
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز مازندران، در راستای ارتقای سطح دانش و توانمندسازی اولیای دانشآموزان، مربیان مدارس، مشاوران و مدرسان آموزش خانواده استان مازندران دوره آموزشی مهارتهای دعوت فرزندان به نماز ویژه اعضای شورای انجمن اولیاء و مربیان مناطق آموزشی استان با تدریس حجت الاسلام مصطفی فلاحی از مرکز تخصصی نماز قم ، روز دوشنبه دوازدهم آبان ماه در دبستان هیات امنایی شهید احتشامی شهرستان ساری برگزار شد.
در آغاز این جلسه زین العابدین نوکنده مدیر کل آموزش و پرورش ناحیه دو ساری با اشاره به جایگاه انجمن اولیاء و مربیان بیان داشت: برنامه هایی در دست اقدام است تا در این حوزه آسیب ها، تهدیدها را بتوانیم به فرصت تبدیل کرد و پیوند خانه و مدرسه را استحکام و ارتقاء بخشیم.
حجت الاسلام ابراهیمی مدیر ستاد اقامه نماز استان هدف از تشکیل این دوره را تبیین جایگاه نماز در سلامت خانواده و ایمن سازی جامعه در مقابل آسیب ها و تهاجم فرهنگی و عقیدتی و لزوم توجه والدین به آموزش نماز در بین فرزندان بیان کرد و افزود: انسان ها به آرامش و سلامت روانی نیاز دارند، زیرا در سایه آرامش می توانند به رشد و کمال، اهداف عالی و سجایای اخلاقی برسند.
مدیر ستاد اقامه نماز استان افزود: حضور مدرسین جهت ارائه مباحثی کاربردی در خصوص مهارتهای ارتباطی در خانواده می باشد. وی درادامه به تشریح راهکارهای عملی برای ایجاد فضایی سرشار از احترام در خانواده پرداخت.
حجت الاسلام ابراهیمی بیان داشت: تمرکز اصلی این دوره بر این است که بدانیم چگونه نماز را به یک امر دوستداشتنی برای دانشآموزان تبدیل کنیم. دعوت به نماز صرفاً تذکر زبانی نیست، بلکه نیازمند مهارت در برقراری ارتباط عاطفی و ارائه الگوی عملی صحیح از سوی والدین و مربیان است. ما باید روشهای “دعوت نرم” را به جای “اجبار سخت” آموزش دهیم تا نماز به یک نیاز درونی تبدیل شود.
حجتالاسلام مصطفی فلاحی، مدرس دوره، در سخنان خود بر نقش بنیادین نماز در ساختار روانی خانواده تأکید کرد و بیان داشت: «نماز تنها یک عبادت فردی نیست، بلکه سندی برای صلح درونی و ترمیم گسستهای خانوادگی است. وقتی پدر و مادر در کنار هم یا به صورت منظم، نماز را اقامه میکنند، این عمل به طور ناخودآگاه یک کد امنیتی ایمانی در فضای خانه ایجاد میکند که فرزندان را از بسیاری از نگرانیها و اضطرابهای بیرونی مصون میدارد.»
وی افزود: اولین مهارت در دعوت فرزندان، فعالسازی اصل همراهی است؛ فرزند شما ابتدا باید شاهد تعهد شما باشد، لذا والدین باید با تأکید بر زمان نماز، خود را از فعالیتهای دنیوی جدا کنند. دومین مهارت اساسی، ایجاد انگیزه درونی از طریق “داستانسرایی دینی” و ایجاد یک “محیط معطر به نماز” است؛ محیطی که در آن پرسش درباره نماز مورد استقبال قرار گیرد و تشویقهای غیرمستقیم برای برقراری ارتباط با خدا به کار رود تا کودک، نماز را به عنوان راهحلی برای مشکلات روزمرهاش درک کند.





