با استفاده از هوش مصنوعی مسیر هدایت نسل جوان به سمت معنویت هموارتر می شود

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز خراسان رضوی، در راستای توسعه و ترویج فرهنگ نماز در بین نسل نو، روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان در آستانه سی و دومین اجلاس سراسری نماز با عنوان “مادران، فرزندان، فناوری های نوین و راهبردی” با علی دلگیر مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی در روز دوشنبه هفدهم شهریورماه گفتگو کرد.
مشروح گفتگو را در زیر بخوانید.
فناوریهای نوین و فضای مجازی چه فرصتها و تهدیدهایی برای ترویج نماز در نسل نو ایجاد کردهاند؟
علی دلگیر مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی گفت: با گسترش فضای مجازی، ابزارهای دیجیتال و ورود هوش مصنوعی به زندگی روزمره، سبک زندگی انسانها به شکل قابل توجهی تغییر یافته است. این تحول فرهنگی و اجتماعی، فرصتی ارزشمند برای اهالی دین و فرهنگ ایجاد کرده تا از همین ابزارها در مسیر هدایت و ترویج ارزشها نیز بهره برده و با استفاده از هوش مصنوعی و فناوریهای دیجیتال، مسیر هدایت نسل جوان به سمت و سوی معنویت را بیش از پیش هموار سازند.
وی ادامه داد: لازم به توضیح است که قطعا باید توجه داشت که محتواهای تولید شده در این خصوص توسط مراکز معتبر علمی و حوزوی تأیید شوند تا با اصول و مبانی قانونی و شرعی ما منافاتی نداشته باشند.
چگونه میتوان از ابزارهای دیجیتال و اپلیکیشنها برای آموزش نماز و تقویت فرهنگ دینی بهره برد؟
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی افزود: میتوان با طراحی اپلیکیشنهای تعاملی به منظور آموزش احکام و قرائت نماز، تولید چت باتهای هوشمند جهت پاسخگویی به سؤالات شرعی، و شبیهسازی شرایط واقعی نماز در محیط واقعیت مجازی (VR) جهت تمرین عملی کودکان و نوجوانان زمینه های مناسب فعایت های مذهبی را فراهم ساخت.
تجربههای موفق استان در استفاده از فناوری برای آموزش و جذب نسل نو به نماز چیست؟
علی دلگیر اضافه کرد: با ذائقه شناسی دقیق نسل جوان و به روزرسانی روش های تعامل و ارتباط با این گروه میتوان کارهای مثبت بسیاری را به سرانجام رساند به طور مثال چند سال پیش مرکز جوانان آستان قدس با هدف انجام پژوهشها و شناسایی نیازها و ذائقههای نسل جدید شکل گرفت تا مسئولین امر براساس نتایج حاصل از پژوهش های این مرکز به گونه ای برنامه ریزی نمایند تا مبانی شرعی با شیوه های نوین و مورد پسند نسل جدید ارائه گردد.
وی اظهار کرد: همچنین در استان به دفعات دوره های آموزشی و مهارت افزایی شیوههای جذب دانشآموزان به نماز ویژه مدیران و کارکنان مدارس برگزار گردیده تا روش های جذب حداکثری نسل جوان به مبانی و اصول دینی به بهترین شکل ممکن انجام پذیرد.
چه راهکارهایی برای کاهش اثرات منفی فضای مجازی بر نمازخوانی کودکان و نوجوانان پیشنهاد میکنید؟
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی یادآور شد: فرهنگ سازی به منظور استفاده مناسب از فناوری اطلاعات و فضای مجازی، استفاده از ظرفیت هایی چون رسانه های دیداری و شنیداری، روزنامه ها، مجلات، نشریات در جهت نهادینه شدن فرهنگ سایبری، برگزاری کلاس های آموزشی در مدارس جهت آگاهی دادن به نوجوانان و جوانان در مورد مزایا و معایب فناوری های جدید و نحوه استفاده صحیح از آنها است.
چه برنامه هایی برای هماهنگی فناوری و آموزش دینی در استان وجود دارد؟
علی دلگیر ادامه داد: اجرای طرح استانی نوجوان هوشمند و طرح کشوری ایران دیجیتال با هدف توانمندسازی، مهارت افزایی، کارآفرینی و ایده پردازی، در زمینه هوش مصنوعی و تحول دیجیتالی دانش آموزان از جمله برنامه های در دست اقدام در استان خراسان رضوی است.
نقش رسانههای اجتماعی و ابزارهای دیجیتال در فرهنگسازی نماز برای نسل نو چگونه قابل بهرهبرداری است؟
وی در پاسخ به این سوال گفت: اطلاع رسانی دقیق مردم از اخبار و دریافت اطلاعات و دادهها یکی از ضرورت های زندگی در جوامع جدید بوده و رسانهها مهمترین واسطه اطلاع رسانی در عصر جدید هستند. به طور مثال مطبوعات میتوانند بخشی از موضوعات خود را به ترویج فرهنگ نماز در قالب مقاله، داستان، گزارش خبری، شعر، تصویر و نقاشی، مسابقه و.. اختصاص دهند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی افزود: صدا و سیما با استفاده از هنر نمایش در به تصویر کشیدن نگرش و رفتار پیشوایان، رهبران و الگوهای محبوب در ارتباط با نماز، میتواند تأثیرات بسیار مؤثر و پایداری در ایجاد بازخوردهای نوین نسبت به ارزش و جایگاه نماز در میان مردم به ویژه نوجوانان و پرورش حس مذهبی آنها داشته باشد؛ یا اینکه پادکستهای ترویج نماز و نماز خوانی در قالب یک جدول منظم هفتگی میتوانند با ارائه روزانه پیام و روایت های تازه از نماز، هر لحظه معنویت و انتظار را به گوش مخاطبان خود برسانند.
پیشنهاد شما برای مشارکت خانوادهها و مدارس در استفاده مثبت از فناوری چیست؟
علی دلگیر در پاسخ به سوال آخر خاطر نشان کرد: تحقیقات اخیرنشان داده که یادگیری توأم با فناوری میتواند به دانش آموزان در اشتیاق برای کشف چیزهای جدید کمک قابل توجهی نماید؛ در همین راستا مدارس می توانند صفحات رسمی در شبکه های اجتماعی ایجاد کرده و با اشتراک گذاری اخبار، رویدادها و محتوای آموزشی، والدین را در جریان فعالیت های متنوع خود قرار دهند.
وی اضافه کرد: همچنین، برگزاری وبینارها و جلسات آنلاین به والدین این امکان را می دهد تا در موضوعات آموزشی مرتبط با فرزندانشان مشارکت بیشتری داشته باشند و از تجربیات یکدیگر بهره مند گردند؛ علاوه بر این، اپلیکیشن های مدیریت تحصیلی و پلتفرم های آنلاین می توانند به والدین این امکان را بدهند که به صورت لحظه ای از پیشرفت تحصیلی فرزندان خود آگاه شوند و در صورت نیاز، با معلمان و مسئولین مدارس ارتباط برقرار کنند.