سلسله مقالات قائم مقام ستاد اقامه نماز با عنوان سیمرغ حکمت(بخش یازدهم)

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز، سلسله مقالات سید احمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز با عنوان سیمرغ حکمت(بخش یازدهم) منتشر شد.
این مجموعه شامل ۳۱ شماره می باشد که در یازدهمین شماره از یادداشتهای سیمرغ حکمت، رهیافت هایی از پیام مقام معظم رهبری به بیستمین اجلاس سراسری نماز مورد بررسی قرار گرفته است.
در ادامه، یازدهمین شماره از سلسله مقالات سیمرغ حکمت را مطالعه می کنید:
سیمرغ حکمت(شماره ۱۱)
بسم الله الرحمن الرحیم
انسان، به سرشت و طبیعت خود، مشتاق و نیازمندِ نیایش و خشوع در برابر خداوند است که آفریننده همه نیکی ها و زیبائی ها است؛ و نماز، برآورنده این نیاز است. ادیان الهی با تشریع نماز، کام تشنه فطرت انسان را سیراب می کند و او را از سرگشتگی و گمراهی در فرو نشاندن این عطش طبیعی نجات می بخشند. تکرار نماز در هر روز و شب، فرصت و نعمتی است که آدمی را از غرقه شدن در غفلت می رهاند؛ به او مجال حضور دل آگاهانه در برابر خدا می بخشد؛ جان او را صیقل می دهد و گوهر باطن او را درخشان می سازد.
ذِکر و نماز و نیایش آنگاه که با سامان زندگی اجتماعی درهم می آمیزد معجزه اسلام را در آرایش منظومه احکام عبادیِ آن آشکار می سازد. مسجد، مظهری از این درهم آمیختگی است. نماز در مسجد و با جماعت مؤمنان، همگانی نشستن برگِردِ سفره ی میهمانی خداوند است، و این خود، بارشِ رحمت الهی را انبوه تر و دلنشین تر می سازد.
به برکت نماز، فضای مسجد نورانی و عطر آگین می گردد و سخن حق و آموزش دین و اخلاق و سیاست در آن بیش از هر جای دیگر بر دل و جان می نشیند و به زندگی فرد و جامعه، سمت و سوی خدائی می دهد. مسجد را با این نگاه باید نگریست. روح مسجد، کالبد زندگی را پرنشاط و پر انگیزه می سازد در هر جا سامان زندگی است، مسجد، مرکز و کانون اصلی است. در بنای شهر و روستا، در مدرسه و دانشگاه، در مراکز جمعیتی از بازارهای کسب و کار تا فرودگاه ها و جاده ها و پایانه های سفری و تا آسایش ها و بیمارستان ها و بوستان ها و گردشگاه ها، در همه و همه باید مسجد را همچون قطب و محور بنا نهاد.
مسجد در همه جا باید پاکیزه، زیبا و آرامبخش باشد. مدیریت محتوائی و معنویِ مسجد که بر دوش روحانی مسجد است باید خردمندانه و مسئولانه، و حتی عاشقانه باشد. حوزه های علمیه برای آماده سازی روحانیانی در این طراز، وظیفه ای ذاتی و طبیعی دارند.
اگر مسجد، کیفیت شایسته خود را بیابد، هزینه های مادی و معنوی بسیاری از دوش جامعه و مردم و مسئولان برداشته خواهد داشت.
به امید آن روز، و با سلام بر حضرت بقیه الله ارواحنا فدا
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
سید علی خامنه ای
۱۹ مهر ۱۳۹۰
هسته مرکزی این پیام تبیین حکمت نماز و بیان نقش های عبادی و اجتماعی مسجد است . رهبر معظم انقلاب اسلامی نیاز به پرستش را فطری و مقتضای سرشت و طبیعت انسان معرفی می کند و نماز را پاسخی به فطرت مشتاق و خداجوی و راهی برای رهایی بنی آدم از کمند حیرت و غفلت و گمراهی می داند. نسل نو اگر با فلسفه و آثار نماز آشنا شود با خشوع سر به سجده می گذارد و به راز و نیاز با آفریدگار می پردازد و جان خود را با ذکر الهی صیقل می دهد. از این رو معلمان و امامان جماعت و فضلایی که با آینده سازان سروکار دارند می توانند با الهام از آموزه های حکمی مندرج در این پیام برای رشد فکری مخاطبان خود استفاده کنند. در این نگرش عرفانی نماز فرصت ونعمتی است که آدمی را متحول می کند.
برخی از نشانه های این تحول بدین قرار است:
1-نماز پیوند فطرت را با فاطر بر قرار می کند و برآورنده نیاز فطری انسان به نیایش و خشوع در برابر آفریننده همه نیکی ها و زیبایی هاست
2-نماز خلاء های روانی انسان را پر می کند و کام تشنه فطرت را سیراب می کند و او را از سرگشتگی و گمراهی نجات می دهد
3-نماز فرصت پرواز ایجاد می کند و راه تکامل و تقرب را باز می کند و به انسان مجال حضور دل آگاهانه در برابر خدا می بخشد و جان را صیقل می دهد و گوهر باطن آدمی را درخشان می کند
4_نماز عبادتی جامعه ساز است و وقتی با سامان زندگی اجتماعی در می آمیزد معجزه اسلام را در آرایش منظومه احکام اجتماعی آن آشکار می کند
همین چند گزاره نشان می دهد که انسان شناسی در فرهنگ انبیاء با انسان شناسی در جهان بینی مادیگرایی تفاوت بنیادین دارد و اقامه نماز در اسلام متضمن تامین سعادت معنوی و مادی انسان است. مادیگرایان به بعد دنیوی و طبیعی و غرایز انسان توجه دارند ولی موحدان به طور همزمان به نیازهای مادی و معنوی و دنیوی و اخروی و غریزی و فطری و فردی و اجتماعی بنی آدم می نگرند و نماز و نیایش هم در پاسخ به نیازهای روانی و باطنی و هم در ساماندهی به زندگی مردم نقش سازنده و هویت آفرین دارد.
یکی از ابعاد مهم این پیام توجه به نقش مسجد و امام جماعت است. از مسجد به قطب و مرگز و کانون اصلی در جامعه یاد شده است. و مدیریت محتوایی مسجد هم بر عهده روحانی مجهز و آراسته به عشق و خرد و مسئولیت پذیری واگذار شده است.
با تعمق در این رهنمود موارد ذیل حائز اهمیت اند و باید در دستور کار اهل فرهنگ و مدیران فکری کشور قرار گیرند:
1- مساجد کم رونق باید احیاء شوند و از حاشیه بیرون آیند و در جایگاه نهاد فرهنگ ساز نقش راهبری در مناسبات دینی و اجتماعی به دست آورند و در هدایت مردم محل و رشد اعتقادی آنان نقش آفرین باشند
2- امام جماعت و روحانی مسجد نباید به اقامه نماز بسنده کند بلکه باید افزون بر آن در تولید و نشر محتوای فرهنگی و دینی با نگرش مسئولانه و خردمندانه و حتی عاشقانه همت گمارد و همچون طبیب دوار در پی تشخیص کاستی ها و التیام آلام باشد.
3- حوزه های علمیه به پرورش امام جماعت تراز انقلاب اسلامی و جوانگرا و برخوردار از توان راهبری و هدایتگری برنامه ریزی کنند.
4- مسجد باید زیبا و پاکیزه و آرامش بخش با شد و به منزله روح در پیکر زندگی نشاط و انگیزه به وجود آورد. تعابیر پر مغز و نغزی از این دست اقتضاء می کند که نظام مسجد داری در کشور باز نگری شود و مسجد به تولدی دیگر بر وفق قرآن و عترت و سنت پیامبر اعظم (ص) و متناسب با نیازهای عصر نایل آید.
حدود ۸۰۰۰۰مسجد در کشور وجود دارد . در برخی از بافت های قدیمی شهرها با تراکم و در حاشیه تعدادی از شهرها و شهرک ها با کمبود مسجد مواجه ایم . بخشی از مساجد امام جماعت ندارند و یا کم تحرک و نیمه فعال اند در طرح بازنگری مساجد باید به اصل توازن و تحرک دینی و فرهنگی مساجد عنایت شود. حضور جوانان متدین و نخبه در هیات
مطالب مرتبط: