
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز قم، احمد پهلوانیان مدیرکل صدا و سیما، دوشنبه، چهاردهم مهرماه، در آستانه برگزاری سیودومین اجلاس سراسری نماز با عنوان «اقامه نماز، مادران، فرزندان و فناوریهای نوین»، در گفتگو با روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان، نماز را محور اصلی برنامه سازی و ترویج فرهنگ دینی در صدا و سیما عنوان کرد.
جایگاه نماز در رویکرد کلی صدا و سیمای استان قم
وی اظهار کرد: امر نماز در رویکرد کلی صدا و سیمای استان قم به عنوان محوری اساسی در ترویج فرهنگ دینی و تقویت معنویت، تعریف شده است و همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به سیامین اجلاس سراسری نماز تاکید کردند: «نماز را باید، همچون روح برای اندامهای بدن انسان یا همچون هوا در مقایسه با دیگر نیازهای مادی انسان دانست.» لذا بر اساس رسالت ذاتی رسانه ملی در تبلیغ و تبیین ارزشهای اسلامی، نماز به عنوان ستون دین در برنامهسازیهای این شبکه جایگاهی ویژه دارد و همواره سعی شده است تا امر نماز به عنوان نماد بندگی و ارتباط با خدا در بطن و محور برنامهها باشد.
وی افزود: در مجموع صدا و سیمای استان قم، نماز را نه تنها یک تکلیف فردی، بلکه یک ضرورت اجتماعی و فرهنگی میداند و با بکارگیری تمام ظرفیتهای رسانهها، در راستای تحقق فرمایش پیامبر اکرم(ص) که میفرمایند: “نُورُ صَلَاتِککَ فَاجعَلْهُ فِى قَلْبککَ”، میکوشد تا تشعشعی از منبع نورانی و فیاض نماز را به قلب و ذهن مخاطبان بنشاند.
ظرفیتهای رسانه استانی برای کمک به ترویج فرهنگ نماز
پهلوانیان گفت: رسانههای استانی با توجه به جایگاه فرهنگی و معنوی استانها، ظرفیتهای بینظیری برای ترویج فرهنگ نماز دارند که میتوان آنها را در چند محور اصلی دستهبندی کرد:
در تولید برنامههای آموزشی و تبلیغی می توان به ساخت مستندهای جذاب درباره فلسفه نماز، آثار فردی و اجتماعی آن و زندگی نمازگزاران نمونه، پخش برنامههای زنده با حضور کارشناسان دینی برای پاسخ به شبهات و آموزش احکام، تولید انیمیشن و برنامههای کودکانه برای نهادینهسازی فرهنگ نماز از سنین پایین اشاره کرد.
همچنین در استفاده از ظرفیتهای محلی و بومی می توان به معرفی الگوهای بومی نمازگزار در استانها مانند مبلغان محلی، نمازگزاران کسبه و بازاریان یا خانوادههای نمازگزار، پوشش مراسم نماز جمعه و جماعت در اماکن مقدس استان مانند حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران اشاره کرد.
در تعامل مستقیم با مردم نیز به ایجاد پویشهای مردمی مانند «پویش نماز اول وقت» و مسابقات کتابخوانی درباره نماز پرداخته شده است.
همچنین در بهرهگیری از فناوری و فضای مجازی می توان به انتشار کلیپهای کوتاه آموزشی در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام، تولید اپلیکیشنهای تعاملی برای آموزش نماز با قابلیت پرسش و پاسخ اشاره نمود.
در همکاری با نهادهای فرهنگی نیز مشارکت با آموزش و پرورش برای پخش برنامههای نماز مدارس از طریق شبکه استانی، همکاری با مراکز حوزوی و علمی استان برای تولید محتوای فقهی دقیق و روزآمد از جمله اقدامات بوده است.
وی افزود: مواردی از این دست، انشاءالله با برنامهریزی دقیق، این عبادت را به دغدغهای همگانی تبدیل میکنیم و با همکاری مردم و نهادها، شاهد گسترش فرهنگ نماز در جامعه خواهیم بود.
نمونه برنامههای تولید و پخش شده
وی توضیح داد: در راستای تحقق رسالت صدا و سیما در ترویج معارف و فرهنگ نماز در بین خانوادهها و نهادهای اجتماعی؛ ضبط و پخش برنامههای گفتگومحور و کارشناسی برای پاسخگویی به شبهات و پرسشها و همچنین تولید محتوای جذاب و متنوع برای گروههای سنی مختلف، به ویژه کودکان و نوجوانان به طور مستمر انجام میشود.
در رادیو قم، ویژه برنامههای اذانگاهی صبح نیاز، بر آستان بندگی، تا آسمان، پوشش زنده نماز جمعه قم و بخشهای استان در برنامه صلای وصال و در سیمای نور، پخش برنامههای اذانگاهی و نماز جماعت، پخش زنده نماز جماعت حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران در مناسبتهای مختلف، اطلاعرسانی برنامههای مرتبط از طریق تیزر و زیرنویس، پوشش اجلاسیههای استانی و سراسری نماز، پخش زنده نماز جماعت ظهر عاشورا و تاسوعای حسینی و اعیاد فطر و قربان، پرداخت به موضوع نماز در برنامههای پرمخاطب مانند مهربانو، صبحانه و پلاک ۱۶ از جمله برنامه ها است.
وی ادامه داد: پوشش مراسم معنوی و مراسم تفسیر و ترتیل قرآن کریم و پخش زنده برنامههای افطار و سحر ماه مبارک رمضان و همچنین پوشش برنامههای فرهنگی حرم حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و آستان امامزادگان استان قم نیز با هدف ترویج فرهنگ و معارف نماز انجام میشود و جلوههایی از حضور باشکوه مردم متدین قم را در آیینهای عبادی و نمازهای جماعت به تصویر میکشد.
استقبال مخاطبان
وی گفت: به عنوان مدیرکل صدا و سیما باید با افتخار گفت که برنامههای مرتبط با نماز از جایگاه ویژهای در صدا و سیمای قم برخوردار بوده و با استقبال قابل توجه مخاطبان مواجه شده است. بر اساس نتایج آخرین نظرسنجیهای میدانی واحد پژوهش صدا و سیمای استان قم در سال ۱۴۰۳، بیش از ۸۸ درصد مخاطبان برنامههای مرتبط با موضوع نماز و نیایش را در سطح بسیار خوب ارزیابی کردهاند.
الگوی موفق برنامهسازی
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت توجه به مؤلفههای بومی، برنامه تلویزیونی ماه عاشقی در ماه مبارک رمضان هر شب در اوقات اذانگاهی مغرب و وقت افطار از محل امامزاده موسی مبرقع(ع) به صورت زنده و مستقیم پخش شد. این برنامه با حضور قشرهای مختلف مردم و کارشناسان حوزه، نمونه موفق برنامهسازی معارفی و نماز است.
برنامهها و طرحهای جدید
وی در تشریح برنامه ها و طرح های جدید گفت: تولید مستندهای روایی کوتاه با محوریت «نماز و سبک زندگی»، تولید برنامههای رادیو و تلویزیونی با موضوع «نماز اول وقت» و «اسرار نماز شب»، راهاندازی پویشهای مجازی نماز با هشتگ #نماز_زندگی_من ، تولید محتوای ویژه کودکان و نوجوانان با انیمیشن و برنامههای گفتگو محور، توسعه همکاری با مراجع تقلید و نهادهای فرهنگی برای تولید محتوای چندزبانه از جمله طرح های صدا و سیمای قم است.
فرصتهای همکاری با نهادهای فرهنگی و دینی
وی توضیح داد: صدا و سیمای قم با توجه به همجواری با حوزههای علمیه و مراکز علمی و فقهی بینالمللی، فرصتهای بینظیری برای همکاری با نهادهای فرهنگی و دینی دارد. این همکاری شامل بیوت مراجع تقلید، ستاد اقامه نماز استان، آموزش و پرورش، نهاد کتابخانههای عمومی و مراکز علمی بینالمللی برای تولید برنامههای آموزشی و معارفی است.
آشنایی نسل جوان و نوجوان با اهمیت نماز
وی افزود: رسانهها، به ویژه صدا و سیما، میتوانند با بهرهگیری از روشهای خلاقانه، تعاملی و مبتنی بر نیازهای نسل جوان، نقش بیبدیلی در تبیین اهمیت نماز و جذب نوجوانان و جوانان به این فریضه الهی ایفا کنند. اقداماتی مانند ساخت برنامههای کوتاه، پویانمایی، کلیپهای هنری، موشن گرافیک، بازیهای تعاملی، معرفی چهرههای موفق علمی، ورزشی و هنری که نماز را محور زندگی خود معرفی میکنند، و روایت داستانهای واقعی از جوانان نمازگزار، میتواند نسل جوان را با نماز آشنا کند.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد: امیدواریم با همکاری همه نهادهای فرهنگی، نماز به عنوان نگین درخشان زندگی در جامعه و به ویژه میان نسل جوان، نهادینه و جاودانه شود. انشاءالله پروردگار متعال همه ما را در ترویج امر نماز یاری فرماید.
اخبار مرتبط: