
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان گیلان، در آستانه سی و دومین اجلاس سراسری نماز با عنوان “مادران، فرزندان، فناوری های نوین و راهبردی” زهرا یعقوب نژاد مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان در رابطه با نقش مادران و خانواده هادر ترویج فرهنگ نماز در خانواده مورخ سی و یکم شهریور ماه با روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان گفتگو کرد.
سیاست ها و برنامه های استان برای توانمند سازی مادران در تربیت فرزندان نمازخوان چیست ؟
برای توانمند نمودن مادران در تربیت فرزندان نمازخوان می توان سیاستهای متنوع و هدفمند ی طراحی کرد؛ از جمله برنامه های آموزشی تخصصی و مستمر برای مادران ، ارائه مشاوره و راهنمایی تخصصی، تشویق و تقدیر از مادران موفق در قالبهای مختلف(مادران اثرگذار ،شکوه مادری و….)، ایجاد الگوهای انگیزشی برای سایرمادران از طریق معرفی مادران در رسانه های سمعی و بصری، تولید و توزیع محتوای آموزشی متنوع، حمایت مادی و معنوی از مادران، افزایش آگاهی عمومی درباره اهمیت نقش مادران در تربیت دینی از طریق رسانه ها و تبلیغات محیطی و رویداد های فرهنگی
تجربه های موفق استان در مشارکت مادران در برنامه های فرهنگی و دینی و آموزش نماز چیست ؟
زهرا یعقوب نژاد گفت: اجرای ویژه برنامه هایی تحت عنوان شکوه مادری برای تکریم مادران و فرزندان و معرفی مادران موفق به عنوان الگوهای برتر در تربیت فرزندان و تجلیل از مادران چند فرزندی که در ترویج فرهنگ اسلامی و ایرانی نقش آفرینی کرده اند.
وی افزود: برگزاری کنگره زنان تاثیر گذار با رویکرد فرهنگی و تربیتی و معرفی مادران و زنان موثر در تربیت دینی و اثرگذار فرزندان ،معرفی زنان سرپرست خانواده موفق ،معرفی زنان دانشمند برجسته ، برگزاری رویداد دخترم افتخار ایران و شناسایی و معرفی دختران موفق گیلانی و تکریم از آنان با حضور استاندار ، برگزاری جشنواره های اسوه های صبرو ایثار و مقاومت ویژه مادران شهدا و ایثارگران و معرفی الگوهای برتر ایثار به جامعه و دختران جوان از جمله تجربه های موفقی است که در سطح استان انجام شده است.
نقش خانواده به ویژه مادران در نهادینه کردن نماز در نسل نو از نظر مدیریت شما چگونه ارزیابی می شود ؟
زهرا یعقوب نژاد خطاب به مادران گفت: مادران با رفتار و عمل خود می توانند بهترین الگو برای فرزندان باشند. همچنین با ایجاد فضای معنوی در درون خانواده که ارزشمند بودن فضای معنوی پر از دعا و ذکر را به عنوان یک عادت دینی حفظ می کند و با تشویق و ایجاد انگیزه از طریق احترام و محبت این فریضه را به عنوان منبع آرامش به فرزندان انتقال میدهد. مادر خانواده می تواند با پیوند دادن نماز با زندگی روزمره آن را به عنوان بخشی از زندگی روزانه معرفی نماید تا نسل جدید ارتباط عمیق تری با مسائل اخلاقی پیدا کند .
چه راهکارهایی برای هماهنگی بین خانواده ها مدارس و مراکز دینی جهت ارتقای فرهنگ نماز پیشنهاد می کنید؟
برگزاری جلسات مشترک آموزشی و توجیهی و دعوت از مادران و والدین به مراکز دینی برای مشارکت فعال در برنامه ها و بیان دغدغه ها و نیاز های تربیتی، استفاده از ابزارهای ارتباطی متنوع در فضای مجازی برای تبادل اطلاعات و آموزشهای کوتاه، حمایت و تشویق خانواده ها ، تولید محتوای آموزشی مناسب خانواده ها مثل بروشورهاو فیلم های کوتاه در راستای نهادینه کردن اهمیت نماز در کودکان،مشارکت والدین به ویژه مادران در امر برنامه ریزی و طراحی ویژه برنامه های مراکز دینی به عنوان همکار و شریک فرهنگی از جمله راهکارهایی است که جهت ارتقای فرهنگ نماز می توان نام برد.
آیا برنامه های آموزشی و حمایتی برای مادران در استان طراحی شده است که به طور مستقیم به فرزند پروری دینی و اقامه نماز کمک کند؟
مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری گیلان به سه عنوان کارپژوهشی برای بهره مندی عموم به ویژه خانواده ها اشاره کرد و گفت: برگزاری دوره های آموزشی ویژه مادران و کارکنان زن، اجرای برنامه های مشارکتی مادرو کودک با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان، تجلیل و تکریم از خانواده موفق دانش آموزان برتر درحوزه قرآن و نماز، معرفی دختران نمونه و حافظ قرآن برای شرکت در نشست معاونت زنان و دیدار با مقام معظم رهبری از جمله این کارهاست.
چگونه می توان از فناوری و فضای مجازی برای آموزش و مشارکت مادران در ترویج نماز بهره برد؟
یعقوب نژاد در پاسخ به این سوال گفت: یکی از ابزارهای مهم و قدرتمند برای آموزش و مشارکت مادران فناوری و فضای مجازی است به عنوان مثال: ایجاد گروه و کانالهای آموزشی در شبکه های اجتماعی، برگزاری وبینارهاو کلاسهای آنلاین، تولید محتوا ی ویدئویی و پادکست، ارسال پیامک های یادآوری و تشویق، تشویق به تولید محتوای فرهنگی توسط مادران نمونه ای از ابزار هاست.