اخبارقمگفتگوها

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم:

نماز، زینت زندگی و سرمایه معنوی نسل نو

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز قم، به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز قم، ، محمدجواد محمدی‌سعید مدیرکل آموزش و پرورش، سه‌شنبه یکم مهرماه همزمان با بازگشایی مدارس و در آستانه برگزاری سی‌ودومین اجلاس سراسری نماز با عنوان «اقامه نماز، مادران، فرزندان و فناوری‌های نوین»، در گفتگو با روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان، نماز را زینت زندگی و سرمایه معنوی نسل نو عنوان کرد.

چالش‌های آموزش نماز به نسل نو و دانش‌آموزان 

مدیرکل آموزش و پرورش قم یکی از مهم‌ترین چالش‌های آموزش نماز به نسل نو را، رشد آنان در در فضایی متفاوت با گذشته دانست؛ فضای رسانه‌ای، سرعت بالای انتقال اطلاعات و سبک زندگی مدرن، گاهی موجب می‌شود که ارتباط دانش‌آموزان با مفاهیم معنوی و دینی کمرنگ‌تر شود. از سوی دیگر، گاهی شاهد هستیم که پیوستگی بین خانه و مدرسه در زمینه تربیت دینی به اندازه کافی شکل نمی‌گیرد؛ یعنی دانش‌آموزان در مدرسه آموزش می‌بینند، اما در خانواده آن استمرار لازم را مشاهده نمی‌کنند. این دوگانگی، چالشی جدی برای نهادینه شدن نماز در زندگی آنهاست. همچنین باید به این نکته توجه کنیم که روش‌های سنتی انتقال مفاهیم دینی دیگر به تنهایی کافی نیست و نیاز داریم با زبان و ابزار نسل جدید، یعنی با جذابیت، خلاقیت و بهره‌گیری از فناوری‌های نو، پیام نماز را منتقل کنیم.

برنامه‌ها و ابتکارات مدارس برای ترویج نماز و تربیت دینی دانش‌آموزان 

محمدجواد محمدی سعید در خصوص برنامه ها و ابتکارات در تربیت دینی دانش آموزان خاطر نشان کرد: ما در مدارس استان قم تلاش کرده‌ایم برنامه‌های نماز را از حالت صرفاً رسمی خارج کرده و رنگ و بوی نشاط و خلاقیت به آن بدهیم. به عنوان نمونه، تشکیل هسته‌های فرهنگی و گروه‌های همیار نماز در مدارس موجب شده است که خود دانش‌آموزان در این مسیر نقش‌آفرینی کنند. علاوه بر این، جشنواره‌ها و مسابقات متنوع هنری، ادبی و ورزشی با محوریت نماز برگزار می‌کنیم تا دانش‌آموزان حس کنند نماز فقط یک واجب فردی نیست، بلکه هویت فرهنگی و اجتماعی آنان را نیز تقویت می‌کند. استفاده از ائمه جماعات جوان و آشنا به زبان نوجوانان نیز تجربه‌ای موفق بوده که ارتباط عاطفی دانش‌آموزان با نماز را افزایش داده است.

نقش والدین و معلمان در نهادینه کردن نماز در زندگی دانش‌آموزان 

وی همچنین نقش والدین و معلمان را کلیدی دانست و گفت: هیچ‌چیز به اندازه الگو بودن والدین و معلمان در ترویج نماز مؤثر نیست. اگر دانش‌آموز ببیند که پدر و مادرش با علاقه نماز اول وقت می‌خوانند، یا معلمش پیش از هر چیزی خودش مقید به نماز است، ناخودآگاه در او انگیزه ایجاد می‌شود. ما بارها دیده‌ایم که یک رفتار ساده، مثل اقامه نماز جماعت توسط معلم همراه با دانش‌آموزان، بسیار بیشتر از صدها ساعت کلاس تئوری تأثیر دارد. بنابراین خانواده و مدرسه باید مکمل یکدیگر باشند؛ اگر این هماهنگی شکل بگیرد، زمینه برای نهادینه‌سازی نماز در شخصیت دانش‌آموزان به بهترین شکل فراهم خواهد شد.

استفاده از فناوری‌های نوین و فضای مجازی برای جذب دانش‌آموزان به نماز

وی در خصوص استفاده از فناوری در جذب دانش آموزان گفت: فضای مجازی به‌رغم چالش‌هایی که دارد، یک فرصت بزرگ نیز هست. ما می‌توانیم با تولید محتوای چندرسانه‌ای جذاب مثل انیمیشن، کلیپ کوتاه یا حتی بازی‌های آموزشی، نماز را به زبان نسل امروز معرفی کنیم. همچنین پویش‌های مجازی دانش‌آموزی، که در آن نوجوانان تجربه‌های شخصی خود از نماز را به اشتراک می‌گذارند، بسیار اثرگذار است. حتی طراحی اپلیکیشن‌های تعاملی که آموزش وضو و نماز را با زبان بازی و سرگرمی ارائه دهد، می‌تواند نسل نو را به این واجب الهی علاقه‌مند سازد.

تجربه‌های موفق استان قم در ایجاد علاقه و پایبندی دانش‌آموزان به نماز

مدیرکل آموزش و پرورش همچنین به جایگاه فرهنگی قم در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: قم به عنوان پایگاه علمی و معنوی کشور، ظرفیت‌های ارزشمندی در زمینه ایجاد انگیزه و علاقه به نماز در بین دانش آموزان دارد. یکی از تجربه‌های موفق ما برگزاری نماز جماعت با حضور علما و شخصیت‌های برجسته دینی در مدارس است که برای دانش‌آموزان جذابیت زیادی دارد.

همچنین جشنواره‌های «نماز و نیایش» و برنامه‌های فرهنگی همراه با مسابقات خلاقانه، توانسته‌اند دانش‌آموزان را به صورت داوطلبانه پایبند به نماز کنند. از سوی دیگر، آموزش مستمر مربیان پرورشی و ائمه جماعات مدارس باعث شده است که نماز در مدارس قم از حالت وظیفه خشک به یک فعالیت پرشور و معنوی تبدیل شود.

هماهنگی بین آموزش رسمی و تربیت دینی

وی هماهنگی بین دستگاه ها و نهاد ها را عاملی موثر در ترویج فرهنگ نماز در بین اقشار مختلف جامعه دانست و گفت: سیاست ما این است که نماز فقط به عنوان یک فعالیت پرورشی در گوشه‌ای از برنامه مدرسه دیده نشود، بلکه در متن آموزش رسمی جایگاه داشته باشد. برای همین هم‌افزایی میان معاونت‌های آموزشی و پرورشی در استان شکل گرفته است تا در محتوای درسی، فوق‌برنامه‌ها و حتی شیوه تدریس معلمان، نماز و تربیت دینی جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

همچنین ارتباط مستمر ما با ستاد اقامه نماز استان و کشور کمک کرده است که برنامه‌ها همسو و یکپارچه پیش برود.

راهکارهای تشویق دانش‌آموزان به اقامه نماز در قالب فعالیت‌های فوق‌برنامه و فرهنگی

مدیرکل آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: دانش‌آموزان وقتی احساس کنند که نماز بخشی از یک فضای شاد و دوستانه است، خودشان به سمت آن می‌آیند. به همین دلیل، در مدارس قم سعی کرده‌ایم نماز را در دل برنامه‌های جذاب فوق‌برنامه جای دهیم؛ مثلاً در اردوهای فرهنگی و ورزشی، نماز جماعت به عنوان نقطه اوج برنامه برگزار می‌شود. جشن تکلیف باشکوه برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی هم از جمله برنامه‌هایی است که به آنها حس مسئولیت و افتخار می‌دهد. در کنار این‌ها، تشویق‌های معنوی و نمادین مثل معرفی دانش‌آموزان نمازگزار نمونه، یا اهدای لوح تقدیر، نقش مهمی در انگیزه‌بخشی دارد.

پیامی به معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها در راستای ترویج نماز
محمدی سعید همچنین در پیامی به معلمان، دانش آموزان و خانواده ها گفت: پیام من به معلمان این است که نماز زینت زندگی ماست و هر چه در زندگی می‌خواهیم به دست آوریم، با نماز استحکام بیشتری پیدا می‌کند.

اگر خانواده‌ها، معلمان و دانش‌آموزان هم‌صدا در مسیر اقامه نماز حرکت کنند، جامعه‌ای خواهیم داشت که نه تنها در عبادت، بلکه در اخلاق، مسئولیت‌پذیری و انسجام اجتماعی الگو خواهد بود. از همه می‌خواهم نماز را به عنوان یک وظیفه صرف نبینند، بلکه آن را به عنوان یک سرمایه معنوی و آرامش‌بخش در زندگی شخصی و اجتماعی خود جای دهند.

اخبار مرتبط:

مدیر کل ارتباطات قم: فناوری؛ کلید طلایی جذب نسل نو به نماز

توانمندسازی مادران، کلید تربیت نسل نمازخوان در قم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا