اخباراردبیلگفتگوها

مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری اردبیل:

اقامه نماز در خانواده پیوندهای عاطفی را تقویت می کند

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان اردبیل، در سی امین روز از شهریور ماه و در آستانه سی و دومین اجلاس سراسری نماز با عنوان “مادران، فرزندان، فناوری های نوین و راهبردی”، فریبا محمدلو، مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل، در گفتگو با روابط عمومی ستاد، نقش خانواده بویژه مادران در نهادینه کردن نماز در بین نسل نو را تشریح کرد.

مشروح گفتگو را در ادامه بخوانید.

۱. سیاستها و برنامه های استان در زمینه تقویت نقش مادران در تربیت فرزندان نمازخوان چیست؟

نماز ستون دین است و یکی از مهم‌ترین عوامل هویت‌سازی در نسل جوان. نماز به انسان آرامش می‌دهد، نظم می‌آموزد و ارتباط او را با خداوند زنده نگه می‌دارد، در جامعه‌ای که نسل نو با چالش‌های فرهنگی و اجتماعی متعددی روبه‌رو است، نماز می‌تواند تکیه‌گاهی مطمئن برای حفظ ارزش‌ها و اخلاق باشد.

نگاه ما این است که مادران مهم‌ترین رکن در تربیت دینی فرزندان هستند. بنابراین سیاست اصلی استان، توانمندسازی مادران در حوزه تربیت معنوی و ایجاد شبکه‌ای از آموزش‌ها، حمایت‌ها و فعالیت‌های فرهنگی است تا آنان بتوانند در محیط خانواده نماز را به‌صورت شیرین و کاربردی منتقل کنند.

۲. تجربه های موفق استان در مشارکت مادران در برنامه های فرهنگی و دینی و آموزش نماز چیست؟

کارگاه‌های آموزشی ویژه بانوان در حوزه روان‌شناسی تربیتی و مهارت انتقال مفاهیم دینی برگزار می‌کنیم. علاوه بر این، جشنواره‌های خانوادگی نماز با حضور مادران و فرزندان در مدارس و محلات برنامه‌ریزی شده تا فضای معنوی نماز در محیط خانواده تقویت شود.

همچنین ایجاد و تقویت کانون‌های بانوان در مساجد، حمایت از مادران فعال در حوزه تربیت دینی به‌عنوان سفیران فرهنگی و تشکیل کانون مادران نمازگزار از جمله برنامه های آتی ما می باشد. این کانون فرصتی برای تبادل تجربه‌ها و انتقال روش‌های موفق تربیتی بین مادران فراهم می‌کنند.

۳. رسانهها چه نقشی در این سیاستها دارند؟

رسانه‌ها ابزار مهمی برای فرهنگ‌سازی هستند. در همکاری با صدا و سیما و رسانه‌های محلی، برنامه‌های ویژه بانوان با محوریت نماز تولید می‌شود. همچنین کتابچه‌ها، بروشورها و پویش‌های مجازی برای مادران در دسترس قرار می‌گیرد. معرفی الگوهای موفق از بانوان نمازگزار نیز بخشی از همین سیاست رسانه‌ای است.

۴. نقش خانواده بویژه مادران، در نهادینه کردن نماز در نسل نو از منظر شما چگونه ارزیابی می شود؟

مادران اولین مربیان نسل نو هستند. اگر مادر در خانه خود اهل نماز باشد و این عمل عبادی را با عشق و علاقه به فرزند نشان دهد، کودکان ناخودآگاه با نماز اُنس می‌گیرند. مهم این است که نماز فقط یک تکلیف خشک نباشد، بلکه به‌عنوان یک فرصت برای آرامش، گفتگو با خدا و تقویت ایمان معرفی شود.

۵. چه راهکارهایی برای هماهنگی بین خانواده ها، مدارس و مراکز دینی جهت ارتقای فرهنگ نماز پیشنهاد می کنید؟

برای ارتقای فرهنگ نماز، هماهنگی بین خانواده‌ها، مدارس و مراکز دینی بسیار ضروری است. چند راهکار عملی و کاربردی را پیشنهاد می کنم:

در سطح خانواده آموزش والدین، به‌ویژه مادران، در زمینه روش‌های جذاب انتقال مفاهیم نماز به فرزندان ، الگو بودن والدین با اقامه نماز در خانه در وقت و با حضور قلب، برگزاری جلسات خانوادگی کوتاه درباره معارف نماز همراه با پرسش و پاسخ فرزندان و تشویق فرزندان به حضور در نماز جماعت با خانواده.

در سطح مدرسه هم می توان برنامه های نظیر: برگزاری نماز جماعت روزانه با حضور معلمان و دانش‌آموزان به‌عنوان یک برنامه اصلی،

آموزش غیرمستقیم و هنری «سرود، نمایش، فیلم کوتاه» برای تبیین زیبایی‌های نماز، ایجاد فضاهای رقابتی سالم مثل جشنواره‌ها و مسابقات نماز برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها، دعوت از والدین برای حضور در نمازهای جماعت مدرسه جهت تقویت پیوند خانه و مدرسه اجرا کرد.

۶. آیا برنامه ای آموزشی و حمایتی برای مادران در استان طراحی شده است که به طور مستقیم به فرزند پروری ددینی و اقامه نماز کمک کند؟

ما با همکاری آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و تشکل‌های بانوان، برنامه‌هایی همچون کارگاه‌های آموزشی مادران، جشنواره‌های فرهنگی و هنری با محوریت نماز و همچنین تقویت نمازخانه‌های مدارس را پیگیری می‌کنیم. علاوه بر این، تلاش داریم الگوهای موفق زنان نمازگزار و فعال اجتماعی را معرفی کنیم تا جوانان دریابند که نماز با نشاط اجتماعی و پیشرفت علمی هیچ منافاتی ندارد.

۷. چگونه می توان از فناوری و فضای مجازی برای آموزش و مشارکت مادران در ترویج نماز بهره برد؟

سؤال بسیار خوبی است، استفاده از فناوری و فضای مجازی می‌تواند نقش مهمی در آموزش و مشارکت مادران برای ترویج نماز داشته باشد. در این زمینه توانمندسازی مادران در حوزه تربیت فرزندان نمازخوان و بهره‌گیری از فضای مجازی و فناوری برای آموزش غیرحضوری نقش مهمی دارد.

از برنامه ها و روش های مختلفی می توان در این زمینه استفاده کرد مانند: برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های مجازی در موضوع تربیت دینی و انتقال مفهوم نماز به فرزندان، طراحی اپلیکیشن ویژه مادران با محتوای تربیتی، مشاوره دینی و روان‌شناسی، ایجاد گروه‌ها و کانال‌های مجازی ویژه مادران برای تبادل تجربه‌های تربیتی، راه‌اندازی پویش‌های خانوادگی نماز مانند «نماز اول وقت با خانواده» و «نماز با فرزند» ، تشکیل کانون مادران نمازگزار و …

۸. در انتها، پیام شما به مادران استان چیست؟
مادران عزیز باید بدانند که نماز صرفاً یک تکلیف عبادی نیست، بلکه فرصتی برای پیوند قلبی با خدا و هدایت فرزندان است. اگر نماز با محبت، آرامش و الگوگیری صحیح به فرزند منتقل شود، نسلی مؤمن، آرام و مسئولیت‌پذیر تربیت خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا