سخنرانی امام جمعه چاراویماق در مورد آثار فردی و اجتماعی نماز در خطبه ها

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان آذربایجان شرقی، آثار فردی و اجتماعی نماز با سخنرانی حجت الاسلام صفری امام جمعه شهرستان چاراویماق در خطبه نماز جمعه تاریخ دوازدهم بهمن ماه انجام شد.
حجت الاسلام صفری امام جمعه شهرستان ضمن تبریک یوم الله دهه فجر، گفت: نـمـاز در لـغت به معناى پرستش،نیاز، سجود، بندگى و اطاعت، خم شـدن بـراى اظـهـار بـندگى، اطاعت و یکى از فرایض دین و عبادت مـخصوصى است که مسلمانان پنج بار در شبانه روز به جا مى آورند.
وی در ادامه بیان کرد: نـماز یعنى خدمت و بندگى، فرمان بردارى، سر فرود آوردن و تعظیم کردن به نشانه احترام و نماز، داروى نسیان و وسیله ذکر خداوند است و نـمـاز رابـطه معنوى مخلوق با خالق است و نماز یعنى دل کندن از مـادیـات و پـرواز دادن روح; یـعـنى پا را فراتر از دیدنى ها و شنیدنى ها نهادن.
امام جمعه تصریح کرد: نماز از عبادتهای مسلمانان و از ارکان مهم دین اسلام است و نمازهایی که بر هر مسلمان، در هر شبانهروز، واجب است عبارتاند از: نماز صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشا و عدهای از عارفان مسلمان بر این باورند که تمام موجودات نیز متناسب با وضع خود در حال حمد و تسبیح خداوند هستند و به آیاتی از قرآن نظیر «و ستارگان و درختان سجده میکنند» *وَالنَّجْمُ وَالشجَرُ یَسجُدَانِ* اِستناد میورزند.
وی در ادامه عنوان کرد: بسمالله جزئی از سوره است و باید خوانده شود و خواندن سورههای قرآن بدون بسم الله در نماز سبب بطلان نماز است و ترک آن در نماز جایز نیست و مستحب است که حتی در نمازهایی که آهسته خوانده شود، بسمالله در نماز بلند خوانده شود و این یکی از شعائر شیعه است و واجب است در دو رکعت اول نمازهای یومیه سوره فاتحه خوانده شود اگر سوره دیگری از قرآن به جای آن خوانده شود، صحیح نیست و نماز باطل است، در دو رکعت سوم و چهارم، نماز گزار میتواند تسبیحات اربعه بخواند و میتواند به جای آن سوره حمد یعنی فاتحه را بخواند
حجت الاسلام صفری ادامه داد: نماز، بزرگ ترین عبادت و مهم ترین سفارش انبیا است،گفت: لقمان حکیم پـسـرش را بـه نـمـاز تـوصـیه مى کند و حضرت عیسى(علیه السلام) در گهواره فـرمـود: خـدایـم مـرا بـه نـماز و زکات سفارش کرده است، حضرت ابـراهـیـم(علیه السلام) هـمـسر و کودک خویش را در بیابان هاى داغ مکه آن هـنـگـام که هیچ آب و گیاهى نداشت، براى به پا داشتن نماز مسکن داد، پـیـشـوایـان مـعـصوم (علیهم السلام) هنگام نماز رنگ مى باختند، گـرچـه بـعـضـى نـمـاز را به خاطر بهشت یا ترس از عذاب جهنم مى خـوانند اما حضرت على(علیه السلام) نه براى تجارت و ترس از آتش، بلکه به خاطر شایستگى خدا براى عبادت نماز مى خواند.
وی بیان کرد: نـمـاز، اهرم استعانت در غم ها و مشکلات است و خداوند مى فرماید: از صبر و نماز در مشکلات کمک بگیرید و بر آن ها پیروز شوید نـمـاز بـه مـنزله پرچم و نشانه مکتب اسلام است و پیامبر اکرم مى فرماید: (علم الاسلام الصلوه)، نـماز به منزله سر نسبت به تن است و پیامبر(صلی الله علیه واله) مى فرماید: (موضع الصلوه من الدین کموضع الراس من الجسد)، نـمـاز بـراى اولـیاى خدا شیرین و براى غیر آنان دشوار و سنگین است و قرآن مى فرماید: (وانها لکبیره الا على الخاشعین) ودر اهـمـیـت نـمـاز همین بس که حضرت على(علیه السلام) در جنگ صفین و امام حـسین(علیه السلام) در ظهر عاشورا دست از جنگ کشیدند و به نماز ایستادند. و آن گـاه کـه بـه عـلى(علیه السلام) ایراد گرفتند که چه هنگام نماز است؟ ایـشـان فرمود: ما براى همین مى جنگیم تا مردم اهل نماز باشند و در زیـارت نـامـه وارث مـى خـوانیم: (اشهد انک قد اقمت الصلوه)شهادت مى دهم که تو نماز را برپا داشتى.
امام جمعه شهرستان با بیان اینکه حضرت على(ع) درباره نماز بارها سخن به میان آورده، گفت: فرشتگان، آنان را در بر مى گیرند و آرامش بر آنان نازل مى شود درهاى آسمان بر آنان گشوده و جایگاه خوبى برایشان آماده مى شود.
در ادامه وی افزود: در خـطـبـه ۱۹۶ نهج البلاغه گوشه هایى از مفاسد اخلاقى هم چون کـبر و سرکشى و ظلم را برمى شمارد و آن گاه مى فرماید: نماز به هـمـه وجـود انـسـان آرامـش مى بخشد چشم ها را خاضع و خاشع مى گـردانـد نـفس سرکش را رام و دل ها را نرم و تکبر و بزرگ منشى را محو مى کند.
وی عنوان کرد: حضرت علی (علیه السلام) در نامه اى به محمد بن ابى بکر مى نویسد: نماز را در وقـت مـعین و به خاطر آسوده بودن از کار نماز پیش از وقت معین آن را برپاى مدار و آن را واپس مینداز.
حجت الاسلام صفری امام جمعه با اشاره به اینکه نـمـاز تاثیر بسزایى در زندگى فردى و اجتماعى فرد دارد، گفت: نمازگزار در مقایسه با کسى که نماز نمى خواند احساس آرامش بیش ترى دارد.
امام جمعه تصریح کرد: هـنـگـامى که از طریق نماز، روح خود را به معراج مى فرستد و با خـدا و نام او پیوند مى دهد احساس عزت و قدرت مى کند و از هیچ کس و هیچ قدرتى نمى ترسد.
وی عنوان کرد: نـمازگزار هیچ گاه چشمش را به چیزهاى حرام آلوده نمى کند و نمى گـذارد هوس هاى زودگذر و وسوسه هاى شیطانى روح و ذهنش را مشغول کـنـد و در مـقـابل، دامن گیرى مفاسد، جاذبه هاى آلوده موجود در اجـتـمـاع، زلـف هـا و بدن هاى عریان، صحنه هاى بدآموز و تحریک کـنـنده، موسیقى و نغمه هاى حرام چنان پرده اى بر دل هاى افراد بـى نـماز مى کشند که آنان را توان مشاهده و ارتباط با ظرایف و لطایف و معنویت نیست.
در ادامه سخنرانی بیان کرد: در جـهان امروز که لجام گسیختگى فرهنگى به طور فزاینده اى سلامت و امـنیت جانى بسیارى از جوامع را به مخاطره انداخته است و همه روزه شاهد طغیان و عصیان گروه هاى مختلف مردم به ویژه نوجوانان و جـوانان هستیم، کیست که فریادرس این مردم باشد؟! آیا چیزى جز نـماز و توکل و امدادهاى غیبى خداوندى مى تواند ناجى این افراد از مـنـجـلاب ایـن گـنـاهان عظیم شود و آن ها را از سقوط به دره نیستى و فلاکت باز دارد؟
امام جمعه در سخنرانی خود بیان کرد: تـرک نماز در دنیا و آخرت عواقب تلخى دارد و در قیامت اهل بهشت از دوزخـیـان مى پرسند: چه چیزى شما را روانه جهنم کرد؟ یکى از پـاسـخ هایشان این است که ما پاى بند به نماز نبودیم و در جایى دیگر به نمازگزارانى که در نمازشان سهل انگاراند; یعنى گاهى مى خوانند و گاهى نمى خوانند مى گوید: واى بر آنان.
حجت الاسلام صفری توضیح داد: رسـول خدا(ص) فرموده است: (من ترک الصلوه متعمدا فقد کفر) هرکه عمدا نماز را ترک کند, از اسلام خارج شده و کافر است.
در جـایـى دیـگر مى فرماید: (بین العبد وبین الکفر ترک الصلوه) مرز بین بنده خدا و کفر, ترک نماز است.
در اخر سخنرانی امام جمعه افزود: هیچ انسان با وجدان و متفکرى نیست که از ابعاد و اسرار و ظرایف نـماز آگاه باشد ولى از کنار آن ها بى اعتنا رد شود مگر کسانى کـه بـه خـاطر غفلت و بى خبرى توفیق سخن گفتن با خداوند را از خود سلب کرده اند.