دوره مهارت افزایی امامان جماعات مدارس در کهگیلویه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان کهگیلویه وبویر احمد، دوره مهارت افزایی امامان جماعات مدارس در زمینه شیوه های دعوت دانش آموزان به نماز روز دوشنبه دهم آذر ماه در شهرستان کهگیلویه با حضور امامان جماعات مدارس برگزار شد.
امام جمعه دهدشت، حجتالاسلام علی وحدانی فر در جمع مبلغان طرح امین دهدشت، با اشاره به تجربههای میدانی و گلایههای مدیران مدارس، مهمترین چالش مبلغان را ناتوانی در برقراری ارتباط مؤثر با دانشآموز دانست و گفت: بخش مهمی از مشکلات، ناشی از کمبود مهارتهایی است که در حوزههای علمیه آموزش داده نشده است؛ مهارتهایی همچون روایتگری، فن بیان هنری، فهم زبان کودک و نوجوان و استفاده از ابزارهای نوین رسانهای.
حجتالاسلام علی وحدانی فر با انتقاد از برخی موارد عدم پوشش مناسب و رفتارهای رسانهای ناصحیح مبلغان، خاطرنشان کرد: عدم رعایت ظاهر طلبگی و الگوی حجاب، اثرگذاری تبلیغ دینی را آسیبپذیر و اعتماد مدیران متدین را خدشهدار میکند.
وی با اشاره به ضرورت ارتقای مهارتهای فردی گفت: قصهگویی یک هنر کلیدی در ارتباط با دانشآموز متوسطه اول است؛ انتقال مفاهیم دینی تنها با آیه و روایت ممکن نیست. گاهی یک قصه درست، یک ماه در ذهن دانشآموز میماند.
حجت الاسلام وحدانی فر انعطافپذیری در رفتار تبلیغی را یکی از ارکان موفقیت دانست و افزود: نه آن خشکیِ بیانعطافی درست است و نه بیحجمیِ بیمزهگی. مبلغ باید متعادل باشد، جسارت تغییر داشته باشد و بپذیرد که همیشه نظر او درست نیست.
وی همچنین با تأکید بر نقش احترام و تکریم مدیران و معاونان پرورشی مدارس، گفت: گاهی یک هدیه کوچک یا یک رفتار محترمانه میتواند گاردها را بردارد و مسیر همکاری را هموار کند.
امام جمعه دهدشت یکی از رموز موفقیت در تبلیغ دانشآموزی را ارتباط فراتر از کلاس معرفی کرد و افزود: مبلغان باید با تشکیل گروههای مجازی کنترلشده، تولید پادکستهای یکدقیقهای با صدای گرم، اینفوگرافیکهای کوتاه و حکایتهای تصویری، ارتباط پیوسته و کمهزینه اما مؤثر برقرار کنند.
وی خود مراقبتی و مدیریت انرژی مبلغ را نیز ضروری دانست و تصریح کرد: مبلغ بیحال، عصبانی و بیانگیزه نمیتواند تأثیر مثبت بگذارد. باید درد و غصه را پشت در مدرسه گذاشت.
حجت الاسلام وحدانی فر بر ضرورت شبکهسازی با والدین تأکید کرد و با بیان ممنوعیت ارتباط نامتعارف با والدین نامحرم، گفت: ارتباط با والدین باید کاملاً قاعدهمند باشد و در قالب جلسات رسمی و برنامهریزیشده صورت گیرد.
وی نمونهای از تأثیرگذاری این ارتباط را ماجرای یک مادر مخالف حضور فرزندش در مسجد برشمرد که بعدها به یکی از حامیان اصلی فعالیتهای مسجد تبدیل شد.
وحدانی فر در ادامه از استفاده صحیح از زبان بدن، نگاه برابر، لبخند و نشستن روبهروی دانشآموز، گوش دادن فعال، مشارکت دادن دانشآموزان در گفتوگو و طرح پرسشهای باز، شناخت علایق نوجوانان مانند فوتبال یا بازیهای رایانهای و پیوند دادن مفاهیم اخلاقی با این علایق، رازداری کامل در مسائل اخلاقی و مشاورهای و خودداری از انتقال سخنان دانشآموز به مدیر یا دیگران، در دسترس بودن برای دانشآموز و والدین بهصورت مدیریتشده و منظم به عنوان چند راهبرد طلایی ارتباط مؤثر نام برد.
وی همچنین مسابقههای خانوادگی با محوریت والدین را یکی از مؤثرترین شیوههای تقویت پیوند خانه و نوجوان دانست و گفت: وقتی مسابقه در خانه حل میشود، خانواده درگیر میشود و نوجوان با خانواده به سمت مسجد و فعالیت دینی حرکت میکند.







