اخبارزنجانگفتگوها

مدیر کل امور بانوان و خانواده زنجان: برگزاری کارگاه ها و نشست‌های تربیت فرزند با محوریت نماز ویژه مادران

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان زنجان، در آستانه سی و دومین اجلاس سراسری نماز با عنوان “مادران، فرزندان، فناوری های نوین و راهبردی”،  گیتی کریم خانلویی، مدیرکل امور بانوان استانداری زنجان در گفتگو با روابط عمومی، به چالش‌ها، ابتکارات و راهکارهای اجرایی در حوزه آموزش نماز در بین بانوان و تأثیر آن در تربیت دینی فرزندان پرداخت.

مشروح گفتگو را در زیر بخوانید:

سیاست‌ها و برنامه‌های استان برای توانمندسازی مادران در تربیت فرزندان نمازخوان چیست؟

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گفت: ارتقای دانش و مهارت تخصصی نیروهای فرهنگی برای فعالیت منسجم در حوزه آموزش به مادران و خانواده ها و همچنین ارتقای سطح فعالیت مساجد با برگزاری جلسات تفسیر، عقاید و اخلاق برای مادران و خانواده ها و نیز جلسات انس با قرآن تحت عنوان مسجد و مدرسه، فرهنگ سازی احکام و شعائر دینی با اجرای رویدادهای کتاب محور را میتوان نام برد.

خانلویی در ادامه گفت: طرح حلقه های صالحین، اعزام ائمه جماعت به مدارس و مراکز فرهنگی، پرهیز از اجرای برنامه‌های سطحی و پرداختن صرف به شور، بلکه انتخاب برنامه‌های عمیق و کاربردی همراه با شعور و درخور نیاز دینی و اعتقادی و واجبات مردم به خصوص مادران از دیگر کارهایی است که باید انجام گیرد.

وی افزود: تقویت فعالیت بسیج با دعوت از نخبگان سیاسی و فرهنگی و انقلابی در راستای تشویق مادران و خانواده ها به شرکت در برنامه های همگانی و فرهنگی و مذهبی، تقویت برنامه‌های عمیق و غیرسطحی مثل حفظ قرآن در میان خانواده ها و خصوصا مادران به جهت زمینه‌ای که وجود دارد و جذب خانواده‌های آنان به مساجد مهمترین فعالیتهای در دستور کار است.

تجربه‌های موفق استان در مشارکت مادران در برنامه‌های فرهنگی و دینی و آموزش نماز چیست؟

خانلویی در پاسخ این سوال گفت: برگزاری کارگاه ها و نشست‌های تربیت فرزند با محوریت نماز و احکام برای مادران، مربیان مدارس و مهدهای کودک و اولیا دانش آموزان، برگزاری طرح شهر من شهر نماز با هدف زیبا نشان دادن جلوه‌ نماز برای کودکان و نوجوانان،اجرای برنامه به رنگ قنوت در مناطق محروم استان با تمرکز بر نماز و دین پروری، اجرای طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ نماز در مدارس، برگزاری طرح در مسیر نور با محوریت فعالیت‌های قرآنی در میان مدارس و خانواده هاست.

نقش خانواده، به ویژه مادران، در نهادینه کردن نماز در نسل نو از نظر مدیریت شما چگونه ارزیابی می‌شود؟

خانلویی درباره  نقش خانواده، به ویژه مادران، در نهادینه کردن نماز در نسل نو از نظر مدیریت گفت: الگوسازی عملی مادران به فرزندانشان میتواند با اهمیت دادن والدین به مناسک دینی خصوصا نمازو القاء حس آرامش و ایجاد پیوند عاطفی با نماز در بین فرزندان  ایجاد گردد.

خانلویی افزود: با رعایت شعائر اسلامی از جمله نماز توسط مادران، تربیت نسل متعهد و مسئولیت پذیر در جامعه با آموزش موازین دینی به فرزندان میتوان به این هدف رسید.

چه راهکارهایی برای هماهنگی بین خانواده‌ها، مدارس و مراکز دینی جهت ارتقای فرهنگ نماز پیشنهاد می‌کنید؟

مدیرکل امور بانوان و خانواده استان گفت: برای هماهنگی بین خانواده‌ها، مدارس و مراکز دینی جهت ارتقای فرهنگ نماز یکی از موارد مهم تعامل موثر خانواده ها و مراکز آموزشی به عنوان خانه دوم کودکان میباشد که نقش زیادی در نمازخوان کردن آنها دارد.

وی ادامه داد: در این راستا  میتوان با زیباسازی فضای نمازخانه های مدارس با انجام اقداماتی همچون نظافت فرشها و چادرهای نماز، تنظیم روشنایی و تهویه نمازخانه، تعبیه امکانات جذاب از جمله سجاده هه و مهرهای زیبا،تصاویر چشم نواز و متناسب با نماز در دیوارهای داخلی و بیرونی نمازخانه،نظافت وضوخانه میتوان هر چه بیشتر دانش آموز را به محیط مازی و دینی جذب کرد.

خانلویی افزود: حضور مدیران به همراه معلمان در نماز در کنار دانش آموزان،  اجرای مسابقات مختلف در میان والدین و دانش آموزان با موضوعات نماز و اذان، گنجاندن مطالب در مورد نماز در کتاب‌های درسی به تناسب سن دانش آموزان، بیان اسرار نماز در برنامه های صدا وسیما برای کودکان و والدین هم بسیار میتواند اثر بخش باشد.

آیا برنامه‌های آموزشی و حمایتی برای مادران در استان طراحی شده است که به طور مستقیم به فرزندپروری دینی و اقامه نماز کمک کند؟

آموزش استفاده از ابزارهای خلاقانه در انتقال مفاهیم دینی به کودکان توسط مادران، اجرای دوره های آموزشی مادران آگاه فرزندان توانمند در استان، ارائه مشاوره های فردی و گروهی به مادران در موضوع تربیت فرزندان دیندار از جمله اهداف مورد نظر ما است و با برنامه ریزی سعی در به اجرا در آوردن آن داریم.

همچنین تولید ونشر محتواهای غنی ،راه اندازی رسانه های مجازی در موضوع فرزندپروری دینی،برگزاری رویدادهای خانوادگی در فضاهای عمومی سطح شهرها و استفاده از نمادهای جذاب دینی برای کودکان با عناوین شادواره های شهروندی از دیگر راهکارهای حمایتی برای مادران در استان است.

چگونه می‌توان از فناوری و فضای مجازی برای آموزش و مشارکت مادران در ترویج نماز بهره برد؟

امروزه انواع نرم افزارها و انیمیشن ها برای آموزش نماز به صورت داستان و فیلم تهیه شده است که از سوی سازمان ها و نهادهای مربوطه و کارشناسان متخصص حوزه دین و یا حتی معلمان علاقمند تهیه و تدوین شده است که این محتواها در برنامه های مختلف مدرسه و کلاس های آموزشی برای دانش آموزان به نمایش گذاشته می شود.

از سوی دیگر در دوره های آموزش متوسطه می توان روشهای تولید محتوا پیرامون نماز را به دانش آموزان آموخت تا آن ها خود با کمک مربیان و بهره گیری از ابزارهای فناوری نوین و نیز هوش مصنوعی محتواهای جداب و کاربردی تولید نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا