اخبارحوزه ریاستمقالات و یادداشت ها

سلسله مقالات قائم مقام ستاد اقامه نماز با عنوان سیمرغ حکمت(بخش سیزدهم)

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز، سلسله مقالات سید احمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز با عنوان سیمرغ حکمت(بخش سیزدهم) منتشر شد.

این مجموعه شامل ۳۱ شماره می باشد که در سیزدهمین شماره از یادداشتهای سیمرغ حکمت، رهیافت هایی از پیام مقام معظم رهبری به هجدهمین اجلاس سراسری نماز مورد بررسی قرار گرفته است.

در ادامه، سیزدهمین شماره از سلسله مقالات سیمرغ حکمت را مطالعه می کنید:

سیمرغ حکمت(شماره ۱۳)

بسم‌الله الرحمن الرحیم

پیام رهبری به اجلاس هجدهمین نماز در استان قم

نامگذاری اجلاس امسال نماز به نام جوانان ، کاری به سزا و برآمده از نگاه درست به این سرچشمه‌ فیاض یاد و راز و نیاز است. دل و جان نیالوده‌ جوان، آماده‌ترین کانونی است که این مشکات نور و حضور می تواند در آن گرمی و روشنی به پراکند و راه سلوک و عروج معنوی را در میانه‌ کژ راهه‌ها، نمایان سازد. آشنا کردن جوانان ، با صفا و بهجتی که در نماز و ذکر هست ، خدمتی بزرگ به آنان و به آینده‌ ای است که باید با دست توانا و عزم جوانانه‌ آنان ساخته و پرداخته شود.

سفارش اینجانب آن است که مسجد را نیز همچون دل های جوان ، پاکیزه و پیراسته ، و لبریز از شور و انگیزه‌ و نشاط کنید. مسجد نیز باید کانونی باشد که مشکات نماز در آن بدرخشد و نور معرفت و محبت و اُنس و صفا از آن ساطع شود. امامان جماعت ، هیئت های امناء ، خادمان موظف و متبرّع ، هر یک باید بخشی از این کار بزرگ و اثرگذار را بر دوش خود حس کنند. توفیق همه‌ی دست‌ اندرکاران سلسله‌ نشست‌های نماز مخصوصاً جناب حجت‌الإسلام قرائتی، مرد شایسته‌ ثابت قدم و استوار را از خداوند متعال مسألت می کنم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

سیدعلی خامنه ای/ ۱۲ آبان ۱۳۸۸

در این پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی روی سه موضوع مهم تمرکز دارند که عبارتند از :

۱- جوانان

۲- نماز

۳- مسجد و متولیان آن

متناسب با این سه موضوع توجه به نکات ذیل حائز اهمیت است :

الف) امام المسلمین دل و جان نیالوده جوان را آماده ترین کانون برای تجلی و درخشش نماز به منزله مشکات نور در آن ترسیم می کنند. مشکات نور و حضوری که هم گرما و روشنایی به دلها می بخشد و هم راه تکامل و تقرب و سیر و سلوک را نشان می دهد و صراط مستقیم را از بیراهه متمایز می کند. در واقع دل پاک جوان و نماز و ذکر الهی با هم تناسب و تطابق حداکثری دارند. به اقتضای این رهنمود رسالت ستاد اقامه نماز و صدا وسیما و حوزه های علمیه و دانشگاه ها بالاخص دانشگاه فرهنگیان وآموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی و هنری توجه اساسی به نماز نسل نو و آموزش معارف و صفا و بهجت مستتر در اسرار الصلاه به آینده¬سازان است.

ب ) از نماز در این پیام با تعابیر و تشبیهات عارفانه یاد شده است که در بطن هرکدام نکات بدیعی رویت می شود منجمله اشاره به نقش نماز در عروج معنوی سالک و همچنین قدرت نماز در جلوگیری از ورود به کژراهه ها که مستنبط از آیه شریفه (إِنَّ الصَّلاهَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر) است.

تشبیه نماز به مشکات نور و حضور و سرچشمه فیاض یاد خدا و راز و نیاز با معبود بیانگر عظمت آثار هدایتی نماز در ساختن فرد و جامعه و جلوه بارزی در مکتب انبیاء است. معلمان و مدرسان معارف نماز با الهام از این بدایع معرفتی می توانند در جهت بیداری فطرت ها و رشد عقلانی مخاطبان استفاده کنند.

ج ) در این پیام راهگشا به هویت مسجد توجه اساسی شده است و به نوعی ارائه طریق می فرمایند که مسجد تراز باید این گونه مدیریت و راهبری شود :

۱-همچون دل های جوان پاک و پیراسته وسرشار از شور و انگیزه و نشاط باشد.

۲-کانونی باشد که مشکات نماز در آن بدرخشد و نور معرفت و انس و صفا از آن ساطع شود.

۳- سه دسته از متولیان امور مساجد یعنی امامان جماعت و هیأت امناء و خادمان رسمی و افتخاری باید هرکدام بخشی از این بار تحول آفرینی را عهده¬دار شوند و با دانش و بینش نوین مسجدداری انجام وظیفه کنند که این کار مستلزم آموزش هدفمند و دانش افزایی برای هر سه گروه است. نهادهایی مثل مرکز رسیدگی به امور مساجد و سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه های علمیه و مرکز تخصصی نماز در تدوین و اجرای برنامه آموزشی برای متولیان و راهبران امور مساجد مسئولیت دارند.

مشاهدات میدانی نشان می دهد در هر کجا که این سه رکن از کفایت و کار آمدی برخوردارند. نسل نو در نماز جماعت حضور درخشان تری دارد.

لازمه افزایش کارآمدی و بازده این سه نیروی اثر گذار در جذب کودکان و نوجوانان به مساجد برنامه ریزی برای تحقق سه اصل یعنی آموزش و نظارت و قانونمند کردن گردش کار آنان است.

ایجاد شور و انگیزه و نشاط در مساجد و تبدیل آنها به تکیه گاه معنوی و میدان رشد اجتماعی و فرهنگی نوجوانان وجوانان مستلزم برنامه ریزی جامع با نگرش مسجدداری در عصر انقلاب اسلامی است. مسجدی که تحت نفوذ بزرگترها فقط برای اقامه نماز و مجالس خاص باز و بسته می شود جاذبه چندانی برای پذیرش و حضور نسل نو ندارد.از این رو باید در برنامه مساجد جایگاهی برای امور عبادی و فرهنگی و هنری و اجتماعی به صورت توامان منظور شود. امام مسجد که نقش راهبری دارد می تواند پرچمدار تحول در تمشیت امور مسجد شود و با تامین مشارکت نسل نو فضای فرهنگی محل را با نشاط و پویا کند.

مسجد و مدرسه مهد پرورش اندیشه و خاستگاه هسته های فرهنگ و تمدن نوین اسلامی به شمار می آیند. امام جماعت تحول آفرین هوای مدارس و مراکز علمی اطراف مسجد را دارد و به رشد اعتقادی و دینی دانش آموزان و دانشجویان و آشنا کردن آنان با فضای فرهنگی مسجد اهمیت می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا