اخبارایلامگفتگوها

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری ایلام: نقش خانواده در نهادینه کردن نماز در نسل نو بسیار کلیدی و بنیادی است

نسل نو نیازمند درک عقلانی است. خانواده باید متناسب با سن فرزند، چرایی و آثار فردی و اجتماعی نماز را توضیح دهد؛ مثل آرامش روانی، نظم در زندگی، یا ارتباط با خداوند

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان ایلام، در آستانه سی و دومین اجلاس سراسری نماز با عنوان “مادران، فرزندان، فناوری های نوین و راهبردی” روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان، در روز بیست و دوم شهریورماه با صفورا جستجو مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری در گفتگو با روابط عمومی، به چالش‌ها، ابتکارات و راهکارهای اجرایی در حوزه آموزش نماز در بین بانوان و تأثیر آن در تربیت دینی فرزندان پرداخت.

مشروح گفتگو را در زیر بخوانید:

سیاست‌ها و برنامه‌های استان برای توانمندسازی مادران در تربیت فرزندان نمازخوان چیست؟

در راستای توانمندسازی مادران در تربیت فرزندان نمازخوان برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است. برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی با موضوع نماز از جمله دوره‌های فلسفه‌ی نماز در خانه، نقش نماز در تعالی روح و جسم و نقش نماز در ارتباط عمیق خانواده و برگزاری نشست‌های هم اندیشی با حضور مادران و فرزندان در دستور کار است. همچنین با توجه به نقش عمیق معلمان در تربیت دینی فرزندان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای معلمان و مدرسان مدارس جزو برنامه‌های امور بانوان و خانواده می‌باشد. از دیگر سیاست‌های ما برگزاری مسابقات مادر و فرزند با موضوع نقش نماز در زندگی خواهد بود.

تجربه‌های موفق استان در مشارکت مادران در برنامه‌های فرهنگی و دینی و آموزش نماز چیست؟

برنامه‌های متعددی با موضوع توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز در بین بانوان استان ایلام برگزار شده است و در بین این‌ها بازخورد خوبی از برنامه‌هایی از جمله اجرای ملی شهر نماز، خانه نماز ویژه مادران شاغل، پویش باهم نماز بخوانیم، مراسم میقات صالحین دختران و مادران بسیجی در نماز جمعه و برگزاری کارگاه‌های نقش نماز در دستگاه‌های اجرایی وجود داشت و با استقبال خوبی در میان بانوان شاغل در دستگاه‌های اجرایی برخوردار بود.

نقش خانواده، به ویژه مادران، در نهادینه کردن نماز در نسل نو از نظر مدیریت شما چگونه ارزیابی می‌شود؟

نقش خانواده در نهادینه کردن نماز در نسل نو بسیار کلیدی و بنیادی است، زیرا خانواده نخستین کانون تربیتی و اجتماعی کودک محسوب می‌شود. می‌توان این نقش را در چند محور اصلی از جمله الگو بودن والدین، آغاز تربیت از سنین پایین، ایجاد فضای معنوی در خانه، استفاده از شیوه‌های محبت‌آمیز و تشویقی، پیوند دادن نماز با هویت و ارزش‌های خانوادگی، پاسخگویی به پرسش‌ها و تبیین فلسفه نماز و استمرار و پیوستگی در عمل توضیح داد. هرکدام از این شاخص‌ها به نوبه خود در نهادینه کردن نماز در نسل نو متأثر است و این امورات در دوره‌های آموزشی که برای بانوان شاغل در دستگاه‌های اجرایی استان برگزار می‌شود، تبیین می‌گردد.

چه راهکارهایی برای هماهنگی بین خانواده‌ها، مدارس و مراکز دینی جهت ارتقای فرهنگ نماز پیشنهاد می‌کنید؟

هماهنگی بین این سه نهاد تأثیرگذار مستلزم تشکیل شورای مشترک نماز در سطح محله یا شهر با حضور نمایندگان خانواده‌ها، مدیران مدارس و ائمه جماعات است. همچنین تربیت مربیان مشترک (مربیان پرورشی یا روحانیون جوان) که هم در مسجد و هم در مدرسه و خانواده نقش پیوندی ایفا کنند یکی از عوامل مهم در جهت ارتقای فرهنگ نماز است. برنامه و تقویمی باید تنظیم گردد و در آن برنامه‌های مشترک شامل مناسبت‌های دینی و ملی با موضوع نماز به‌عنوان محور برنامه‌ها قرار گیرد. سامانه ارتباطی (مجازی یا حضوری) می‌تواند یک ابزار مناسب برای تبادل تجربه‌ها و گزارش‌های تربیتی باشد و در اختیار مراکز تربیتی قرار بگیرد.

آیا برنامه‌های آموزشی و حمایتی برای مادران در استان طراحی شده است که به طور مستقیم به فرزندپروری دینی و اقامه نماز کمک کند؟

اگر بخواهیم برای استان یک بسته برنامه‌های حمایتی و آموزشی در حوزه فرزندپروری و اقامه نماز طراحی کنیم، می‌شود آن را در سه سطح خانواده، مدرسه و مراکز فرهنگی ـ دینی دسته‌بندی کرد. در بُعد ایجاد خدمات حمایتی، ایجاد مراکز مشاوره خانواده با رویکرد دینی، ارائه خدمات رایگان یا کم‌هزینه در زمینه فرزندپروری، پاسخ به سؤالات تربیتی و دینی خانواده‌ها مورد انتظار است. تأمین سجاده، کتابچه‌های آموزشی، پوستر و نرم‌افزارهای نماز برای خانواده‌های کم‌برخوردار می‌تواند یک ایجاد انگیزه برای اقامه نماز در بین این قشر باشد. همچنین تقدیر و تشویق خانواده‌های فعال نماز با معرفی در رسانه‌های استانی، اهدای لوح سپاس یا بسته‌های فرهنگی به خانواده‌هایی که در اقامه نماز فرزندان موفق هستند می‌تواند یک موج مثبت و رقابتی برای اقامه نماز در سطح خانواده ایجاد کند.

چگونه می‌توان از فناوری و فضای مجازی برای آموزش و مشارکت مادران در ترویج نماز بهره برد؟

امروزه فناوری و فضای مجازی بخش جدانشدنی زندگی خانواده‌ها شده و اگر درست مدیریت شود، می‌تواند مادران را به بازیگران اصلی در ترویج فرهنگ نماز تبدیل کند. به بیان ساده اگر مادران در فضای مجازی آگاه‌سازی شوند، شبکه حمایتی داشته باشند و ابزارهای ساده و کاربردی در اختیارشان قرار گیرد، می‌توانند بهترین مبلغ و مربی نماز در خانواده باشند. در این راستا برنامه ما در امور بانوان و خانواده استانداری برگزاری کلاس‌های مجازی ویژه مادران درباره شیوه‌های تربیت دینی و آموزش نماز به فرزندان، تولید و انتشار کلیپ‌های آموزشی (۲–۳ دقیقه‌ای) درباره پاسخ به پرسش‌های کودکان در زمینه نماز و همچنین تشکیل گروه‌های مادران در پیام‌رسان‌ها برای تبادل تجربه‌ها، روش‌های تشویق فرزندان و اطلاع‌رسانی برنامه‌های نماز می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا