دومین جلسه کارگروه علمی بررسی ۲ واحد درسی نماز و مهدویت در دروس تربیت اسلامی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز، نشست تخصصی بررسی و تدوین سرفصلهای آموزشی «نماز» و «مهدویت» با حضور منصور سرگزی معاون فرهنگ آموزش و پژوهش ستاد اقامه نماز، حجت الاسلام والمسلمین متوسل مدیر عامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، حجت الاسلام والمسلمین تقوی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان، اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و جمعی از مشاورین معاونین و مدیران ستاد اقامه نماز و بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، در روز دوشنبه دهم آذر ماه برگزار شد.
هدف این نشست، ساماندهی محتوای رسمی و مهارتی این دو درس و تعیین سازوکارهای لازم برای تصویب و اجرای آنها در برنامه درسی دانشجومعلمان بود.
در ابتدای جلسه، گزارشی از مصوبات نشست قبلی ارائه شد و سپس وضعیت فعلی محتوای مرتبط با نماز و مهدویت در دروس دانشگاه فرهنگیان مورد بررسی قرار گرفت.
براساس این گزارش، اگرچه در برخی رشتههای تخصصی مانند آموزش الهیات یا امور تربیتی اشاراتی به موضوعات عبادی و اعتقادی وجود دارد، اما دروس موجود پاسخگوی نیازهای آموزشی معلمان آینده در حوزه ترویج نماز و باورهای مهدوی نیست.
از این رو ضرورت تدوین دو واحد درسی مستقل برای همه دانشجومعلمان مورد تأکید قرار گرفت.
نمایندگان ستاد اقامه نماز و بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) ضمن اعلام آمادگی کامل برای تأمین محتوا، توضیح دادند که متون آموزشی و سرفصلهای پیشنهادی پیشتر در قالب دورههای مهارتی ۴۰ ساعته طراحی شده و در جلسات پیشرو پس از تطبیق با قالبهای دانشگاهی ارائه خواهد شد.
همچنین تأکید شد که متون نهایی باید شامل مؤلفههایی همچون منطق درس، اهداف و پیامدهای یادگیری، مهارتهای مورد انتظار، شیوههای ارزشیابی، تقسیمبندی جلسات، فعالیتهای عملی و تکالیف عملکردی باشد.
در ادامه، اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه ارائه دو درس مستقل به دستور وزیر آموزش و پرورش در دستور کار دانشگاه قرار دارد، اعلام کردند که پس از تهیه محتوای نهایی توسط ستاد و بنیاد، این دروس در کمیتههای تخصصی و شوراهای آموزشی دانشگاه بررسی و برای تصویب نهایی به مراجع بالادستی ارائه خواهد شد.
همچنین بر این نکته تأکید شد که با توجه به ماهیت تربیتی و حساسیت موضوعات، محتوای تولیدشده باید از استانداردهای علمی و دانشگاهی برخوردار باشد.
طراحی دو واحد مجزای «نماز» و «مهدویت» بهصورت مستقل، استفاده از ظرفیت دورههای مهارتی ۴۰ ساعته برای تکمیل آموزشهای نظری، ایجاد امکان برگزاری کارگاهها و دورههای عملی در قالب اردوهای آموزشی در قم، مشهد و اردوگاههای دانشگاه فرهنگیان، غنیسازی برخی دروس موجود در رشتههای مرتبط (نظیر تربیت اسلامی و کلام) برای پوشش بیشتر موضوعات، لزوم طراحی دوره تربیتمدرس برای اساتیدی که قرار است این دروس را تدریس کنند، پرهیز از ترکیب یا ادغام دو درس و تأکید بر حفظ استقلال محتوایی هر یک از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود.
در پایان نشست، مقرر شد کارگروههای تخصصی ستاد اقامه نماز و بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) طی روزهای آینده نسخه اولیه سرفصلها، متن درس، محتواهای تکمیلی و طرح درس شانزدهجلسهای را در قالب استاندارد دانشگاهی تدوین کرده و برای بررسی نهایی به جلسه بعد ارائه کنند.
دانشگاه فرهنگیان نیز آمادگی خود را برای تسریع در فرایند بررسی و تصویب این دو واحد درسی اعلام کرد.











