهات، پاسخ به سؤالات و ایجاد گفتمان سازنده حول محور فریضه نماز به‌عنوان ستون دین فراهم آورد.

در آغاز این مراسم، پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی، مدیر دبیرستان خدیجه‌کبری(س) سیروان با خیرمقدم به میهمان ویژه برنامه، بر نقش بی‌بدیل نشست‌های تعاملی و پرسش‌وپاسخ در تأثیرگذاری عمیق‌تر مباحث دینی تأکید کرد و گفت: «فضای صمیمی پرسش و پاسخ، اعتماد به نفس دانش‌آموزان را افزایش داده و موجب درونی‌سازی باورهای مذهبی می‌شود.»

سپس حجت‌الاسلام خزایی با بیان سخنانی در باب جایگاه رفیع نماز در منظومه اعتقادی اسلام، به تشریح سه محور کلیدی اهمیت اقامه نماز اول وقت، تأثیر نماز در رفتار و زندگی شخصی و اهمیت حضور قلب در نماز پرداخت.

امام جمعه سیروان در بخش اول سخنان خود، با استناد به آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار(ع)، نماز اول وقت را نشانه اولویت‌دادن به امر خداوند در زندگی دانست و اظهار داشت: «نماز اول وقت، یک تمرین عملی برای مدیریت زمان و نظم در زندگی است. وقتی نوجوان ما یاد می‌گیرد که کار مهم‌ترین قرار روزانه خود را  که نماز است در اولین فرصت ادا کند، این نظم و التزام به تمام شئون زندگی او از درس گرفته تا روابط اجتماعی تسری پیدا می‌کند.»

وی افزود: «این آمادگی و شتاب برای انجام فریضه، نشان‌دهنده شوق بندگی و عشق به معبود است و نورانیتی در دل و زندگی فرد ایجاد می‌کند که آثار آن در تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های سرنوشت‌ساز نوجوانان کاملاً مشهود خواهد بود.»

محور دوم سخنان این روحانی وارسته، به تأثیر نماز در سلوک فردی و اجتماعی اختصاص داشت. حجت‌الاسلام خزایی با اشاره به آیه «إِنَّ الصَّلَاهَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ» توضیح داد: «نماز به‌عنوان ذکر خدا، یک سیستم نظارتی درونی در انسان نصب می‌کند. فردی که روزانه پنج نوبت با خداوند راز و نیاز می‌کند، به‌تدریج ظرفیت ارتکاب گناه و رفتار ناشایست در او کاهش می‌یابد. نمازگزار واقعی، در درس، اخلاق، احترام به والدین و معلمان، کمک به دیگران و تمام عرصه‌های زندگی، درخشش ویژه‌ای دارد.»

وی خطاب به دانش‌آموزان تصریح کرد: «نماز شما، باید مولد انرژی مثبت، آرامش روان، مقاومت در برابر آسیب‌های اجتماعی و پشتکار در علم‌آموزی باشد. اگر چنین تأثیری را در خود مشاهده نمی‌کنیم، باید در کیفیت نماز خود تأمل کنیم.»

سپس بحث حضور قلب به‌عنوان روح نماز و شرط اصلی قبولی این فریضه الهی، به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت. امام جمعه سیروان با بیان اینکه حضور قلب یک مهارت اکتسابی است، راهکارهای عملی برای تقویت آن را برشمرد و گفت: «حضور قلب یعنی فهمیدن هر کلمه‌ای که در نماز می‌گوییم و احساس کردن نزدیکی به خداوند در لحظه‌ لحظه نماز. برای رسیدن به این حالت، می‌توان از راهکارهایی مانند مطالعه معانی اذکار و حرکات نماز، خواندن نماز به صورت جمعی، انتخاب مکان و لباس مناسب و آماده‌سازی ذهن پیش از اذان بهره برد.»

ویژگی متمایز این نشست پرسش‌وپاسخ نماز، بخش پرسش‌وپاسخ آزاد دانش‌آموزان بود. دانش‌آموزان دختر دبیرستان خدیجه‌کبری(س) سیروان، با شجاعت و دقت نظری قابل تحسین، سؤالات متعدد و متنوعی را در زمینه‌های مختلف نماز مطرح کردند. پرسش‌هایی از قبیل: «چگونه در دوران امتحانات که استرس زیادی داریم، حضور قلب در نماز پیدا کنیم؟»، «اگر نماز قضا داشتیم، اولویت با نماز اول وقت است یا قضای نمازهای گذشته؟»، «تأثیر نماز بر افزایش تمرکز در مطالعه چیست؟» و «راه‌های مقابله با وسوسه‌های شیطانی هنگام نماز خواندن کدامند؟»

حجت‌الاسلام خزایی با حوصله و با زبان شیرین و قابل فهم نوجوانان، به تمامی این پرسش‌ها پاسخ گفت و فضایی سرشار از نشاط معنوی و شناخت عمیق‌تر ایجاد کرد. این تعامل مستقیم، تأثیر عمیقی بر حاضران گذاشت.

نشست پرسش‌وپاسخ نماز دانش‌آموزی در شهرستان سیروان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا