اخبارخراسان رضویمدیریت روابط عمومی و اطلاع رسانیمرکز تخصصی نمازمعاونت ‌برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی

اختتامیه گردهمایی آموزشی دبیران ستاد اقامه نماز شهرستان های کشور در مشهد برگزار شد

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز خراسان رضوی، سید علی مهدیان، معاون برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز کشور، در گردهمایی آموزشی و توجیهی دبیران ستاد اقامه نماز شهرستان‌های کشور ضمن تبیین ماهیت حقوقی و جایگاه ستاد اقامه نماز اظهار کرد: ستاد اقامه نماز یکی از نهادهای انقلابی وابسته به دفتر مقام معظم رهبری است و به عنوان تنها نهاد حاکمیتی سیاستگذار در امر اقامه نماز ایفای نقش می کند.

اختتامیه گردهمایی آموزشی دبیران ستاد اقامه نماز شهرستان های کشور در مشهد برگزار شد

وی بیان کرد: راهبری امر اقامه نماز در دستگاه‌های اجرایی کشور، شامل فرایندهای برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی از عملکرد اقامه نماز دستگاه‌های اجرایی کشور، براساس سند تحول اقامه نماز کشور در افق ١۴٠١ لغایت ١۴٢٠ و تفاهم‌نامه‌های فی ما بین ستاد اقامه نماز و دستگاه‌های اجرایی انجام ‌می‌شود. شورای اقامه نماز استان و شهرستان که به ریاست استاندار یا معاونین ایشان و فرمانداران و دبیری مسئولین استانی و شهرستانی ستاد اقامه نماز تشکیل ‌می‌شود، بالاترین مرجع تصمیم گیری در خصوص اقامه نماز استان می‌باشد.

پژوهش‌های علمی و کاربردی به ستاد اقامه نماز ارائه ‌می‌شود

وی درباره انجام پژوهش‌های علمی و کاربردی در خصوص بررسی و ارزیابی وضعیت اقامه نماز در جامعه و سنجش میزان اثرگذاری برنامه‌ها و فعالیت‌های انجام گرفته بیان کرد: براساس تفاهم نامه‌های منعقده، توسط دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی انجام ‌می‌شود و نتایج آن برای اعمال در سیاستگذاری‌ها و برنامه ریزی‌ها به ستاد اقامه نماز ارائه ‌می‌شود.

مهدیان افزود: با عنایت به مفاد دستورالعمل شورای اقامه نماز استان و شهرستان، ابلاغ مصوبات شورا توسط استاندار و فرماندار به کارگروه برنامه ریزی و توسعه استان و شهرستان به دبیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مبنای تامین اعتبار برنامه‌ها و فعالیت‌های بومی و ابتکاری استان و شهرستان از منابع استان می‌باشد.

وی در ادامه به اقدامات انجام گرفته و ظرفیت‌های ایجاد شده برای پیشبرد برنامه‌ها و فعالیت‌های اقامه نماز در کشور اشاره کرد و اظهار کرد: حضور حجت الاسلام استاد قرائتی در هیات دولت و تبیین محورها و انتظارات در امر اقامه نماز، ابلاغ محورها و انتظارات ستاد به وزراء و روسای سازمان‌های مستقل توسط قائم مقام محترم ستاد، پیگیری اصلاح، تکمیل و تصویب اساسنامه ستاد اقامه نماز در شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیگیری تکمیل و اصلاح آیین نامه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز از طریق کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دولت صورت گرفته است.

منظور توجه ویژه به سهم نماز در برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور

معاون برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز کشور افزود: ارتباط با سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی برای تقویت مباحث نمازی در برنامه‌های کلان نظام، اعم از سند برنامه هفتم توسعه، طرح آمایش سرزمین، نقشه مهندسی فرهنگی کشور، مکاتبه و پیگیری با استانداران به منظور توجه ویژه به سهم نماز در برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور و تامین منابع و امکانات و تجهیزات موردنیاز دفاتر شهرستانی ستاد اقامه نماز انجام شده است.

مهدیان گفت: پیگیری اختصاص اعتبارات نماز در بودجه سازمان آسیب‌های اجتماعی کشور در استان‌ها و نیز اختصاص بخشی از بودجه مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و … به توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز، مکاتبه با روسای سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون‌های برنامه و بودجه و فرهنگی مجلس شورای اسلامی جهت پیش بینی مستقل سرانه نماز در اعتبارات سالیانه کشور از دیگر اقدامات انجام شده و ظرفیت‌های ایجاد شده جهت پیشبرد برنامه‌ها و فعالیت‌های اقامه نماز در کشور بوده است.

وی بیان کرد: ارتباط با سازمان اداری و استخدامی به منظور تقویت فرایند ارزیابی عملکرد اقامه نماز دستگاه‌های اجرایی کشور و معرفی دستگاه‌های نمازی در جشنواره‌های ملی و استانی شهید رجایی، عضویت ستاد اقامه نماز در ستادهای مرکزی و استانی خدمات سفر و نیز پذیرش مسئولیت کارگروه ارزیابی مساجد و نمازخانه‌های بین راهی کشور، ایجاد سامانه‌های ملی «سجاده» برای ارزیابی عملکرد اقامه نماز دستگاه‌ها و «راه نماز» به منظور بررسی و ارزیابی وضعیت فضاهای اقامه نماز راه‌های مواصلاتی کشور را نیز در دستور کار قرار دادیم.

مهدیان ادامه داد: تدوین و ابلاغ ماموریت‌ها و تکالیف حاکمیتی و قانونی هر یک از دستگاه‌های اجرایی در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز، تدوین، تصویب و ابلاغ تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی با موضوع اقامه نماز (۴١ دستگاه)، به روزرسانی و ابلاغ مجدد دستورالعمل تشکیل شورای اقامه نماز در استان و شهرستان‌ها مشترکا توسط ستاد اقامه نماز و وزارت کشور، تدوین، تصویب و ابلاغ سند تحول ستاد اقامه نماز در افق ١۴٠١ لغایت ١۴٢٠ از جمله دیگر اقدامات این ستاد است.

وی ضمن معرفی مجمع خیرین مسجد ساز گفت: مجمع خیرین مسجدساز طی سال‌های ١۴٠٠ و ١۴٠١، به بیش از ٧٠٠ باب مسجد در تعمیر، تجهیز و بهسازی با جذب و هزینه کرد، بیش از ١٠ میلیارد تومان کمک نموده است با جلب مشارکت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور طی سال‌های ١۴٠٠ و ١۴٠١، تعداد ٢٣ باب مسجد بین راهی با اعتباری بالغ بر ٧٠ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.

معاون برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز کشور به شاخص‌های شناسایی و معرفی مساجد جهت کمک و مساعدت اشاره و بیان کرد: مساجد واقع در در روستاها و مناطق محروم و کم برخوردار شهرها، حاشیه شهرها، بافت‌های جدید شهری و راه‌های مواصلاتی و نمازخانه مدارس مشمول کمک و مساعدت می‌باشند مسجد مورد نیاز اهالی محل و منطقه بوده و به گونه ای باشد که برای نمازگزاران قابل استفاده باشد شبستان مسجد به عنوان اصلی ترین قسمت بنا اولویت دارد و پس از آن سرویس‌های بهداشتی مد نظر است شبستان مسجد به عنوان اصلی ترین قسمت بنا اولویت دارد و پس از آن سرویس‌های بهداشتی مد نظر است.

وی به تشریح فرآیند اجرایی شناسایی و معرفی مساجد جهت کمک و مساعدت پرداخت و گفت: پس از شناسایی نیازمندی‌ها (درخواست هیات امناء / بررسی‌های ستاد) و بازدید میدانی و تکمیل وارسال فرم کارشناسی مربوط؛ بررسی و تصویب در کارگروه نظارت و ارزیابی مجمع خیرین مسجدسازصورت می‌گیرد؛ و پس از صدور چک و واریز وجه به حساب مسجد؛ اطلاع رسانی واریز وجه به هیات امنای مساجد و پیگیری تحقق امر و ارسال گزارش تائیدیه امر (مصور و مکتوب) به دبیرخانه مرکزی مجمع خیرین مسجدساز قرار دارد.

انتظاران از دبیران ستاد؛ مطالعه و تسلط کامل بر اسناد بالادستی نماز

مهدیان در بخش دیگری از سخنانش بر محورها و انتظارات از دبیران ستاد اقامه نماز شهرستان‌ها پرداخت و گفت: مطالعه و تسلط کامل بر اسناد بالادستی نماز و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های دارای اعتبار ستاد اقامه نماز و مجمع خیرین مسجدساز کشور؛ تعامل سازنده و موثر با مسئولین شهرستان (فرماندار، امام جمعه، نماینده مجلس و روسای شورای ادارات) به منظور پیشبرد برنامه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با اقامه نماز و مجمع خیرین مسجدساز؛ پیگیری تشکیل مستمر جلسات شورای اقامه نماز و تحقق مصوبات آن و ارائه گزارش به ستاد اقامه نماز استان از آن جمله است.

وی ادامه داد: ظرفیت شناسی و ظرفیت سازی، شناسایی و بهره گیری از ظرفیت‌های بالقوه شهرستان، افراد حقیقی، دستگاه‌های اجرایی، برای توسعه برنامه‌ها و فعالیت‌های ستاد اقامه نماز و مجمع خیری مسجدساز؛  پیگیری، نظارت و ارزیابی برنامه‌های مصوب دستگاه‌های اجرایی کشور که به امضای بالاترین مقام اجرایی دستگاه، نماینده رئیس جمهور در امر اقامه نماز و استاد قرائتی به عنوان رئیس ستاد اقامه نماز رسیده است؛ تشکیل و فعال سازی کارگروه ساماندهی فضاهای اقامه نماز راه‌های مواصلاتی شهرستان، موضوع ماده ۶ بخشنامه ١۵ بندی وزیر محترم کشور، به منظور بررسی فضاهای اقامه نماز راه‌های مواصلاتی و رفع مشکلات و موانع موجود از طریق دستگاه‌های متولی از دیگر مواردی است که از دبیران ستاد اقامه نماز شهرستان انتظار می‌رود.

هیات‌های سه گانه برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی؛ بازوان اجرایی دبیران ستاد اقامه نماز

معاون برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در سیزدهمین اجلاس سراسری نماز پرداخت و گفت: با عنایت به مفاد مواد ١٣۵٠٠٨//٠١/٢ مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۰ نظام نامه جامع ارزیابی ستاد هیات‌های سه گانه برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد در سه سطح مرکز، استان و شهرستان تشکیل خواهد شد و به عنوان بازوان اجرایی دبیران ستاد اقامه نماز ایفای نقش خواهند نمود.

همچنین توجه به برقراری تعامل سازنده، صداقت در رفتار و گفتار، توجه پرهیز از برخوردهای آمرانه و حاکمانه، ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره جهت اصلاح برنامه‌ها و ارائه بازخورد‌های بازدیدها و نظارت‌های انجام گرفته به عنوان اصول و ارزش‌های حاکم بر فرایندهای سه گانه برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی عملکرد اقامه نماز دستگاه‌های اجرایی می باشد.

علمی و واقع بینانه بودن برنامه‌ها؛ مبنای طراحی و اجرای

وی به بیان کلیاتی درباره فرآیندهای برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز پرداخت و اظهار کرد: تاکیدات مقام معظم رهبری به اجلاس سیزدهم، مبنی شناسایی و بهره گیری از ظرفیت‌های دستگاه‌ها و نیز توجه به دو اصل علمی و واقع بینانه بودن برنامه‌ها، مبنای طراحی و اجرای، طرح بومی سازی برنامه‌ها در استان‌ها می باشد. علاوه بر آن شناسایی و بهره گیری از ظرفیت‌های بالقوه دستگاه‌های اجرایی استان که در تفاهم نامه‌های ملی درج نشده است و نیز تدوین و تصویب برنامه‌های خلاقانه، ابتکاری، بدیع و قابلیت الگوسازی از اهداف طرح بومی سازی برنامه‌ها می باشد.

زمینه سازی اجرای طرح بومی سازی برنامه‌ها

مهدیان افزود: زمینه سازی اجرای طرح بومی سازی برنامه‌ها در استان‌ها، از طریق پیش بینی یک عنوان برنامه با همین عنوان در تفاهم نامه‌های ملی دستگاه‌های اجرایی کشور انجام گرفته است. نظارت‌های ستاد اقامه نماز به دو صورت رسمی و غیر رسمی و حداقل سه نوبت  از هر دستگاه، در طول سال انجام می شود. در نظارت‌های رسمی، ضمن مراجعه به دستگاه‌های اجرایی میزان تحقق و اجرای برنامه‌های مصوب هر یک از دستگاه‌ها بررسی می شود. در نظارت‌های غیررسمی، وضعیت اقامه نماز در دستگاه‌های اجرایی و مولفه‌های مرتبط با آن نظیر کیفیت بهداشت و نگهداشت نمازخانه‌ها، میزان حضور مدیران و کارکنان دستگاه در صفوف نمازهای جماعت، عدم تداخل زمان جلسات با وقت فضیلت نماز مورد بررسی قرار می گیرد.

وی درباره فرآیند نظارت و پیگیری ستاد اقامه نماز گفت: یافته‌های ناظرین ستاد اقامه نماز در هر یک از انواع بازدیدهای فوق الذکر در فرمت مربوط ثبت و به مسئول ستاد ارائه می شود گزارش بازخورد بازدید ناظرین ستاد بعد از هر بازدید تهیه و به صورت رسمی به مدیر دستگاه ارائه ‌می‌شود بررسی میزان تحقق موارد منعکس شده به دستگاه (گزارش بازخورد)، در بازدیدها و تماس‌های بعدی ناظرین پیگیری ‌می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز کشور ضمن اشاره به نظام نامه جامع ارزیابی ستاد اقامه نماز که مبنای فرآیند ارزیابی و داوری ستاد اقامه نماز است (بخشنامه شماره ۱۳۵۰۰۸/۰۱/۲ مورخ ۱۴۰۱/۰۸/۲۰) اظهار کرد: ترکیب هیات ارزیابی و داوری ستاد اقامه نماز در شهرستان شامل؛ دبیر ستاد اقامه نماز شهرستان، نماینده تام الاختیار فرماندار، نماینده تام الاختیار امام جمعه و منتخب دبیران دستگاه‌های اجرایی می باشد. گزارش و مستندات بارگذاری شده در سامانه سجاده و گزارش ستاد اقامه نماز استان از وضعیت اجرای برنامه‌های مصوب و همچنین نمازهای جماعت دستگاه، و اطلاعات ارزیابان از وضعیت اقامه نماز دستگاه، مجموعا مبنای محاسب امتیاز عملکرد اقامه نماز دستگاه است.

تأکید بر مشارکت موثر دستگاه‌ها در امر ارزیابی

وی بیان کرد: از آنجایی که میزان مشارکت واحدهای تابعه دستگاه‌ها در استان‌ها و شهرستان‌ها بر امتیاز نهایی دستگاه موثر است، مشارکت موثر دستگاه‌ها در امر ارزیابی مورد تاکید است. در صورت عدم مشارکت موثر ادارات شهرستان در فرآیند ارزیابی، مراتب بعد از گزارش دبیر شهرستان بدوا از طریق ستاد اقامه نماز استان و سپس از طریق وزارت خانه و سازمان‌های مرکزی پیگیری خواهد شد. در سال ١۴٠٠ برای اولین بار در جشنواره ملی شهید رجایی، دستگاه و مدیر نمازی تعیین و از سوی رئیس محترم جمهور تجلیل شد.

مهدیان گفت: شاخص اقامه نماز به عنوان یکی از شاخص‌های عمومی ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی مصوب و از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شده است. دستگاه‌های اجرایی صرفا از طریق سامانه سجاده گزارش و مستندات عملکردی را ارائه می نمایند و نیاز به ورود به سامانه تسما ندارند براساس فرایند ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها، نتایج ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در زمان تعیین شده به دستگاه‌ها ابلاغ و در صورت درخواست و اعتراض دستگاه، مجددا هیات ارزیابی ستاد تشکیل و مستندات تکمیلی دستگاه مجددا مورد بررسی قرار می گیرد.

اختتامیه گردهمایی آموزشی دبیران ستاد اقامه نماز شهرستان های کشور در مشهد برگزار شد

حجت الاسلام و المسلمین ولی خانی مدیر مرکز تخصصی نماز قم در گردهمایی آموزشی و توجیهی دبیران ستاد اقامه نماز شهرستان های کشور گفت: مرکز تخصصی نماز که پشتوانه علمی، پژوهشی و تبلیغی ستاد اقامه نماز است، سال ۸۹ با توجه به ضرورتی که در ستاد اقامه نماز احساس کردند این مرکز تاسیس شد.

وی ادامه داد: اولین اتفاق هایی که در مرکز تخصصی نماز افتاد، یکسری برنامه های پایشی انجام شد که نیاز به چه چیزهایی داریم؟ اولین نکته وجود کارشناسان تخصصی بودند که بتواند در موضوع نماز جوابگوی جامعه باشند به همین دلیل از طلبه هایی که سطح ۲ حوزه را تمام کرده اند استفاده می کنیم.

ولی خانی افزود: تاکنون حدود ۳۰۰ فارغ التحصیل در مرکز تخصصی نماز داشتیم که از این تعداد ۱۳۰ نفر در سطح کشور فعال اند و موضوعات مختلفی همچون(شیوه های دعوت به نماز، نماز در قرآن، آثار نماز، اسرار نماز، نماز و خانواده و…) را برای اقشار گوناگون تدریس می کنند.

مدیر مرکز تخصصی نماز قم اظهار کرد: در مرکز تخصصی نماز حدود ۱۳ کمیته تخصصی داریم که هرکدام هفته ای ۲ جلسه در مرکز برگزار می کنند.

وی عنوان کرد: طرح جدیدی که با همکاری آموزش و پرورش قم انجام داده ایم و از آن ها تقاضا کرده ام که ۵ دبیرستان (دخترانه و پسرانه) به مدت یکسال تحصیلی، اساتید مرکز تخصصی شیوه ها و روش هایی که ابداع کرده ایم را به دانش آموزان آموزش دهند و سپس خروجی گرفته شود که آیا این آموزش ها خوب بوده است یا خیر و کارایی داشته است یا خیر؟

ولی خانی گفت: ما دوره های مختلف داریم از جمله دوره ۱۲۰ ساعته طرح معراج، دوره تربیت مبلغ که ۲۴ ساعته می باشد، نشست های ۴ ساعته برای طلبه های مقدماتی و پایه ۱ نیز برگزار می کنیم.

وی بیان کرد: طرح تربیت مدرس به صورت غیرحضوری و دوره تخصصی برای بحث کودک و نوجوان در شهرستان ها برگزارمی شود.

رییس مرکز تخصصی نماز قم اضافه کرد:سایت قنوت به آدرس Ghonoot.com که در این سایت قسمت های مختلفی از جمله کتابخانه دیجیتال، دانش پژوهان، حضور و غیاب و ثبت نام برنامه ها می باشد.

ولی خانی افزود: بحش دیگری از سایت، بخش پرسشکده هست که سوالات و شبهاتی که در ذهن نوجوان است را استخراج کرده ایم که جواب هایش را در سایت بارگذاری می کنیم.

وی در پایان صحبت هایش گفت: قسمت دیگری از سایت《 نوجوان هفته》است که هر هفته یک نوجوان شهید سن کمی داشته و یکی از ویژگی های بارز زندگی اش نماز بوده را بعنوان نوجوان هفته معرفی می‌کنیم.

اختتامیه گردهمایی آموزشی دبیران ستاد اقامه نماز شهرستان های کشور در مشهد برگزار شد

تشریح راه‌های ارتباطی و چگونگی تعامل ستاد اقامه نماز کشور و دبیران شهرستان‌ها

حامد صالحی، مدیر روابط عمومی ستاد اقامه نماز کشور در ادامه این گردهمایی آموزشی و توجیهی به راه‌های ارتباطی و چگونگی تعامل ستاد اقامه نماز کشور و دبیران شهرستان ها اشاره و اظهار کرد: اقدامات خوبی در شهرستان‌ها اتفاق می‌افتد، ولی منعکس نمی‌شود. راه‌حل‌ آن است که با روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان‌ها در ارتباط باشید تا اخبار و گزارشات شهرستانها به صورت تعاملی گسترش پیدا کند..

وی بیان کرد: بسیاری از برنامه‌ها، جشنواره‌ها و مسابقات فراخوان‌های کشور از طریق فضای مجازی در پیامرسانها منتشر می‌شود که دبیران ستاد شهرستان می‌توانند با عضویت در گروه ها این برنامه‌ها را دریافت و در سطح شهرستان انتشار دهند.

صالحی افزود: تمام محتواهایی که در ستاد اقامه نماز و مرکز تخصصی نماز تولید می‌شود در سایت و پیامرسانها بارگذاری می‌شود که شامل اسناد بالا دستی، پیام‌های مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام قرائتی، اخبار سایت و …. به صورت کلیپ، موشن گرافی، پادکست و … می باشد.

استفاده از ظرفیت های ستاد اقامه نماز

مدیر روابط عمومی ستاد اقامه نماز کشور بیان کرد: دبیران ستاد شهرستان می‌توانند مسابقات پیامکی خو را در شهرستان با مشارکت ستاد اقامه نماز استان از طریق سامانه پیامکی ستاد مرکز برگزار کنند.

وی ادامه داد: مدیریت روابط عمومی ستاد اقامه نماز آمادگی برگزاری یک دوره وبیناری آموزش خبرنویسی برای دبیران شهرستان‌ها را دارد.

رادیو اینترنتی نماز

صالحی یادآور شد: رادیو نماز با عنوان قرار هفده، پادکست ۱۷ دقیقه‌ای است که هر هفته سه شنبه از طریق ستاد اقامه نماز، در فضای مجازی و رادیوهای استانی در حال پخش است. این برنامه شامل صحبت‌های مقام معظم رهبری و حجت‌الاسلام قرائتی در مورد نماز و سایر علما، معرفی کتاب‌های نمازی، اشعار نماز، مقالات نماز، شعرخوانی نماز می باشد.

وی با بیان اینکه سایت ستاد اقامه نماز هر روزه ۳۰ هزار نفر بازدیدکننده دارد، اظهار کرد: دبیران اقامه نماز شهرستان‌ها می‌توانند سوژه‌های نمازی که در شهرستان و استان دارند را اطلاع‌رسانی کنند تا خبر و کلیپ آن تهیه شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا