
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان کرمان، صبح روز دوشنبه سی و یکم شهریور ماه مسئول روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان کرمان با ندا نظامی مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری در خصوص سی و دومین اجلاس سراسری نماز مصاحبه کرد.
سیاستها برنامههای استان برای توانمندسازی مادران در تربیت فرزندان نمازخوان چیست؟
تربیت فرزندان نمازخوان از زیربناییترین اقدامات فرهنگی است که میتواند نسل آینده را با ارزشهای اصیل دینی پرورش دهد.
تلاش ما بر این است سیاستها و برنامههای استان را در این زمینه چند وجهی ببینیم و از ابعاد مختلف به این مقوله بپردازیم.
نظامی همچنین گفت: مهمترین مسئله آموزش و ارتقاء مادران میباشد که برگزاری کارگاههای آموزشی تخصصی برای مادران با محوریت نقش مادر در تربیت دینی فرزندان، روشهای جذابسازی نماز برای کودکان و نوجوانان در دستور کار قرار دارد که این کارگاهها با همکاری آموزش و پرورش،حوزههای علمیه،سازمان تبلیغات اسلامی، کانونهای فرهنگی و هنری مساجد ،کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ستاد اقامه نماز استان برنامهریزی و برگزار می شوند.
وی همچنین گفت: مسئله بعدی توجه به تولید محتوای آموزشی است. تولید و توزیع بستههای آموزشی،بروشورها،کتابچههای راهنما و محتوای چند رسانهای (مانند کلیپهای کوتاه و انیمیشن) که به زبان ساده و کاربردی،راهکارهای عملی برای جذب فرزندان به نماز را ارائه میدهد که میتوان این محتواها را از طریق شبکههای اجتماعی،تلویزیون استانی و مراکز فرهنگی تولید و به اشتراک گذاشت.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان افزود: ارائه مشاورههای تخصصی یرامون پاسخگویی به دغدغهها و سوالات مادران در زمینه تربیت فرزندان نمازخوان،ایجاد فضاهای تشویقی و انگیزشی مانند برگزاری جشنوارهها و مسابقات فرهنگی هنری با موضوع نماز و نقش خانواده،معرفی الگوهای موفق،راهاندازی کمپینهای فرهنگی در سطح استان برای جلب توجه عمومی و ایجاد یک حرکت همگانی،همکاری با سازمانهای مردم نهاد حمایت از سازمانهایی که در زمینه ترویج فرهنگ نماز و توانمندسازی خانوادهها فعالیت دارند، حمایت از مادران شاغل، فراهمسازی فرصتهایی برای مادران شاغل جهت اقامه نماز در محیط کار و تشویق فرزندانشان به این فریضه،حمایت از مهد کودکها و مراکز پیش دبستانی ه برنامههایی برای آموزش نماز به کودکان دارند.
وی همچنین بیان کرد: در واقع هدف نهایی ما این است که بتوانیم با سیاستگذاری درست برنامهریزی جامع بستر مناسبی برای رشد معنوی و دینی فرزندانمان فراهم آوریم نقش بیبدیل مادران را در این مسیر بیش از پیش پررنگ سازیم.
تجربههای موفق استان در مشارکت مادران ر برنامههای فرهنگی و دینی و آموزشی نماز چیست؟
خوشبختانه در سالهای قبل اقدامات خوبی در استان صورت گرفته مانند طرح مادران آسمانی یا نماز اولیها که در بعضی شهرستانها برگزار و مادران در تشویق و همراهی فرزندانشان برای اقامه نماز اول وقت و کلاسهای قرآنی و احکام مساجد حضور داشتهاند.
نظامی عنوان کرد: برگزاری جشنهای تکلیف و اهداء جوایز به فرزندان و تقدیر از مادران جهت ایجاد انگیزه برای ادامه مسیر از برنامههایی بوده است که در سالهای قبل به آن پرداخته شده است.
نقش خانواده به ویژه مادران در نهادینه کردن نماز در نسل نو از نظر مدیریت شما گونه ارزیابی میشود؟
مادران نقش محوری و اساسی در نهادینه کردن فریضه نماز در نسل نو را دارند. قشری بیبدیل و محوری، ما از این نقش به عنوان ستون فقرات تربیت دینی معنوی در جامعه یاد میکنیم.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان همچنین افزود: مادر،اولین و تاثیرگذارترین الگوی فرزند است و عطر نماز و معنویت از دامان پاک مادر است که به خانهها و دلهای نسل آینده سرازیر میشود و باید سعی کنیم برنامهها و سیاستهایی که در استان برای توانمندسازی مادران طراحی،تدوین و اجرا میشوند در همین راستا و با هدف تقویت این جایگاه بنیادین طراحی شوند و معتقد هستیم هیچ نهاد یا آموزش نمیتواند جایگزین عشق،درایت و الگوسازی مادر ر انتقال ارزشهای دینی،به خصوص فریضه نماز شود.
چه راهکارهایی برای هماهنگی بین خانوادهها،مدارس و مراکز دینی جهت ارتقاء فرهنگ نماز پیشنهاد میکنید؟
تشکیل شورای هماهنگی منطقهای یا استانی با ترکیب نمایندگان ادارات کل آموزش و پرورش،تبلیغات اسلامی،فرهنگ و ارشاد اسلامی،حوزههای علمیه،کانونهای فرهنگی هنری مساجد،مدیران مدارس منتخب،نمایندگان انجمن اولیا و مربیان، مدیران مراکز مذهبی فعال و ستاد اقامه نماز ند جامع نماز با برنامهریزی مشترک تدوین فعالیتها رصد شود و از موازی کاری جلوگیری و یک تقویم مرتبط با نماز در طول سال تحصیلی طراحی،تدوین و اجرا گردد.
آیا برنامههای آموزشی و حمایتی برای مادران در استان طراحی شده است که به طور مستقیم به فرزندپروری دینی و اقامه نماز کمک کند؟
بله برنامههای آموزشی و حمایتی جهت توانمندسازی مادران در زمینه فرزند پروری دینی و تشویق به اقامه نماز در دست طراحی و برنامهریزی است.
وی گفت: این برنامهها باید به صورت چند وجهی و با هدف تقویت نقش مادران به عنوان اولین مربیان دینی فرزندانشان تدوین شوند، برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی،تولید و توزیع بستههای آموزشی،مشاورههای فردی و گروهی با استفاده از تخصص کارشناسان دینی و روانشناسان برای رفع مشکلات و پاسخگویی به سوالات مادران در زمینه تربیت دینی و فرزندپروری،معرفی و تجلیل از مادران موفق باید مورد توجه قرار گیرد و معتقد هستیم با همگرایی و تشریک مساعی بین دستگاههای متولی میتوان با تمرکز بر توانمندسازی مادران و فراهم کردن فضای حمایتی شاهد مشارکت فعال و اثرگذار آنها در تربیت دینی فرزندانشان بود.
چگونه میتوان از فناوری و فضای مجازی برای آموزش و مشارکت مادران در ترویج نماز بهره برد؟
در عصر ارتباطات و دنیای پرشتاب امروز،فناوری و فضای مجازی جزء لاینفک زندگی روزمره ما شدهاند، نادیده گرفتن ظرفیتهای بیشمار آنها در پیشبرد اهداف ارزشی و تربیتی معنای از دست دادن فرصتهای بیبدیل است.
با توجه به نقش محوری مادران در تربیت دینی فرزندان، تقویت بنیانهای اعتقادی خانواده،استفاده هوشمندانه از ابزارهای نوین، ضرورتی اجتناب ناپذیر برای ترویج فرهنگ نماز است.
این ابزارها میتوانند با زبانی جذاب پیام الهی نماز را در قالبی نو به مخاطب و به خصوص نسل نوجوان و جوان ارائه دهند به وسیله روشهای مختلف میتوان از این ابزار بهره برد، از جمله برگزاری وبینارها و دورههای آنلاین تعاملی،تولید محتواهای چند رسانهای مثل ساخت ویدیوهای کوتاه انیمیشنهای آموزشی درباره داستانهای قرآنی مرتبط با نماز،احکام نماز به زبان ساده،تاثیرات مثبت نماز بر خانواده و فرد،تولید پادکستهای صوتی،ایجاد گروهها و کانالهای تخصصی در شبکههای اجتماعی،توسعه اپلیکیشنهای موبایل آموزشی که شامل آموزش صوتی و تصویری نماز،قبله نما،اوقات شرعی باشد.
ندا نظامی همچنین بیان کرد: اپلیکیشنها میتوانند دارای بخشهایی برای ثبت پیشرفت کودکان در نماز خواندن،اعطای جوایز مجازی باشند.
همچنین می توان برگزاری مسابقات و چالشهای مجازی،طراحی مسابقات عکاسی و فیلمبرداری،برگزاری چالشهای روزانه یا هفتگی برای مادران و کودکان در راستای ترویج نماز همراه با اهداء جوایز صورت پذیرد.