
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان یزد، در آستانه برگزاری سی و دومین اجلاس سراسری نماز با عنوان «مادران، فرزندان و فناوریهای نوین و راهبردی»، توجه به نقش تربیتی و فرهنگی مادران در مواجهه با تحولات فناورانه بیش از پیش اهمیت یافته است؛ لذا در همین راستا روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان در بیست و چهارمین روز از شهریورماه گفت وگویی اختصاصی با فاطمه دانش یزدی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری انجام داده است تا دیدگاه ها، دغدغه ها و برنامه های این حوزه در زمینه نقشآفرینی مادران در تربیت فرزندان در عصر فناوری را جویا شود.
مشروح این گفتوگو در ادامه بخوانید.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری با اشاره به نقش مادران در تثبیت و نهادینه شدن آموزه های دینی بالاخص نماز گفت: نماز بهعنوان ستون دین و عامل اصلی آرامش فردی و انسجام اجتماعی جایگاه ویژهای در فرهنگ اسلامی دارد. پژوهشها نشان میدهد که دوران کودکی بهترین زمان برای شکلگیری باورها و رفتارهای دینی است و هر چه آموزش و تمرین نماز از سنین پایین آغاز شود احتمال استمرار و نهادینه شدن آن در بزرگسالی بیشتر خواهد بود.
در این میان نقش مادران بهعنوان نخستین مربیان تربیتی و عاطفی کودک بسیار کلیدی است؛ مادران با رفتار و الگوی عملی خود میتوانند عشق به نماز را در دل فرزندان زنده کنند، پدران نیز با حمایت و همراهی در خانواده و مشارکت در اقامه نماز نقش مکمل دارند مدارس و مراکز آموزشی نیز با برنامههای هماهنگ با خانوادهها و نهادهای دینی میتوانند زمینهساز تربیت نسلی نمازخوان باشند همکاری این سه ضلع خانواده مدرسه و نهادهای فرهنگی – دینی شرط اصلی در ارتقای فرهنگ نماز در جامعه است.
سیاستها و برنامهها
دانش یزدی افزود: در استان یزد توانمندسازی مادران در حوزه سیاستها و برنامههای استان برای توانمندسازی مادران در تربیت فرزندان نمازخوان عمدتاً از مسیر برگزاری نشستهای آموزشی و کارگاههای مهارت محور دنبال شده است.
این نشستها باهدف آموزش روشهای کاربردی برای انتقال ارزش نماز به فرزندان طراحیشدهاند؛ روشهایی مانند نماز جماعت خانوادگی الگوسازی عملی مادران در خانه پاسخ به پرسشهای دینی کودکان با زبان ساده و استفاده از ابزارهای هنری مثل شعر و نقاشی علاوه بر این هیئتهای اندیشهورز بانوان با همکاری ستاد اقامه نماز میتواند با تبادل تجربهها و ارائه ایدههای نو در این زمینه اقدامات مؤثری انجام دهند.
تجربههای موفق در استان یزد
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری با اشاره به اقدامات انجامشده در استان اظهار داشت: در برخی مدارس استان مادران در کنار فرزندان خود در اقامه نماز جماعت شرکت کردهاند و این همراهی فضای عاطفی ویژهای ایجاد کرده است.
همچنین در جشنها و پویشهای فرهنگی با موضوع نماز، بخشی از فعالیتها به حضور مادران و انتقال تجربههای آنان اختصاصیافته است. مشارکت مادران هنرمند برای تولید آثار فرهنگی و هنری با موضوع نماز نیز از تجربههای موفق به شمار میآید این اقدامات به ایجاد همبستگی میان خانه و مدرسه و انتقال پیام نماز به نسل جدید کمک کرده است.
مدیریت نقش خانواده بهویژه مادران در نهادینه کردن نماز در نسل نو
وی تاکید کرد: مهمترین رکن در فرآیند نهادینهسازی نماز هستند وقتی مادر با آرامش و عشق نماز میخواند بدون نیاز به کلام تأثیری ماندگار بر ذهن و دل فرزند میگذارد تجربهها نشان میدهد خانوادههایی که در خانه نماز جماعت خانوادگی دارند یا مادران با زبان کودکانه چرایی نماز را توضیح میدهند، موفقتر از دیگران توانستهاند میل درونی فرزندان به نماز را تقویت کنند بنابراین نقش خانواده – بهویژه مادران – را میتوان معمار اصلی فرهنگ نماز دانست.
راهکار هماهنگی بین خانوادهها، مدارس و مراکز دینی
فاطمه دانش یزدی خاطر نشان کرد: برای ارتقای فرهنگ نماز هماهنگی میان این سه نهاد ضروری است پیشنهادهای عملی عبارتاند از برگزاری نشستهای مشترک والدین مربیان و امامان جماعت برای همافزایی تجربیات، طراحی برنامههای مشترک مدارس و مساجد مانند اقامه نماز جماعت در مناسبتهای ویژه و استفاده از جشنها و برنامههای فرهنگی بهعنوان فرصتهایی برای تقویت پیوند خانه، مدرسه و مسجد.
برنامههای آموزشی و حمایتی برای مادران استان
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گفت: در استان یزد دورههایی ویژه مادران برگزارشده که در آنها شیوههای تربیت دینی و راههای ایجاد انس فرزندان با نماز آموزش دادهشده است.
همچنین کارگاههایی با رویکرد مهارت افزایی در فرزند پروری دینی و نشستهایی برای پاسخ به شبهات دینی مادران طراحیشده است. این برنامهها نهتنها به ارتقای دانش دینی مادران کمک میکند بلکه آنان را برای ایفای نقش تربیتی در خانه توانمندتر میسازد.
نقش رسانههای اجتماعی در فرهنگسازی نماز
وی ادامه داد: یکی از تجربههای استان استفاده از فضای مجازی برای تولید محتواهای کوتاه و جذاب با موضوع نماز بوده است. موشن گرافیکها کلیپهای آموزشی و پویشهای مجازی در شبکههای اجتماعی فرصت مناسبی برای ارتباط مستقیم با مادران و کودکان فراهم کرده است.
همچنین بهرهگیری از مادران هنرمند در فضای دیجیتال سبب شده محتوای تولیدشده با زبان و قالبی قابلفهم برای خانوادهها ارائه شود. این تجربه نشان داد که اگر فضای مجازی درست مدیریت شود میتواند نه تهدید بلکه ابزاری مؤثر در ترویج نماز باشد.