مدیر کل ارتباطات کهگیلویه و بویر احمد: بهرهگیری از فناوریهای نوین برای ترویج فرهنگ نماز در میان نسل نو
اهمیت بهرهگیری از فناوریهای نوین و فضای مجازی در ترویج فرهنگ نماز در نسل جدید و فرصتی بینظیر برای تولید محتواهای آموزشی و تعاملی است که میتواند نقش مؤثری در جذب جوانان به ارزشهای دینی ایفا کند.

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان کهگیلویه وبویر احمد، در روز دوشنبه بیست و چهارم شهریور ماه، سیده راضیه ملک حسینی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، در گفتگو با روابط عمومی، اهمیت بهرهگیری از فناوریهای نوین و فضای مجازی در ترویج فرهنگ نماز را در میان نسل جوان بسیار کلیدی دانست.
وی فضای مجازی را فرصتی بینظیر برای تولید محتوای آموزشی و تعاملی عنوان کرد که میتواند نقش موثری در جذب جوانان به ارزشهای دینی ایفا کند.
در ادامه این مصاحبه به اهمیت فرصتها، تهدیدها و راهکارهای بهرهبرداری از فناوری در آموزش و ترویج نماز خواهیم پرداخت.
فرصتها و تهدیدها
بر اساس گفتههای ملک حسینی، فضای مجازی فرصت طلایی برای تولید محتوای زیبا و جذاب درباره نماز مانند انیمیشن، کلیپهای کوتاه انگیزهبخش و داستانهای آموزنده است که در دسترس نسل جدید قرار میگیرد. علاوه بر این، شبکههای اجتماعی امکان تشکیل گروههای دوستی و خانوادگی حول محور ارزشها را فراهم میآورند که افراد را به نماز تشویق میکنند.
با این حال، بزرگترین تهدید فضای مجازی برای ترویج نماز، حواسپرتی است؛ بهگونهای که حجم بازیها و سرگرمیهای آنلاین میتواند زمان نماز را از یاد نوجوانان ببرد. همچنین، وجود محتوای نامناسب در این فضا ممکن است ذهن کودکان را از ارزشهایی همچون نماز دور کند. به گفته مدیرکل، نقش نهادهای مسئول و خانوادهها تبدیل این تهدیدها به فرصت است.
ابزارهای دیجیتال در خدمت آموزش نماز
در این راستا، استفاده از ابزارهای دیجیتال و اپلیکیشنها برای آموزش نماز و تقویت فرهنگ دینی به چند شکل صورت میگیرد؛ از جمله ساخت اپلیکیشنهای آموزشی _ تعاملی که با بازی و آزمون، احکام و نحوه خواندن نماز را به کودکان آموزش میدهند، ایجاد کانالها و گروههای مدیریتشده در پیامرسانها برای انتشار پیامهای کوتاه و کلیپهای آموزشی و تولید محتواهای چندرسانهای همچون پادکستهای داستانی و فیلمهای کوتاه که نقش نماز در آرامش زندگی روزمره را نشان میدهند.
تجربههای موفق در استان کهگیلویه و بویراحمد
استان نیز تجربههای موفقی در این زمینه داشته است؛ از جمله راهاندازی پویشهای مجازی مانند «نماز، نزدیکترین رابطه» که مردم در آن عکسها و تجربههای شخصی خود از نماز را در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشتهاند. همکاری با گروههای نوآور برای ساخت اپلیکیشنهای محلی که اوقات شرعی را با لهجه و زبان منطقه اعلام کرده و مساجد نزدیک را نشان میدهند، از دیگر اقدامات موثر است. همچنین، برگزاری وبینارهای پرسش و پاسخ با کارشناسان دینی برای نوجوانان و جوانان، آموزش دینی را تسهیل کرده است.
راهکارهای کاهش آسیبها
برای کاهش اثرات منفی فضای مجازی بر نمازخوانی کودکان و نوجوانان، راهکارهایی مانند آموزش مهارت استفاده صحیح از فضای مجازی به جای محدودیت محض، استفاده از نرمافزارهای کنترل والدین برای مدیریت زمان و محدود کردن دسترسی به محتوای نامناسب، معرفی الگوهای مثبت در فضای مجازی و تعیین زمان مشخص برای استفاده از گوشیها در زمان نماز توصیه شده است.
برنامههای آموزشی و فرهنگی
برنامههای استان برای هماهنگی فناوری و آموزش دینی بر سه محور اصلی استوار است: همکاری با آموزش و پرورش برای تجهیز مدارس به نرمافزارها و محتوای دیجیتال، حمایت از استارتاپها و کسبوکارهای نوآور با ایدههای ترویج دینداری در فضای مجازی و توانمندسازی مبلغان مذهبی برای استفاده از ابزارهای دیجیتال در ارتباط بهتر با نسل جوان.
نقش رسانههای اجتماعی در فرهنگسازی نماز
وی همچنین نقش رسانههای اجتماعی و ابزارهای دیجیتال را در فرهنگسازی نماز برای نسل نو حیاتی دانست و بر تولید محتوای حرفهای و جذاب در این فضاها تأکید کرد. همکاری با اینفلوئنسرهای محبوب و ایجاد چالشهای مثبت مانند «یک دقیقه آرامش» که کاربران را به انتشار حال خوب پس از نماز تشویق میکند، از جمله برنامههای عملی استان به شمار میرود.
مشارکت خانوادهها و مدارس
در نهایت، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، مشارکت خانوادهها و مدارس را در استفاده مثبت از فناوری مهم دانست و گفت: گفتگو و همکاری مستمر بین خانه و مدرسه ضروری است. خانوادهها باید با حضور در کارگاههای آموزشی، روشهای نظارت هوشمندانه بر استفاده فرزندان از فضای مجازی و گفتگو درباره نماز را بیاموزند. در مدارس نیز معلمان باید به جای سخنرانیهای یکطرفه، از محتوای دیجیتال مانند فیلم و انیمیشن بهره ببرند و تکالیف خلاقانهای مانند ساخت کلیپ درباره نماز به دانشآموزان بدهند.
وی افزود، طراحی «قرارداد استفاده سالم از فضای مجازی» در مدارس میتواند تعهد خانواده و دانشآموز را نسبت به اولویتبندی زمان نماز تضمین کند و زمینهساز فرهنگسازی بهتر شود.