آموزش نماز

نحوه گرفتن وضوی جبیره برای کاشت ناخن و سایر احکام مربوط به آن

امروزه بانوان به دلایل مختلفی مانند شکننده بودن ناخن های انگشت، زشت بودن ناخن های طبیعی، پوسته پوسته شدن و ایجاد مشقت فراوان و یا بخاطر تمایل به زیبایی، اقدام به کاشت ناخن می کنند. در حالت کلی اگر ناخن های کاشته شده بنابر نظر عرف جامعه زینت حساب بشود، باید آن ها را از نامحرم پوشاند. معمولا این سوال پیش می آید که آیا امکان انجام وضو یا غسل پس از کاشت ناخن وجود دارد و روش آن چگونه است؟ ما در این مقاله به بررسی نظر مراجع تقلید درباره حکم کاشت ناخن و همچنین نحوه گرفتن وضوی جبیره برای کاشت ناخن میپردازیم.

نظرات مراجع تقلید درباره کاشت ناخن

بنابر نظر اکثر مراجع تقلید ایجاد مانع برای وضو مانند کاشت ناخن جایز نیست و اگر ضرورتی نداشته باشد( مثلا ناخن فرد عملا رشد نکند و …) نباید کاشت ناخن بکند. اگر آن فرد اقدام به کاشت ناخن کرد باید در زمان نماز برای گرفتن وضو و یا غسل مانع ایجاد شده را برطرف نماید. ولی اگر در شرایطی که امکان برطرف کردن آن وجود ندارد(که در مورد کاشت ناخن این مورد صدق نمیکند)، باید وضو و غسل را بصورت جبیره انجام دهد.

علاوه بر این، برخی از مراجع تقلید مانند آیت الله صافی گلپایگانی گفته اند که علاوه بر وضو یا غسل ، احتیاطا تیمم نیز انجام بدهند و آیت خراسانی نیز بنا بر احتیاط واجب بر داشتن تیمم علاوه بر وضو یا غسل تاکید نموده و پس از برطرف شدن مانع نیز به خواندن قضای این نمازها بنابر احتیاط واجب، حکم نموده اند.

نحوه گرفتن وضوی جبیره برای کاشت ناخن و سایر احکام مربوط به آن

نحوه گرفتن وضو و غسل جبیره

نحوه وضو گرفتن و یا غسل جبیره در این حالت که روی انگشت لایه ای اضافه وجود دارد و مانع از تماس آب با خود بدن میشود و همچنین روی ناخن های مصنوعی نجاستی وجود ندارد که در تماس با آب بیشتر شود. دقیقا به مانند وضو و غسل معمولی است و فقط نیت وضوی جبیره یا غسل جبیره کرده و همان روال را انجام میدهیم.

فقط باید به این نکته توجه داشته باشیم که بنابر نظر عمده مراجع اولا کاشت ناخن برای زیبایی ( و طبق نظر برخی مراجع برای موارد دیگر هم) جایز نیست و حرام است. دوما: به هنگام گرفتن وضو یا غسل باید ناخن مصنوعی کنده شود و سپس وضو گرفته شود. سوما: اگر هیچ راه و شرایطی برای جدا کردن آن نیست آنوقت میتوان وضو یا غسل جبیره گرفت.

وضوی جبیره

به زبان ساده وضوی جبیره دقیقا عین وضوی معمولی میباشد که در حالت نرمال با آب می گیریم. یعنی اول صورت را با آب می شوییم و سپس دستها و در نهایت مسح سر و پاها می کشیم. فقط این تفاوت وجود دارد که هنگام وضو به محل شکستگی، زخم، دمل، و باند پیچی و … رسیدیم که تماس آب با آن ناحیه باعث ضرر رساندن میشود در صورت امکان دست مرطوب خود را میکشیم و اگر آن رطوبت نیز مضر بود پارچه ای تمیز روی محل انداخته و روی آن میکشیم و سپس باقی مراحل وضو را به روال قبل انجام میدهیم.

غسل جبیره

همانطور که در بندهای قبلی به نحوه غسل جبیره اشاره کردیم. نحوه گرفتن غسل جبیره مانند غسل ترتیبی معمولی ( اول سر و گردن، سمت راست و سپس سمت چپ) است. اما اگر در محلی دچار شکستی یا زخم یا دمل و … باشد که رسیدن آب به آن موجب ضرر و زیان میشود. باید اگر برخورد دست تر موجب زیان نشود با دست تر و نم دار روی آن مسح کشید و اگر آن نیز ممکن نباشد، بر روی پارچه ای تمیز در آن محل مسح کشیده و سپس ادامه غسل را انجام دهد.

نحوه غسل و وضو با کاشت ناخن

در حالت کلی و طبق نظر عمده مراجع غسل و وضوی جبیره همراه با کاشت ناخن ممکن نیست. زیرا ضرورتی اتفاق نیفتاده و این عمل با جنبه زیبایی اتفاق افتاده است. همچنین مراجع عمدتا در این زمینه نظر بر برداشتن ناخن مصنوعی و کاشته شده ولو با داشتن هزینه، داده اند.

اگر در مورد مطلب سوال، شبهه یا نظری داشتید آن را با ما در دیدگاه ها در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

۵۹ دیدگاه

  1. سلام علیکم
    اگر انگشت باند پیچی باشد، و باند تمیز و پاک باشد آیا نیاز به انداختن پارچه هنگام وضو جبیره است یا روی همان باند هم دست بکشیم صحیح است؟!
    متشکرم

    1. سلام و عرض ادب
      با توجه به شرایطی که میفرمایید نیازی به انداختن پارچه نیست.
      فلسفه انداختن پارچه برای این است که آب وضو ضرری به بدن نرساند و یا محل وضو تمیز نباشد.
      به همین دلیل میتوانید سایر قسمت های دستتان آب ریخته و بشویید و با دست مرطوب صرفا از روی محل باند پیچی شده بکشید

        1. سلام و وقت بخیر
          نخیر درست نیست، تقریبا تمام مراجع تقلید گفتند که باید کاشت ناخن برطرف بشه
          وضوی جبیره در این مورد جواب نمیده متاسفانه

        1. سلام و احترام
          با عرض معذرت کاملا اشتباه به عرضتون رسوندن
          شخصا با مراجع مهم تماس گرفتیم و در این مورد سوال پرسیدیم . برای وضو گرفتن و در نهایت نماز خوندن باید کاشت ناخن برداشته بشه.( فقط اگر زمان کافی برای برداشتن کاشت نباشه مجاز هستید با وضوی جبیره نماز بخونید اونم بعضی مراجع گفتن باید هم تیمم جبیره بگیرید و هم قضاشو بخونید. این یعنی به بهانه نبود وقت برای برداشتن کاشت نهایتا یک بار مجاز به خوندن نماز با وضوی جبیره هستید اونم اگر وقت نباشه)

    1. سلام و وقت بخیر
      وضوتون صحیح نیست و قبل وضو محبت کنید لاک رو پاک کنید.( اگر کاشت هم انجام داده باشید هم باید موقع نماز کاشت رو جدا کنید و بعد وضو بگیرید)

      1. خوب پس با این وضع آقایون که دنبال زیبایی هستم وخانمها هم همینطور ومراجع تقلید هم که میگن نمیشه ونماز درست میست پس با اسلام خداحافظ چرا نقاش مکانیک بنا وشغلهای دیگه رو ناخن وحتی رو پوست بدن میتونن نماز بخونن اما لاک وناخن مصنوعی نماز ورست میش ؟؟؟؟؟؟؟؟

        1. سلام و عرض ادب
          اولا اینکه آقایونی که دنبال زیبایی تو کوچه بازارن، مطمئنا با کاشت ناخن سیر نمیشن و هرچقدر بیشتر بخواین دنبال زیبایی مورد پسند آقایون برید، بیشتر و بیشتر توی این قضیه دست و پا میزنید و تهش غرق و نابود شدنه
          دوما: وقار و پوششی که خدا براتون پسند کرده قطعا بالاتر و برتر از باقی موارد هست
          سوما: فکر کنید خدایی نکرده به ی بیماری پوستی دچار شدید که دکتر برای حفظ سلامتی تون پوشش کامل (و یا عدم استفاده از کاشت ناخن )رو تجویز میکنه. اونوق به دکتر میگین نه من به این تجویزتون عمل نمیکنم؟
          قطعا عمل میکنید! پس چرا حرف خدایی که کل بدن و فکر و عقل و …. همش رو اون بهتون داده رو نباید گوش کنی؟؟
          و در نهایت در مورد نقاش و …
          احکام اونها هم همینطوریه و موقع نماز باید رنگ و روغن و هرچیزی که مانع رسیدن آب به محل وضو میشه رو پاک کنن

  2. من کاشت انجام دادم چون عادت دارم ناخونهای دستمو بچوم هر کاری میکنم نمیتونم این عادتو ترک کنم بخصوص وقتی استرس دارم ایقد این کارو تکرار کردم ک بچه هامم یاد گرفتن بعد نمازم میخونم حالا چکار کنم یعنی وضو جبیره جواب نمیده تو گوگل ک خوندم ک میشه وضوی جبیره گرفت من مرجع تقلیدم آقای شیرازی هست گفت میشه حالا اینجا میگه نمیشه

    1. سلام و عرض ادب
      بنده موردی که فرمودید رو مستقیما به دفتر آیت الله مکارم شیرازی زنگ زدم و پیگیر شدم
      نظر دفتر ایشون هم همونی بود که در مقاله گفتیم.
      وضوی جبیره برای ایجاد مانع عمدی که ضرورتی نداره(مثل کاشت ناخن) صحیح نیست و کاشتی انجام دادید باید برداشته بشه و بعد وضو گرفته بشه
      در مورد جویدن ناخن هم تو گوگل روش های ترک جویدن ناخن و مضرات فراوانی که داره رو سرچ کنید شاید کمک کنه تا بتونید این مورد رو هم بر طرف کنید.( در مورد بچه ها هم، اونا به راهنمایی و کمک شما نیاز دارند)

      1. آیت الله صانعی گفتن میشه کاشت ناخن داشت و غسل و نماز انجام داد البته غسل و وضو جبیره و گفتن حرام نیست

        1. نظر ایت الله صانعی: کاشت ناخن به خودی خود مانعی ندارد، اما برای وضو و غسل باید آنچه مانع از رسیدن آب به بدن است، برداشته شود، ولی چنانچه برداشتن مانع، دارای حرج و مشقّت شدید باشد، برداشتن لازم نیست و وضو و غسل به صورت جبیره‌ای صحیح است.
          خوب الان سوال پیش میاد که آیا واقعا دارای مشقت شدید هست یا ناخن کارتون میتونه ۱۰ دقیقه ای کاشت رو برداره؟؟
          منبع حکم گفته شده هم از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله صانعی

          1. درود، بله رنج و مشقت داره. اول اینکه کندن ناخن کاشت داخل خونه میسر نیست، دوم اینکه ریموو یا برداشت ناخن کاشت توسط ناخن کار (بماند که چقدر وقت و هزینه باید صرف کنید) برای ناخن اصلی ضرر داره و اون رو به شدت شکننده و اسیب پذیر میکنه، تنها راه اینه که بذارید ناخن بلند بشه تا بتوانید کوتاهش کنید. پس واقعا رنج و مشقت داره. باید ببینید هر کسی سختی رو چطور معنی میکنه طبق شرایط خودش.

          2. سلام و احترام
            اولا مراجع از اول گفتن که جایز نیست کاشت انجام بدین. این یعنی بهونه اینکه انجام میدم بعد میگم مشقت داره کلا حرکت غلطیه
            دوما ذات کاشت مضرره و تو کامنت های بالایی گفتم میتونید تو نت هم سرچ بفرمایید. حالا شما موقع کاشت مضرات رو در نظر نمیگیرید و موقع برداشت یاد مضرات افتادین؟
            سوما اینکه معمولا بعد از مدتی برای ترمیم میبرید تا بخاطر بلند شدن ناخن هاتون اونارو بردارن بیارن پایین و یام کاشت دیگه ای انجام بدید. اون برداشت احیانا ضرر نداره؟؟؟؟؟؟
            انصافا دلیلی که فرمودین خیلی منطقی نبود!

  3. سلام
    خانم ادمین
    بنده دوست دارم خانومم کاشت ناخن داشته باشه ایشون هم نماز میخونه
    خواهشا راهی به ما معرفی کنید که هم بشه کاشت ناخن داشته باشه هم بشه وضو بگیره
    منتظر جوابتون هستم.
    ضمنا اینکه میگید کاشت باید برداشته بشه واسه ی وضو شدنی نیست
    خودتونو هی به اون راه نزنید
    یه جواب سر راست بدید

    1. سلام و عرض ادب
      ۱: نمیشه که هم خدارو داشت هم خرما رو 😀 – اولا اینکه کاشت یعنی ی مانع اضافه روی ناخن اونم بصورت عمدی پس نمیشه علنا حکم خدارو عمل نکنید و بعد بیاید نمازی بخونید که کلا اشتباهه چون وضو نداره
      ۲: من مرجع تقلید نیستم،خودمو به اون راه نمیزنم و کاملا ی جواب سر راست خدمتتون میگم که طبق نظر عمده مراجع تقلید با کاشت ناخن نمیشه وضو گرفت و نماز خوند
      ۳: علاقه تون به اینکه خانومتون رو با کاشت ناخن ببینید رو از چند بُعد نگا کنید ببینید منطقی دارین رفتار میکنید یا خیر؟ اول اینکه میخواین خانومتون حکم خدارو زمین بذاره – اگر کاشت کنن نمیتونن نماز بخونن و تو اون دنیا وقتی مورد مواخذه قرار گرفتن قطعا میندازن گردن شما، که شوهرم اجبار کرد. دوم اینکه کاشت ناخن تو محیط آرایشگاه ها که الان بشدت بیماری هایی مثل زگیل و … زیاد شده خطرناکه و خدایی نکرده اگر بیماری ای بگیرن هم تقصیر شماست و هم ممکنه به شما منتقل بشه. سوم هم اینکه شاید ناخوشایند باشه ولی این یعنی خانومتون را بصورت عادی نمیپسندین و باید کاشت و … کنن تا مورد پسند شما باشن. و اگر زمانی خانومتون به این موضوع فکر کنن ممکنه تو اینده از میزان علاقه شون کم بشه و…
      در نهایت عذر میخوام رک و راست حرف زدم چون خودتون گفتید جواب سر راست بدین اینارو گفتم . و اینکه فکر نکنید همینطوری ی جوابی دادم که خالی نباشه. اینا حاصل موارد بسیاریه که تو زندگی از اطرافیان میشنویم و یا برای مشاوره با ما در ارتباطن

        1. سلام و احترام
          اولا اینکه من صرفا بازگو کننده احکامم و دست من نیست که از خودم بگم فلان کارو بکنید یا نکنید
          دوما صرف نیت مهمه ولی اون عمل پشت سرش نیت اصلی رو نشون میده . هدف از نوشتن این مقاله اینه که اونا که نمیدونن بدونن که اینکار اشتباهه و نمیشه باهاش نماز خوند
          سوما با عرض معذرت من آقا هستم و فک نکنم مردی در حسرت کاشت ناخن باشه . صرفا حکمش گفته شده همین

  4. سلام
    خوب کسی که دوست داره این کارو انجام بده تکلف چیه: این جز زیبایی یه خانوم هست خدا خیلی بزرگتر از اونه که قبول نکنه مطمئنن نمازمونو قبول میکنه مهم نیت و دله آدم هاست

    1. سلام و وقت بخیر
      احکام خدا در مورد حلال و یا حرام بودن ثابت هست. چه کاشت ناخن باشه چه حرام های دیگه مثل خودکشی، دزدی و …
      اگه با طرز تفکر سبک شما بخوایم فکر کنیم اونوق اون کسی که دزدی میکنه یا اختلاس اونم میگه اینم جز ذات ی فرد هست و خدا خیلی بزرگتر از اونه که قبول نکنه! یام بگه خودکشی میکنم خدا بزرگتر از اونه که نبخشه! پس هم حرام خدارو انجام میدم و میگم خدا میبخشه.
      از بُعد دوم هم به قضیه میشه نگا کرد: کسی که کاشت انجام میده داره به خودش آسیب میزنه . کاشت ناخن در واقعیت آسیب های فراوانی به پوستتون وارد میکنه و اگر در محیط غیر بهداشتی هم انجام بشه احتمال انتقال بیماری های خیلی زیادی هست. و چون با UV کاشت رو خشک میکنن در دراز مدت احتمال سرطان پوست هم بوجود میاد(چیزایی ناخن کارا خیلی دوست ندارن بدونید!) و آسیب ها و بیماری های دیگه… پس بخاطر سلامتی خودتون و همسرتون هم میتونید منطقی نگا کنید و صرف نظر کنید.
      از ی نظر دیگه هم: خدا ی سری پیش فرض هایی رو برای وضو و نماز قرار داده. مثلا گفته آبی که با اون وضو میگیرید باید مباه باشه. الان یکی بگه من با آب غیر مباه وضو میگیرم و خدا بخشندس ی فرض غلطیه(مثل اینکه معلم یا استاد دانشگاه بگه این درس عملیه و ۱۵ نمره برای پروژه و امتحان عملی مدنظر گرفته شده و ۵ نمره برای امتحان تئوری: اینکه بگین من فقط امتحان تئوری رو میدم و استاد بزرگتر از اونه که پاسمون نکنه تقریبا حرف خنده داری حساب میشه!!) . پیش فرض وضو هم رسیدن آب به جاهایی هست که گفته شده و طبق ترتیب باید انجام بشه، با گول زدن خودمون و زدن حرفایی مثل دلت پاک باشه و … قوانین رو زیر پا نذاریم

      1. سلام وقتتون بخیر، من ساز سه تار میزنم و برای بهتر نواختن ساز و کیفیت کارم یجورایی مجبورم یکی از ناخن هامو همیشه کاشت ناخن بزنم چون ناخن انگشت اشاره باید بلند باشه و ناخن خودمم خیلی شکننده ست، همیشه هم این کاشت رو بی رنگ میزنم که توی چشم نباشه، مرجع تقلیدم آقای مکارم شیرازی هستن، میخوام ببینم آیا این استثنا برای من وجود داره که بتونم با وضوی جبیره نماز بخونم؟

        1. سلام و وقت بخیر
          فکر نکنم بابت کاری که اضطراری توش نیست(مثلا جونتون در خطر باشه و یا …) استثناء قائل شده باشند و از لحاظ فنی هم آقایون زیادی هستند که سه تار میزنند و کاشت ندارند. در مورد شکنندگی میتونید اقداماتی انجام بدید که سلامت ناخنتون درست بشه(ضمن اینکه خود کاشت هم باعث شکنندگی و آسیب رسوندن به سلامت ناخن و کوتیکول میشه) . ولی با دفتر مرجع تقلیدتون در این مورد میتونید تماس بگیرید و کامل شرح ماجرا بدید.
          اما دفعه پیش ما زنگ زدیم صراحتا اعلام کردند که با کاشت ناخن وضوی جبیره یا غسل و… صحیح نیست

          1. چه قوانین سخت گیرانه ای! کلا دلسرد شدم 🤕
            ضروری نیست ولی خب چند وقت دیگه این کار میتونه منبع درآمد من باشه، اونم تو جامعه ای که شغل مناسبی برای جوونای هنرمند وجود نداره
            بعد با ناخن کاشت شده سازم خوش صدا تره و میتونم هنرجوی بیشتری جذب کنم
            در مورد شکنندگی ناخن هم شاید اون آقایون ناخن محکم تری دارن و من کلا جنس ناخنم نازکه هر کاری هم انجام دادم محکمتر نشده، چون ژنتیکیه، از طرفی هم چون این ناخن هر روز با سیم ها درگیره و ضربه میخوره و باید سوهان کشی بشه ضعیف تر میشه
            کلا قصد بحث ندارم ولی خواستم توضیح بدم که همه اینا به همدیگه وصل هستن

          2. صحیح میفرمایید ولی حتما راه حل های جایگزین برا حل مشکلتون وجود داره + اینکه گفتم در مورد این مشکل با مرجع تقلیدتون صحبت کنید چون اگر کامل شرایط رو توضیح بدید شاید احکام متفاوتی بگن بهتون و از باب اضطرار به قضیه نگاه کنند.

      2. جناب چرا دزدی رو به کاشت ناخون ربط میدید؟شما که ادعای داشتن اطلاعات دارید اینم باید بدونید که حق الله با حق الناس زمین تا اسمون فرق میکنه
        پس الکی لطفا واسه مردم نسخه نپیچید

        1. سلام و عرض ادب
          عذر میخوام اگر باعث کدورت خاطر شدم. ولی ۱- ربط ندادم و مثال زدم که گناه گناهه ۲- کاشت ناخن عمدتا با نیت زیبایی انجام میشه و با رنگ های قشنگ و … پس (معمولا) زینت حساب میشه و حرام اجتماعی هست به عبارت بهتر هم حق الله و هم حق الناس هست.
          شما که ادعای داشتن اطلاعات دارید چرا در مورد ۱- حرام بودنش ۲- واجب بودن پوشیدن از نامحرم ۳- باید برطرف کردنش برای گرفتن غسل و وضو و … چرا صحبت نمیکنید؟
          فردی که کاشت ناخن میکنه متاسفانه غسلش صحیح نیست و اون فرد مدتها غسل بر گردنش میمونه.
          با ایراد گیری از جواب نباید اهمیت این قضیه مهم رو خدشه دار کرد

        2. اینکه با هر شرایطی نماز را بخونی خیلی بهتر از دور شدنه من هر چی پیامها رو خوندم یه راه کوچک هم نذاشته که با کاشت نماز بخونی برداشت من اینه که کلا ببوسی همه چی رو بذاری کنار این واقعا درسته؟

          1. سلام و عرض ادب
            در پاسخ به اون نظرتون در مورد اینکه با کاشت نماز بخونی بهتر از اینه که نخونی: ۱- من مرجع تقلید نیستم و تمام صحبت ها رو از منابع مراجع تقلید مختلف درآوردم و حتی چون این مقاله دردسر زیادی داشته دونه دونه زنگ زدم پرسیدم تا حتما مطمئن بشم ۲- اگر قرار بود هر کس با نظر شخصی بگه فلان مدلی بکنیم بهتره تا فلان مدل اونوق مرجع تقلیدی که ی عمر درس خونده تا یاد بگیره احکام رو از آیات و احادیث و روایات در میاره این وسط چیکارس؟؟؟
            ۳- به جای اینکه نماز رو بذارید کنار بیاید و کاشت رو بذارید کنار 😀 هم نمازتون درست میشه، هم تو هزینه هاتون صرفه جویی میشه(هزینه کاشت و ترمیم و…)، هم ناخن هاتون سلامتی بیشتری رو تجربه میکنن، هم اونی که صاحب کل جهانه بیشتر ازتون راضی میشه

      3. سلام من کاشت انجام دادم وخداوند هرگز دوست نداره دل کسیو بشکنه من ناخن گذاشتم برای خودم زیبای خودم نه دیگران من ایمان دارم خدا وند نماز من قبول می‌کنه ومهم پاک بودن و ایمان داشتن به خدا ست

        1. سلام وقتتون بخیر
          ببخشید اونوقت مراجع تقلیدی که اینهمه سال درس خوندن و فقه یاد گرفتن تا بتونن احکام رو بگن همه اینا شد کشک؟
          حرفتون مثل اینه که به مهندس عمران که قراره یه خونه بسازه براتون بگین چهار تا ستونی که میگی لازم نیست و دوتا ستون برا این خونه به این بزرگی کافیه!! یا مثلا ی روزی شهردار بشید حرف کارشناستون که میگه “اگه فلان جا خیابون بزنید ترافیک بیداد میکنه” رو بیخیال شید و خیابون بزنید و بگید هیچی نمیشه!
          همینقدر غیر منطقی و خنده دار!
          ۱: هر رشته و هر موضوعی متخصص و کارشناس خودشو داره و در موارد دینی و احکام این تخصص به عهده مراجع تقلیده و اگر از منطق پیروی میکنید تو این موضوع به نظر مرجع تقلیدتون عمل کنید.
          ۲: خود کاشت عوارض زیادی داره که میتونید از این لینک بخونید https://infinitycolor.co/complications-of-nail-implants/ پس علاوه بر اینکه حرف خدا رو زمین میندازید دارین به خودتون آسیب میزنید و عوارض این آسیب اگر متوالی کاشت انجام بدید تو چند سال آینده خودشو نشون خواهد داد.
          ۳: در بخشندگی خدا هیچ شکی نیست ولی خدا هم ی سری خطوط قرمز تعریف کرده و از مهم ترین خطوط قرمزش نمازه! نمیشه شرایط و احکام اولیش رو نادیده گرفت و انتظار قبولی داشت.
          ۴: شاید تعمیم این قضیه خیلی جالب نباشه ولی همین دل پاک رو برای خیلی از گناهای دیگه هم میگن. هم بدحجابا میگن دلت پاک باشه، اونا که نماز نمیخونن هم میگن و…. خوب با این حساب هر کس واسه خودش میگه مهم اینه دلت پاک باشه و در نهایت همه خوش و خرم میریم بهشت
          جهنم و اینا هم احتمالا همینطوری تفریحی درست شدن 😀

          1. عذر میخوام ولی چرا مراجع ما فقط برای این چیزها درس خوندن،برای مسایل مهمتر مملکت چیزی یاد نگرفتن، تمام درساشون درمورد خانم ها بوده؟؟؟اتفلقا اگر مستقیما بگیم حکم خداست راضی تر میشیم تا بفرمایید مراجع تشخیص دادن، چون مراجع ما فقط درمورد مسایل پیش و پا افتاده متاسفانه فقط نظر و فتوا میدن

          2. عذر میخوام ولی شما به مهندس شیمی یا رشته فارغ التحصیل رشته ادبیات فارسی بگید چرا فقط برای این چیزا درس خوندین ی طوری نمیاد؟؟
            مراجع تقلید هم رشته شون فقه هست و تخصصشون برای اینه که از روی آیات قرآن، احادیث و منابع و روایات معتبر احکام شرعی رو دربیارن
            در ضمن تمام درساشون در مورد خانوما نبوده. شما در مورد هر سوال شرعی ای بخواین تحقیق کردن و حکم خدارو بیان میکنن

      4. سلام وقت عالی بخیر
        ببخشید یه سولل خیلی قکرمو درگیر کرده
        هدف از نماز خوندن چیه
        آیا نماز خوندن مربوط به جسم خاکی و پوچ و بی ارزش مربوط میشه یا به روح و متعالی شدن و در واقع پرستش خدا
        اگر هدف پرستش یگانه معبود هستش چرا خداوند که ما قبول داریم با اون همه ابهت و بزرگی و رحمان و رحیمی عبادت و پرستش بنده خودشو به خاطر زدن یه لاک یا ناخن مصنوعی قبول نکنه و از درگاه خودش طردش کنه
        مثلا مادری که دوست نداره بچش شلوار پاچه کوتاه یا بلند بپوشه اگر بچه پوشید از خونه میندازتش بیرون میگه تو بچه من نیستی
        ببین خانم عزیز من نه ناخن کاشت کردم نه لاک میزنم که فک کنی سنگ خودمو به سینه میزنم
        ولی چرا با این اجبارای بیخود باعث میشی خانمی که نماز میخونه رو بین دو راهی انتخاب قرار بدی
        بگی یا این شلوارو نپوش یا اگه پوشیدی بین مادرتو و لباست باید یکیو انتخاب کنی
        اصلا هدف علمی از وضو و غسل چیه
        فک کنم یکم ملاطفت در دین یه وقتایی بیشتر لازمه

        1. سلام و احترام
          در پاسخ به سوال هدف از نماز خوندن این مطالب رو میتونید مطالعه بفرمایید:https://www.namaz.ir/chera-bayad-namaz-bekhanim/ و https://www.namaz.ir/prayer-questions-part1/
          سوال دوم: اولا اینکه نماز هم مربوط به جسم هست و هم مربوط به روح. پس نسبت دادن به یکی از ابعاد کاملا غلطه . دوما هر کاری نیاز به یک مقدماتی داره شما نمیتونید کل طول سال یک درس سنگین رو نخونید و یکی دو ساعت مونده به امتحان تازه کتابو باز کنید و انتظار قبولی داشته باشید(بماند که اینجا از زمان اتمام سال هم خبری ندارید) – پس اگر در طول ترم اون دستورات لازم رو انجام دادید موقع اعلام نتایج هم خیالتون راحته ولی اگه ندادید پس انتظار قبولی یکم غیر منطقیه(مخصوصا امر نماز که خدا بشدت روش تاکید داره و احادیث فراوانی داریم که اگه نمازتون قبول نشه بقیش هم رد میشه)
          بخش اجبار بیخود: من کاره ای نیستم تو این قضیه و فقط احکام رو بازگو کردم و حتی برای اطمینان به دفتر مراجع هم زنگ زدیم تا مطمئن شیم مطلب رو درست گفته باشیم حالا اینکه خود شما یا خانوم محترمی که اومدن و این مطلب رو خوندن و تصمیم میگیرن کاشت بکنن یا نکنن مسئولیت تصمیم و کارشون به عهده خودشونه
          بخش هدف علمی وضو و غسل: میتونید مطلب فواید علمی وضو رو مطالعه کنید
          بخش ملاطفت در دین: اگر منظورتون از ملاطفت در دین اینه هر کس هرطوری حال کرد پاشه حلال حرام خدارو عوض کنه و نماز بخونه . فردا پس فردا گفته میشه حتی غسل هم به گردن آدم باشه میتونه نماز بخونه و در نهایت پوسته ای بیشتر از دین باقی نمیمونه . احکام حلال و حرام خدا ثابته فقط مراجع اون رو متناسب با شرایط روز توضیح میدن. دین رو نمیشه عوض کرد – این مدل حرفا از زمان پیامبر بوده و بعد ما هم ادامه خواهد داشت. عقل سلیم این وسط تصمیم میگیره که راه درست رو از غلط تشخیص بده و صرفا بخاطر احساسات تصمیم نگیره
          امیدوارم جوابم کامل باشه. بازم سوال یا شبهه ای بود در خدمتم

      5. سلام
        خدا پیامبری نفرستاده بگه کاشت ناخن حرومه.یا تو هیچ کتابی ک از طرف خدا نوشته شده باشه بگه کاشت ناخن حرومه و نماز شما قبول نیس ،ی چیز بگید ک خدا گفته باشه ن مرجع تقلید

        1. سلام
          ۱: مگه همه چیز با ریز جزئیات باید تو قرآن باشه؟ . قرآن ی کتاب کلی هست و آموزش احکام و جزئیات به پیامبران و امامان و مراجع تقلید بر میگرده
          ۲ شما که میگین ی چیزی بگین که تو قرآن اومده . آیات خیلی زیادی در مورد حجاب و همچنین پوشاندن زینت از نامحرم هست که میتونید از این لینک بخونید. اونوق با این شرایط ببینید میتونید آرایش و زینتتون ( که یکیش همین کاشت هست) رو بیرون بندازید یا نه باید از نامحرم بپوشونید. آیه قرآن صریح اشاره کرده زینتتون از نامحرم پوشیده بشه و کاشت ناخن هم همه قبول داریم که ی زینته چون هم میریم پیش ناخن کار و هم میخوایم از حالت طبیعی زیباتر نشون بدیم(مگه اینکه از روی لجبازی بگید نیست)
          ۳: ایه وضو میگه : «یـایها الذین ءامنوا اذا قمتم الی الصلوه فاغسلوا وجوهکم وایدیکم الی المرافق وامسحوا برءوسکم وارجلکم الی الکعبین…؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هنگامی که به نماز می‌ایستید، صورت و دستها را تا آرنج بشویید! و سر و پاها را تا مفصل (برآمدگی پشت پا) مسح کنید… : شما فک کنین کاشت ناخن، کاشت مژه و هزار تا مورد دیگه بهش اضافه میشد . اونوق برا ی آیه وضو ی کتاب نازل میشد که تمامی مباحث رو پوشش بده که اگه مثلا آرایش داشتید آرایشتون مانع رسیدن آب وضو بود فلان کارو کنید آگه روغنی بود فلان کارو کنید اگه کاشت ناخن داشتید فلان کارو کنید اگه لاک زدید فلان کار باید انجام بشه، اگه ناخن پا، اگه کاشت مژه اگه تاتو یا خالکوبی و هزاران هزار اما و اگه دیگه که اونوق کلا ۱: اصل مبحث گم میشد ۲-کلا موضوعیت قرآن عوض میشد ۳: انتقادات زیادی به همراه داشت ۴: برای زمان پیامبر(ص) تا حدود ۱۰ سال پیش غیر منطقی بود که برفرض کاشت چیه که تو قرآن اومده ولی ما نداریم و میگفتن این قران بدرد ما نمیخوره و….
          در نتیجه: ۱- قرآن یک کتاب کلی و جامع هست و طوری به موارد پرداخته که ۱۴۰۰ ساله همچنان تازگی داره و از توش معجزات خاصی در میاد که هنوز بشر با اینهمه ادعای علم و … نتونسته ادعا کنه که به تمام معجزات قرآن پی برده ۲- پرداختن به ریز هر موردی کلا محور قرآن رو عوض میکرد و باعث میشد برای همه نسل های بشر بدرد نخوره به همین خاطر وظیفه استخراج و آموزش احکام به پیامبر و ائمه و “فقیه” سپرده شده ۳: و هزاران هزار دلیل منطقی برای جوابتون وجود داره به شرط اینکه بخواید قبول کنید 😀

    1. سلام و عرض ادب
      فکر کنم میتونید زمانی تحمل کنید تا خشک بشه و بعد زخم هارو شسته و وضو رو به صورت عادی بگیرید.
      اما تا جایی که میدونم آرایشگرا میگن تا مدتی آب نخوره، سعی کنید ظهر و بعد از خوندن نماز ظهر و عصر این کار رو انجام بدید که تا شب زخمتون خشک بشه و بتونید وضو بگیرید.
      + محض احتیاط با مرجع تقلیدتون تماس بگیرید و بپرسید چون احتمالا شرایطشون فرق کنه و احتمالا هم من منظورتون از میکرو رو کامل متوجه نشده باشم

    1. نظر مراجع مختلف در این مورد فرق میکنه اما به طور کلی اگر مانع رسیدن آب وضو نشه “برای گرفتن وضو” ایرادی نداره
      اگر مانع بشه :
      ۱- ایت الله سیستانی: اگر مانع رسیدن آب به مژه‌ها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست.
      ۲- آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که مانع رسیدن آب به بدن نباشد اشکالی ندارد و اگر مانع باشد تنها در صورت ضرورت جایز است و در این صورت حکم جبیره دارد. (داخل پرانتز ضرورت رو مد نظر بگیرید حتما، صرفا بخاطر زیبایی بیشتر ضرورت نیست)
      ۳- آیت الله خامنه ای: چسباندن مژه مصنوعی چه دائم و چه موقت، مانع رسیدن آب به اعضای وضو و غسل است و باید قبل از وضو و غسل، هر چند مستلزم هزینه یا زحمت باشد، برطرف شود و وضو و غسل جبیره‌ای صحیح نیست مگر آنکه برطرف کردن در وقت نماز حرج و مشقت غیرقابل تحمل داشته باشد، که در این صورت باید وضو و غسل به صورت جبیره‌ای انجام شود، ولی پس از رفع عذر باید برای وضو و غسل بعدی مانع را برطرف کند، در هر حال با توجه به زینت بودن آن، باید از نامحرم پوشانده شود.

  5. سلام ادمین عزیز
    راجب کاشت ناخن و وضو غسل جبیره من خوندم که آیت الله خامنه ای گفته که اشکالی نداره اگه اون لحظه امکان برداشت کاشت نیست ، وضو گرفت یا غسل کرد
    میشه بیشتر و واضح راهنمایی کنید چون بعضی از مرجع تقلید ها میگن قبوله بعضی هاشون میگن قبول نیست

    1. سلام و عرض ادب
      با توجه به حساسیت موضوع ما زنگ زده بودیم و از دفاتر مراجع پرسیده بودیم این مورد رو
      تقریبا هیچ کدوم از مراجع با کاشت قبول نمیکنن
      اون موردی هم که فرمودید فقط برای یک یا دو نماز میتونه قابل قبول باشه. مثلا بعد از ظهر کاشت انجام بدید و شب بخواید نماز بخونید و خودتون نتونید کاشت رو بردارید( ناخن کار هم که بستس) اونوقت شما نماز مغرب، عشا و صبحتون (که امکان برداشت ممکن نیست) با وضو جبیره میشه ولی دیگه بعد اون باید برید و کاشت ناخن رو ناخن کارتون برداره
      اما بابت همین مورد برخی از سایتا سو استفاده کردن و طوری نشون دادن که با کاشت هم میشه نماز خوند که اینطوری نیست

  6. مشکل از ریشه هست نه ساقه خود جامعه اومدن به این شغل مدرک معتبر میدن که مردم کار کنن از اون طرفم میگن حرامه پس مشکل مردم نیست خیلی دوست دارن خودشون برا همسرانشون زیبا کنن تا چشمشون دنبال زنای دیگه نباشن من یه زنم بارها دکتر رفتم تا مشکل ناخنام حل بشه ولی نشد از،یه طرفم همسرم میگه چرا تو به خودت نمیرسی روزی با هزاران زن برخورد داره میوه فروشه خوب منم باید به خواستش احترام بزارم

    1. سلام و عرض ادب
      در مورد بحث مجوز دادن بله صحیح میفرمایید و مشکل اگه از ریشه حل بشه خیلی بهتره
      اما در مورد دوم ی تجربه کاملا واقعی که زندگیشون رو مشاهده میکردیم و آخر سر کارشون به جایی رسید که خودشون گفتن این بود که خانم بخاطر اینکه شوهرش دنبال زنای دیگه نباشه چادرشو گذاشت زمین، موهاشو رنگ کرد ریخت بیرون و … در نهایت فقط داشت ی رقابت غلط رو پیش میبرد به امید اینکه شوهرش چشمش دنبال باقی افراد نباشه . که نه تنها تاثیری نداشت بلکه بدترم شد.
      البته زیبا کردن برای همسرتون (فقط برای همسرتون و تو خونه) مشکلی نداره ولی مشکل رقابت نادرست برای اینکه همسرتون چشمش دنبال بقیه نباشه کاملا غلطه وگرنه فردا پس فردا ممکنه انتظارات دیگه ای پیش بیاد که بعد ی مدت ببینین کلا چیزی از کانون خانواده و زندگی مشترک و عشق و … نمونده و کم کم خودتون رو به ی کالا تبدیل کردید تا همسر(البته بلانسبت شما)
      داخل پرانتز چون گفتین “مشکل ناخن هام “. بحث درمانی قضیش با بحث صرف زیبابی فرق میکنه و تو این مورد بهتره به دفتر مرجع تقلیدتون زنگ بزنید، احتمالا برای شما شرایط فرق داشته باشه

  7. سلام من هیچ جای قران ندیدم که در مورد وضو چیزی گفته شده باشه و فقط لفظ صلاه تکرار شده، اینقد دین رو سخت گرفتید که همه دارن از دین خارج میشن، ما هم عمل می‌کنیم هر چند کاشت ناخن برام مثل یه آرزو شده، ببینیم تا کی میشه مقاومت کرد🥴

    1. سلام و احترام
      آیه وضو خدمت شما: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاهِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَکُمْ وَأَیْدِیَکُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِکُمْ وَأَرْجُلَکُمْ إِلَى الْکَعْبَیْنِ…
      ایه ۶ سوره مائده

  8. سلام ببخشید مگه دوره پیامبرکاشت ناخن بوده که به امامان گفته و بعد به دست مراجع رسیده باشه. بعد هم اینکه مگه خدا ترحم الراحمین نیست پس چجوری میخواد بخاطر یه کاشت ساده که تنها تفریح ما خانوما هست تو این مملکت اسلامی بنده هاشو مجازات کنه و سخت بگیره
    بهتر بدونید خود خدا هم گفته لااکراه فی الدین

    1. سلام . ببخشید مگه دوره پیامبر(ص) هواپیما و ماشین و کشتی بود که احکام نحوه نماز خوندن و اینارو به اماما بگه بعد به دست مراجع رسیده باشه؟؟؟ کار و تخصص مراجع استخراج احکام دین از آیات قرآن، احادیث، روایات و قوانین کلی دین و … هست.
      اگر بخواهیم حرف شمارو بست بدیم، پس اونوق همه هر کاری بخوان میکنن و میگن خدا ارحم الراحمین هست و…
      خلاصه جواب لا اکراه فی الدین هم این است که طبق آیه شریفه بله در دین هیچ اجباری نیست، اما بین حکم شرعی و دین تفاوت وجود دارد! آیه شریفه ناظر به اعتقادات و باورهای انسان است؛ لذا برخی احکام شرعی هستند که خود قرآن کریم، الزام به رعایت آنان کرده است و متفاوت از قضیه ای که میفرمایید هست.

      1. خدا می‌فرماید آمنوا و عملواالصالحات یعنی هم ایمان (قلب و نیت) هم عمل. به اینایی که میگن نیت مهمه این جواب را که از آقای قرائتی هست ، بدید، مد شده هی میگن نیت مهمه. بعدش هم خداوند میخواد ببینه بنده هاش چقدر مطیع و فرمانبرداری هستن، درسته خدا بخشنده ست، ولی توی اوامری که گفته میخواد میزان عبد بودن مارو ببینه.

  9. سلام درصورتی سرزخم باشه و برای درمان چرب شده باشه چطور میشه مسح کشید برای غسل جبیره؟
    چرب بودن سر مانع مسح نمیشه؟

    1. سلام
      آیت الله مکارم شیرازی: مقدار چربى که در موها و بدن وجود دارد، معمولاً مانع از رسیدن آب نمی باشد، مگر این که بیش از اندازه باشد که باید برطرف شود.
      افرادی هستند که بیماری پوستی دارند و باید همیشه بدن آنها چرب باشد،وظیفه ی آنها برای وضو چیست؟ در صورتى که چربى زیاد نباشد مانع از وضو نیست و اگر چربى زیاد است، مى توانید با همان حال وضو بگیرید و بعد تیمّم نیز انجام دهید.

  10. سلام در مورد کاشت مژه حکم نماز و غسل و وضو رو میگید لطفا کدوم مرجع مشکلی با این موضوع نداره؟ و نظر ایت اله سیستانی چی هست؟

    1. سلام . جواب سوال اولتون رو نمیدونم و عمده مراجع گفتن با کاشت وضو نمیشه
      جواب سوال دومتون:
      از ایشان سوال پرسیده شده است که:برخی خانم ها ناخن هایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می کنند و چون گاهی اوقات آن ها را می شکنند، طبیبان روکشی تجویز می کنند که تا پاسی از روز روی ناخن ها می ماند و با علم به این که آن روکش یا لاک و مانیکور مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخن ها است، آیا استفاده خانم ها از چنین روکش، لاک یا مانیکور جایز است و غسل و وضو با آن به چه صورت می باشد؟

      پاسخ:غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می شود، صحیح نیست و ناگزیر باید آن ها را برای انجام غسل و وضوی صحیح پاک کند و قصد آرایش، مجوز چنان کاری نمی شود.

      اگر مانع رسیدن آب به مژه ها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست. باید قبل از غسل و وضو آن چه را که مانع رسیدن آب به عضو غسل و وضو باشد جدا کرد.(استفتائات آیت الله سیستانی)

  11. ببخشید بعد از کاشت مژه خب میشه مثلا هنگام وضو گرفتن مژه کمتر مثلا کاشته شده باشه بعدش آب به مژه ها میرسه دیگه
    سوال دیگه هم اینکه گفتن مثلا میشه وضو جیبره ای گرفت بعدشم مثلا موقع وضو با دستمون مژه هامون رو مرطوب میکنیم و آب هم بهش میرسه ؟؟؟

  12. ببخشید بعد از کاشت مژه خب میشه مثلا هنگام وضو گرفتن مژه کمتر مثلا کاشته شده باشه بعدش آب به مژه ها میرسه دیگه
    سوال دیگه هم اینکه گفتن مثلا میشه وضو جیبره ای گرفت بعدشم مثلا موقع وضو با دستمون مژه هامون رو مرطوب میکنیم و آب هم بهش میرسه ؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا