
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان اصفهان، در آستانه برگزاری سی و دومین اجلاس سراسری نماز با عنوان «مادران، فرزندان و فناوریهای نوین و راهبردی»، توجه به نقش محوری خانواده ها در تربیت دینی نسل نو، به ویژه در مواجهه با تحولات فناورانه، بیش از پیش اهمیت یافته است.
در همین راستا، روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان اصفهان در دومین روز از مهرماه، گفت وگویی اختصاصی با آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان انجام داده است تا دیدگاه ها، دغدغه ها و توصیه های وی در زمینه نقش مادران، خانواده ها و نهادهای فرهنگی در ترویج فرهنگ نماز در عصر دیجیتال را جویا شود.
در ادامه، مشروح بیانات نماینده ولی فقیه در استان را مرور کنید.
اهمیت نماز در تربیت دینی و اجتماعی انسان
آیت الله طباطبایی نژاد در این گفت وگو با تأکید بر جایگاه والای نماز در اصلاح فرد و جامعه بیان کرد: نماز در اصطلاح انسان ها، یک مسئله مسلم، قرآنی و بنیادین است که نه تنها در دین اسلام، بلکه در ادیان الهی پیشین نیز جایگاه ویژهای داشته است. خداوند متعال، نماز را به پیامبران قبل از پیامبر اسلام نیز سفارش کرده است. چنانکه حضرت عیسی علیه السلام در گهواره فرمود: «خداوند مرا به صلات و زکات وصیت کرده مادامی که زندهام.» این بیان نشان دهنده آن است که نماز، نه تنها در اسلام، بلکه در سایر ادیان الهی نیز به اشکال مختلف وجود داشته و مورد تأکید قرار گرفته است.
نماینده ولی فقیه ادامه داد و گفت: قرآن کریم میفرماید: «نماز از فحشا و منکر جلوگیری میکند.» اما این پرسش مطرح میشود که چرا در برخی موارد، نمازها تأثیر مطلوب خود را ندارند؟ پاسخ این است که شکل و کیفیت نماز از خود ما نشأت میگیرد. تفاوتی اساسی وجود دارد میان «نماز خواندن» و «نمازی که مورد قبول واقع شود» نمازی تأثیرگذار است که با اخلاص، توجه قلبی و رعایت آداب آن اقامه شود و در نهایت مورد قبول خداوند قرار گیرد اگر نماز پذیرفته شود، آثار و برکات خود را خواهد داشت؛ اما اگر پذیرفته نشود، آن آثار و برکات نیز حاصل نمیشود. با این حال، آنچه بر ذمه انسان است، اقامه نماز است؛ یعنی انجام دادن آن به عنوان یک وظیفه شرعی و اخلاقی.
امام جمعه اصفهان افزود: در اهمیت نماز همین بس که ائمه اطهار علیهم السلام، مهم ترین عبادتشان نماز بوده است. نماز، اصلاح انسان و ایجاد خشوع در دل او را به همراه دارد. این دو اثر مهم، انسان را از درون متحول میسازد و او را به سوی تعالی و رشد معنوی سوق میدهد.
نقش خانواده در ترویج فرهنگ نماز
آیت الله طباطبایی نژاد اظهار داشت: خانواده ها باید در سه مرحله به امر نماز اهتمام ورزند: اولاً، خود نماز واجب را به طور کامل و صحیح به جا آورند؛ ثانیاً، اهل مسجد باشند و حضور در مسجد را جزو برنامه های روزانه خود قرار دهند؛ و ثالثاً، در خانه نمازهای مستحبی را اقامه کنند تا فضای خانه با نور عبادت روشن شود.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد و گفت: در زمان هایی که هیچ فناوری ای وجود نداشته، تنها چیزی که باقی مانده و انسان ها را به خداوند متصل کرده، اقامه نماز بوده است. بنابراین، پدر و مادر باید خودشان اهل نماز و عامل به آن باشند تا فرزندان نیز از آنان الگو بگیرند.
وی رکن اساسی در اینکه فرزند نمازخوان شود، پدر و مادر دانست و بیان کرد: جامعه، محیط و دوستان تأثیر فراوانی بر تربیت فرزندان دارند. رفیق بد میتواند ژن خوب را نیز از بین ببرد. لذا در رفتارها و رفت وآمدهای فرزندان باید دقت شود. اگر اطرافیان خوب و نمازگزار باشند، فرزندان نیز به امر نماز اهمیت میدهند. اما اگر اطرافیان تارک الصلاه باشند، فرزند نیز به نماز بیتوجه خواهد شد. بنابراین، نقش اساسی در وصف نماز و تربیت دینی فرزند، بر عهده پدر و مادر است.
محوریت نقش مادر نسبت به پدر در تربیت فرزند
امام جمعه اصفهان نقش مادران را محوری تر از نقش پدر در تربیت فرزند خواند و اظهار کرد: در تاریخ، مادر خوبی پیدا نشده که فرزند بدی تربیت کرده باشد. در مقابل، مواردی وجود دارد که پدر خوب بوده اما فرزند ناخلف از آب درآمده است؛ مانند حضرت نوح علیه السلام که فرزندش از صالحان نبود. اما در تاریخ، مادری وجود نداشته که فرزند ناخلف تربیت کرده باشد. از این رو، نقش مادر در تربیت دینی فرزند، مهم تر و مؤثرتر از نقش پدر است.
حضور و نقش روحانیون در تربیت دینی
نماینده ولی فقیه با اشاره به طرحهای موفق حوزههای علمیه در استان، تصریح کرد: در راستای تقویت تربیت دینی، سه طرح ارزشمند توسط حوزههای علمیه اجرا شده اند؛ طرح هجرت، طرح طلبه مقیم و طرح امین که این طرح ها نتایج خوبی به همراه داشته اند. به عنوان نمونه، میتوان به شرکت بیش از ۱۷ هزار دانشآموز در مراسم اعتکاف سال گذشته اشاره کرد که این آمار نشان دهنده یک گام مهم در تربیت دینی نسل جوان توسط روحانیون استان اصفهان است.
آیت الله طباطبایی نژاد ضمن دعوت از مسئولان فرهنگی و آموزشی استان برای همکاری بیشتر با روحانیون و طلاب، تأکید کرد: همانگونه که روحانیون در دوران دفاع مقدس پیشتاز بودند، امروز نیز باید در عرصه تربیت دینی و فرهنگی پیشتاز باشند و نقش فعالتری در جامعه ایفا کنند.
نقش مساجد و برنامههای فرهنگی دینی در تقویت نماز و تربیت نسل نو
امام جمعه اصفهان همچنین بر ضرورت حضور نسل جوان در مساجد تأکید کرد و گفت: حضور در مساجد و جذب نسل نو به مساجد باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. در هر ناحیهای که بسیج فعال است، یکی از دستورالعمل های آنان باید دعوت جوانان به مسجد و تشویق آنان به اقامه نماز باشد. این امر، نه تنها موجب تقویت ایمان جوانان میشود، بلکه آنان را از آسیب های اجتماعی نیز دور میسازد.
عضو خبرگان رهبری افزود: سازندگی باید در مساجد ایجاد شود و این امر مستلزم همکاری مسئولین مساجد و کانون های فرهنگی است. مساجد باید به پایگاه های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی تبدیل شوند تا بتوانند نقش مؤثری در اصلاح جامعه ایفا کنند.
آیت الله طباطبایی نژاد اظهار داشت: دین، در مقابل ظلم میایستد و این ایستادگی نیازمند حضور در مسجد و تقویت روحیه دینی است بنابراین، باید مردم را به حضور در مساجد تشویق کنیم و اگر مسجدی در نزدیکی مدارس وجود دارد، دانشآموزان را به آن مسجد ببریم تا نماز را به صورت جماعت در مساجد اقامه کنند چرا که این اقدام، تأثیر عمیقی در تربیت دینی و اجتماعی آنان خواهد داشت.
اهتمام ویژه مادران به تربیت فرزندان دختر
نماینده ولی فقیه اصفهان بیان کرد: توصیه من به مادران این است که اهتمام ویژه ای به دختران خود داشته باشند. دختران باید از سنین ۶ الی ۷ سالگی به امر نماز دعوت شوند و نماز را به آنان آموزش دهیم. اگر از همان ابتدا، نماز را درست بخوانند، این عبادت در وجودشان نهادینه میشود اما اگر اجازه ندهیم فرزند نماز بخواند، ممکن است تا ابد نمازخوان نشود و این خسارتی جبران ناپذیر در تربیت دینی نسل نو خواهد بود.
آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در پایان تصریح کرد: باید گفت که نماز نه تنها یک عبادت فردی، بلکه یک عامل مؤثر در اصلاح فرد، خانواده و جامعه است و اقامه نماز، حضور در مسجد، تربیت دینی فرزندان، نقشآفرینی مادران، فعالیت روحانیون و طلاب، و اجرای طرحهای فرهنگی و تربیتی، همگی اجزای یک منظومه الهی هستند که اگر به درستی اجرا شوند، جامعه ای مؤمن، سالم و مقاوم در برابر آسیب ها و ظلم ها خواهیم داشت.