
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان کرمان عصر روز دوشنبه سی و یکم شهریور ماه مسئول روابط عمومی ستاد استان کرمان با حضور در اداره کل آموزش و پرورش استان با فرحبخش مدیر کل این اداره در خصوص سی و دومین اجلاس سراسری نماز مصاحبه کرد.
چه چالشهایی در آموزش نماز به دانشآموزان و نسل نو در استان وجود دارد؟
برداشتهای نادرست و غیرجذاب نسل جوان و نوجوان از نماز، فضاهای فرهنگی و دینی و مساجد، در کنار جذابیتهای کاذب مانند سرگرمیهای فضای مجازی و گاهی نبود برنامهریزی مناسب برای دعوت و جذب نسل نو، از جمله چالشهای موجود در این زمینه است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان افزود: احساس فاصله زبانی و نسلی جوانان با متولیان امور دینی و نماز اعم از اولیای مدارس و مساجد، نیز موجب کاهش علاقه و فاصله گرفتن آنان از نماز و فعالیتهای دینی میشود.
برنامهها و ابتکارات مدارس برای ترویج نماز و تربیت دینی دانشآموزان چیست؟
مدارس در نقاط مختلف استان، با توجه به شرایط فرهنگی، بومی و اقلیمی، اقدامات مؤثری را در راستای ترویج نماز و تربیت دینی انجام دادهاند. از جمله این اقدامات میتوان به تشکیل هیئت اندیشهورز نماز در سطح مدارس برای تقویت کار گروهی، برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی برای اولیای دانشآموزان و ترغیب آنان به برگزاری جشن تکلیف خانگی اشاره کرد.
برگزاری برنامههای روزانه و هفتگی در زنگ تفریح یا ابتدای کلاسها برای یادآوری اهمیت نماز، تشکیل گروههای دینی و کانونهای فرهنگی با حضور داوطلبانه دانشآموزان، اجرای طرح پیوند مسجد، مدرسه و منزل، اجرای برنامههای تشویقی و اعطای امتیازات خاص به دانشآموزان متعهد به نماز و همچنین برگزاری مسابقات و جشنوارههای دینی در مناسبتهای مختلف مانند ماه مبارک رمضان، ایام فاطمیه و اعیاد مذهبی، از دیگر فعالیتهای مدارس در این زمینه است.
نقش معلمان و والدین در نهادینه کردن نماز در زندگی دانشآموزان چگونه ارزیابی میشود؟
نقش معلمان و والدین در نهادینهسازی فرهنگ نماز بسیار کلیدی و مکمل یکدیگر است.
فرحبخش افزود: خانوادهها بهعنوان نخستین کانون تربیت دینی، نقشی اساسی در ایجاد فضای امن و معنوی دارند و والدین نیز با نقش راهنما و مشوق، در کنار معلمان بهعنوان الگوهای رفتاری، میتوانند دانشآموزان را به سمت اقامه نماز سوق دهند.
وی خاطرنشان کرد: نتیجه مطلوب زمانی حاصل میشود که معلمان و والدین هماهنگ عمل کنند و پیامهای مشترکی درباره اهمیت نماز به دانشآموزان منتقل سازند.
چگونه میتوان از فناوریهای نوین و فضای مجازی برای آموزش و جذب دانشآموزان به نماز بهره گرفت؟
با توجه به نقش پررنگ فضای مجازی در زندگی دانشآموزان، این ابزار میتواند یکی از مهمترین روشها برای ایجاد علاقه و پایبندی به فعالیتهای دینی باشد. استفاده از ظرفیت همکاران آموزشی و همسالان دانشآموزان در کنار تولید محتوای جذاب و مناسب، زمینه بهرهگیری مؤثر از این فضا را فراهم میکند.
فرحبخش گفت: دعوت دانشآموزان به تولید محتوای چندرسانهای همچون انیمیشن و موشنگرافی در موضوعاتی مانند نحوه وضو، صحت قرائت نماز و فلسفه آن، طراحی بازیهای آموزشی، ایجاد کانالها و صفحات ویژه نماز در شبکههای اجتماعی، برگزاری کرسیهای آزاداندیشی و همچنین برپایی مسابقات مجازی با موضوع نماز، میتواند نقش چشمگیری در جذب قشر نوجوان و جوان ایفا کند.
تجربههای موفق استان در ایجاد علاقه و پایبندی دانشآموزان به نماز چیست؟
اجرای طرح «پیوند مسجد، مدرسه و منزل» در راستای مشارکت خانوادهها و اولیای مدارس، اجرای طرح «خانواده مطهر» با حضور همزمان والدین و دانشآموزان در جلسات پرسش و پاسخ، و همچنین اجرای طرح «نماز با طعم اردو» با هدف حضور دانشآموزان در نماز جمعه، از جمله تجربههای موفق استان در این زمینه است.
علاوه بر این، بهرهگیری از ظرفیت روحانیون برای اقامه نماز در مدارس، برگزاری اجلاسیههای نماز در سطح مدارس و شهرستانها، و تجلیل از فعالان حوزه نماز نیز از دیگر اقدامات مؤثر بوده است.
چه سیاستها و برنامههایی برای هماهنگی بین آموزش رسمی و تربیت دینی مدارس اجرا شده است؟
افزایش جایگاه مربیان پرورشی، برنامهریزی برای تربیت مربیان در دانشگاه فرهنگیان، برگزاری دورههای ضمن خدمت برای معلمان، و درج زنگ نماز در برنامه درسی مدارس، از مهمترین سیاستها در این زمینه است.
محمدرضا فرحبخش ادامه داد: توجه به نماز در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بهرهگیری از رسانه و فناوری برای آموزش دینی، اجرای آموزش عملی نماز در مقطع ابتدایی توسط آموزگاران، برگزاری جلسات گفتمان دینی پیرامون نماز، و توانمندسازی ارکان اقامه نماز از دیگر برنامههای این حوزه محسوب میشود.
چه راهکارهایی برای تشویق و ترغیب دانشآموزان به اقامه نماز در قالب فعالیتهای فوق برنامه فرهنگی پیشنهاد میکنید؟
تشویق و ترغیب دانشآموزان به نماز نیازمند برنامهریزی دقیق، بهکارگیری روشهای تربیتی مؤثر و ایجاد انگیزههای معنوی، عاطفی و اجتماعی در میان آنان است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان در این زمینه راهکارهایی همچون آموزش غیرمستقیم و جذاب، ایجاد فضای معنوی و دلنشین برای نماز، بهرهگیری از تشویقهای مادی و معنوی، برگزاری برنامههای فرهنگی پیرامون نماز و همراهی خانوادهها را پیشنهاد کرد.
پیام شما به معلمان، دانشآموزان و خانوادهها در راستای ترویج فرهنگ نماز چیست؟
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان در پاسخ به این پرسش گفت: مهمترین رکن اقامه نماز در خانواده شکل میگیرد. با توجه به گسترش آسیبهای اجتماعی، خانوادهها باید توجه ویژهای به مسائل دینی و اعتقادی فرزندان، بهویژه موضوع نماز داشته باشند و از همان دوران کودکی آنان را به سمت اقامه نماز سوق دهند.
وی تأکید کرد: باید فرزندان را نمازی تربیت کنیم که «اگر پذیرفته شود، دیگر اعمال نیز پذیرفته خواهد شد و اگر رد شود، سایر اعمال نیز مردود خواهد بود».